Totalt antall sidevisninger

mandag 27. mai 2013

2013-05-25 Sensas Open i Lidan - dag 1

Jeg har aldri vært i Lidan før, så var om å gjøre å spore opp litt info om denne elva. Jeg leste over det Finn Erik skrev her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=459  I den artikkelen er det også en link til hva Mikael Tono skrev om samme stevnet i 2010.

Videre så leste jeg hva Leijon skrev om Lidan ukene i forvegen av stevnet. Blant annet at det var mye laue inne. Senest dagen før var det også en del laue inne i elva. http://tomasleijon.blogg.se/2013/may/ett-pass-i-lidan.html

Ryktene gikk på flatdupper, så knøyt opp flatt i alt fra 3 gram til 50 gram. Hadde en del av det klart fra knytingen til Iberian. Knøyt også opp mange lauestenger. Hadde 2 stk 2 grams runde, og 2 stk 4 grams runde med meg i seatboxen også. Skulle vise seg at jeg skulle ha knytt mere runde.

Runar og Cathy dro i retning Lidköping i 16 tiden på fredag. En par timer etter så dro også jeg og Tonje. Vi linket opp med Håvard i Rakkestad på vei sørover.

Runar ringte meg en halvtime før jeg ankom strekka. Han var på plass og tittet for å få en feeling av hva som ventet for morgendagen. Han så litt brasmerullinger, og også en del laue som spratt rundt i elva.

Jeg kom litt senere, og da hadde Runar dratt tilbake til hotellet sitt. Jeg, Tonje og Håvard så det samme som Runar hadde gjort. En veldig billedskjønn elv. Ca 40 meter bred. Fin gressbakke ned til peggene. Siv langs land, litt vannliljer etc. Og en nydelig gangsti for trallebruk 5-10 meter bak. Så rett og slett innbydende ut.

Etter å ha tittet på elva dro vi til vårt overnattingssted. Billy’s. En låve som var gjort om til 10 rom i varierende størrelse. Hotellstandard. Jon Anders og Mikael satt å preka over en øl. Vi hang oss på og tok en øl med dem før det var tid for å finne køya.

Lørdag morgen kom. Kjapp hjemmekoselig frokost og ned på strekka bar det. Vi var blant dem første tilstede. Fikk blandet fòr, klargjort tralla med alt utstyr etc. Alle dem vanlige forberedelsene før en konkurranse.

Etter hvert var det tid for trekking. Arrangøren opplyste at dem hadde søkt politiet, og at dem har fått lov til å sperre av strekka for turgåere, syklister og annet rask som er truende til å trampe i stykker take-a-part stenger til 30.000 kr pluss. Det var satt opp STORE sperringer i begge retninger, og alle andre stier som gikk ned til gangveien. Ingen normale mennesker burde ta seg ned på gangstien, men skulle vise seg at en del gjorde det alikevel. Er vel folk som tror dem eier verden, og ikke trenger å bry seg om sperringer.

Runar trakk en par personer før meg, og han dro A2. Jeg og Runar ønsker ikke å sitte på samme seksjon, for vi vil jo konkurrere mot andre, og ikke mot hverandre. Blir jo litt landskamp når man er med i Sverige. Konkurrere mot svenskene. I Örebro klarte vi å trekke ved siden av hverandre på dag 1. Og vi ble sittende å «ødelegge» for hverandre. Begge fisket laue. Hadde vi bare hatt 1 svenske mellom oss som fisket «bottenfisk» så hadde vi ikke trengt å krangle om den samme lauestimen.

Opp i hatten gikk hånda mi, og opp av hatten kom….. A3. Arrrrgh. Er det mulig!?! I tillegg trakk også Håvard og Dag Even på A-seksjonen. 4 av oss 8 norrmenn havnet altså på 1 av de 3 seksjonene.

Litt av det samme repeterte seg fra Örebro. Jeg og Runar var 2 av meget få andre som prøvde å få i gang laua. Og første 2 timene satt vi å kjempet om den samme lauestimen. Da jeg fikk greit, så fikk Runar dårlig. 5 min senere så fikk Runar greit, og da fikk jeg dårlig. Etter ca 2t – 2.15 så hadde Runar 300, og jeg hadde 240 lauer (jeg hadde vært ute å prøvd TAP i 10 minutter en gang i løpet av første timen).

Anssi som satt nedstrøms meg hadde fått brukbart med skimmers første 40 min, men dem var relativt små. Så sleit han i 1t 20 min. Så videre nedover på seksjonen, og var ikke så mye skimmers å se nedover der heller. Men etter ca 2t – 2.15 så startet Anssi å få litt jevnere, samtidig som at lauefisket egentlig bare ble dårligere og dårligere.

Så da gikk jeg og Runar også ut. Sto en del skimmers der ute. Etter 20 sekunder på første utlegget fikk Runar ei brasme på ca 1,2 kg. Det er STORT til å være i Lidan. I alle fall denne helgen. Jeg plukket bare småskimmers.

Siste 2t – 1.45 gikk unna fort med rimelig greit drag på 11m TAP. Jeg fikk 44 skimmers, men kun 1 av dem som var over 3 hg. Resten lå fra rundt 100 gram til 250 gram. Runar fikk ca 25 skimmers på samme tiden, men hadde da en på 1,2, en til på ca 1 kg blank og en tredje som var rundt 7hg. Han mistet i tillegg en til på over kiloen. Og etter å ha mistet den så ble det helt stille på swimmen hans i en halvtime ca. Jeg rykket bra ifra han i antall skimmers i den halvtimen. Men som sagt så var snittet mitt dårlig.

På sluttsignalet hadde da Runar ca 300 lauer og ca 25 skimmers hvorav 3 var av fin størrelse. Jeg hadde 242 lauer, og 44 skimmers. Jeg trodde det ville bli jevnt mellom oss, og hadde også troa på at vi kunne bli 1 og 2 på seksjonen. Om jeg ikke hadde feilberegnet dem som satt lengre ned. Håvard og Dag Even kom opp til oss og slo av en prat. Begge tippet dem hadde en 6-7 kg.

Jeg tippet at lauene snittet på 13-14 gram. 13 x 242 = Litt over 3 kg. Hvor mye kunne 44 skimmers veie tro? Følte det burde være 130-140 gram i snitt. Da blir det i så fall 5,7-6,1 kg. Så tippet at jeg kunne ha rundt 9 kg.

Han på A1 veide inn 6,6 kg. Runar sin tur til å veie inn, og dette var fangsten hans:

10400 gram
Så var det min tur, og dette fikk jeg:

9850 gram

550 gram bak. Close but no cigar. Hadde jeg bare fått EN bonus ala dem 3 Runar fikk så hadde jeg tatt han. Men slik er gamet. Han prøvde en del med litt større mark, og mulig det var utslaget som gjorde at han fikk bonuser og ikke jeg.

Videre nedover så veide Anssi inn 6,6. samme vekt som han på A1. Han på A5 fikk kun 2150 gram. Dag Even på A6 veide inn 7,1 kg. Håvard på A7 veide inn 8150 gram og sistemann på A seksjonen fikk 7,1 kg. Ble en del like vekter. Tyder på at det er ei jevn strekke. Men vektene som ble brukt hadde kun en inndeling på 50 gram, og det er også litt skyld i at det blir en del poengdelinger.

Det andre norrmennene fikk som følger:

-B4 Finn Erik 10,8 kg og en 4.plass.

-B5 Jon Anders 9450 gram og en 6.plass.

-B6 Tonje 3150 gram og en 8.plass.

-C8 brodern 10450 gram og en 5.plass.

Da ble jeg og Runar 1 og 2 på seksjonen, og det var jo moro. Da viste det seg i alle fall at vi ikke bommet fullstendig med å sitte å prøve den trå laua første par timene. Hadde vi fått i gang laua slik vi trodde vi ville klare, så hadde vi nok bare vunnet med ennå større margin. Men er jo artig at man må ta noen valg underveis, og det er jo ikke akkurat kjedelig å legge bort lauestanga for å sitte å lure ut skimmers på TAP heller da.

Runar fikk i tillegg testet sin nye Colmic 6022 siste par timene. Og den stanga var ikke akkurat vond å fiske med i forhold til den gamle raja han pensjonerte før helga. Vi sammenlignet min X8000 mot hans 6022, og det er rimelig stor forskjell på dem. Min er direkte slaskete i forhold til hans, selv om min X8000 også er en meget bra stang.

Blir spennende før søndagen. Runar har fortsatt muligheten til å vinne hele greia, og men litt flyt så kan jeg ha mulighet på en pallplass fortsatt. Men da må selvsagt ikke alle som gjorde det bra i dag, også gjøre det bra i morgen. Tiden vil vise.

Resultater fra dagen ser dere her:
A-seksjonen


B-seksjonen


C-seksjonen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment