Totalt antall sidevisninger

søndag 12. mai 2013

2013-05-12 GP nr.2 - Tunevannet

Kvelden i forvegen brukte jeg mye tid på agn. Solling, men også på å velge meg ut hva jeg ville ha ut fra begrensningen på 2,5 liter som står i regelverket.

Kun lov med 1/4 liter joker, og gikk for det.
Regnet med at brasme ble en viktig art, så tok med meg 1/2 liter mark.
Og da tok jeg i samme slengen 1/2 liter caster.
Videre liker jeg å ha død maggot/pinkies til brasma, så tok med meg 1/4 liter rød maggot og 1/4 lyspinkies.
Resten er stor sett til krokagn og evt loosefeeding, så valgte jeg følgende:
1/4 rød pinkies
1/8 hvit pinkies
1/8 fluo pinkies
1/8 rød maggot
1/8 hvit maggot

Dette blir totalt 2,5 liter.

SFK Acerina står som arrangør for denne konkurransen. Håvard gjorde en kjempejobb med påmeldinga og kiosk. Jeg og Tonje kom litt sent, og samme gjorde Runar. Men det var ingen fare, for Håvard hadde full kontroll.

23 menn og kvinner stilte til start.

Jeg, Runar og Arild tok oss av peggingen etter hvert. Vi var litt usikre rundt pegging av parkeringsseksjonen, men vi fikk da satt opp 1-6 på den strekka. 7 til 11 var på høyresiden av brygga. Valgte å kun ha 5 mann på den seksjonen. Så pegget vi 2 x 6 manns seksjoner videre utover.

Under oppropet satte vi de 2 juniorene lengt ut til høyre, og startfiskere til venstre og på hver side av brygga. Opplyste også om at det ville bli fòrkontroll kl 10.00. Max 20 liter altså. Naboene sjekket hverandre.

Jeg trakk peg 14. 2 pegger til venstre for der sivet starter. Fikk Krzy på peg 15. Ellers hadde jeg Håvard på peg 12, Tenåsen på peg 13, Svein på peg 16 og Finn Erik på peg 17.

Treningsturen Krzy hadde her på mandagen hadde han fisket dagens peg 16, altså den Svein satt på i dag. Han hadde jo da fått bra med både mort og brasme på 13 TAP, så skal da være dypt nok til å få brasma på TAP.

Det regnet under hele opptacklinga, og i tillegg var det 8-9 sekundmeter vind. Vinden fikk jeg skrått fra venstre inn i trynet. Grunnet denne vinden så satte jeg kun opp 5 meter toppknytt, kort TAP på samme plassen, samt 13 TAP. Kortmatch og slider latt jeg bare bli liggende i baggen.

Jeg hadde vel ca 130-140 cm dyp på 5meter toppkytt/topp 7 TAP. På 13 TAP hadde jeg ca 220 cm tipper jeg.

Kl 10.00 sjekket jeg mine 2 naboer for fòr. Geir og Krzy. Geir var klar, men Krzy måtte be om å få vise frem fòret sitt 10 min senere.

I grunnfòringen på 13 TAP la jeg i 5 baller med mye død maggot/pinkies, casters og hamp. Og også 5 baller med 2dl jokers samt litt casters og hamp. På kortplassen startet jeg bare å kaste en håndfull ball hvert 30 sekund til startskuddet gikk.

Så i retning Finn Erik, og så han dro 2-3 fisker på kort TAP før jeg også fikk fisk. Etter en 10-15 minutter så var jeg opp i 10 fisk, og Krzy hadde 4. Da gikk han allerede ut på 13 TAP. 30 sekunder etter han a ned duppen så kroket han første brasma. Den var fryktelig tidlig syns jeg. Brasma må ha stått veldig i nærheten av swimmen hans.

Krzy fikk håvet fisken, ned i keepnettet med den og ut igjen. Nye 30 sek i vannet og ny brasme. Ut igjen og ennå ei brasme. Jeg var vel nå oppe i 16-17 morter. Dette kunne jeg ikke sitte å se på. Gikk ut på 13 m jeg og. Satt der i 5 minutter, men ikke ett eneste lugg. Følte det var mere en nok mat utpå der ennå, så koppet heller ikke i mere mat foreløpig.

Ble dårligere og dårligere med mort på meg. Var oppe i 22-23 fisker etter ca 1 time. Da var Krzy oppe i 8 brasmer.

Jeg måtte ut å teste igjen. Og jaggu hadde jeg klart å dratt noe brasme fra Krzy. Fikk en, og den føltes forløsende. Men var jo fortsatt milevis bak han. Krzy fikk ei til, så nå hadde han 9. Jeg fikk 2 brasmer til, og var nå oppe i 3. Krzy 1 brasme til. 10-3. Så fikk jeg 3 bramser til uten at Krzy fikk noen. 10-6. men så fikk Krzy ei til. 11-6.

Ble tråere nå. Koppet i et par baller og gikk inn og testet morten. Fikk bare 1 abbor og 1 mort. Ut igjen på 13. Fikk ei bramse til, og brant ei. Aiaiai. Dødt i 5 minutter. Koppet i 2 baller til. Var fortsatt dødt hos Krzy.

Fikk en mort til inne, men virket å bli helt dødt inne nå. Ut igjen, og fikk ennå ei brasme. 11-8. Brant ei til litt etterpå. Dritt å brenne fisk når det er så trått som nå. Krzy hadde startet å få litt mort på 13. Tydelig at det ikke var mere brasmer igjen hos han.

Jeg prøvde og prøvde på 13, men ville seg ikke mere. Testet med 5 mygg og en rød maggot. Hadde et nydelig napp, men bommet. Ned igjen og ennå et nydelig napp. Men var dessverre en liten abbor. Så det var nok «synderen». Ut igjen, og fikk da en mort på 13 plassen. Så da var det antagelig ikke noe mere brasme igjen hos meg heller.

Krzy fortsatte å plukke en og annen mort på 13 helt til sluttsignalet gikk.

Svein ved siden av Krzy hadde kun 1 stk 10 gram mort etter 3 timer 59 minutter og 40 sekunder. Han kroket ei brasme rett før sluttsignalet, på feeder. Men han rakk dessverre ikke å få den inn før sluttsignalet lød, så den fisken fikk han ikke puttet i keepnettet.

Jeg endte på 38 fisker. 8 brasmer, 3 abbor og resten mort. Disse veide 5870 gram.
Foto: Lars Erik Eriksen
Nestemann til å veie inn var Krzy, og jeg visste han ville slå meg selv om han bablet om at han trodde han hadde dårligere snitt på brasmene en jeg hadde. Jeg var ikke enig. Og vekten hans på 8580 bekreftet at hans brasmer var like store som mine.

På dem andre seksjonene så vant Runar sin med 6070 gram. 9 skimmers og ca 70-80 små i tillegg. Magne Olav vant sin seksjon med 2080 gram, og ytterste seksjonen vant Bærjern med 2770 gram


Og stillingen i GP-serien etter 2 av 9 stevner er slik: http://gabloggen.blogspot.no/2013/05/2013-05-12-stillingen-i-gp-serien-etter.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment