fredag 12. juli 2013

2013-07-06 Lagkonkurransen Horrmundsjøen

10 lag stile til start i dag. Altså totalt 30 mann. Det må sies å være brukbart oppmøte. Acerina fikk bare til 1 lag i år, men vi får komme sterkere tilbake. Vi var 4 stk fra klubben, og ettersom Vojtek ikke har betalt for Acerinamedlemsskap så satte jeg han ut av laget denne gangen. Han har heller aldri fisket Horrmundsjøen, så kunne jo være greit for han å få tittet litt på fiskingen på alle 3 strekkene i løpet av dagen.

Tonje ville sitte på B-seksjonen ettersom det er minst bæring der. Krzy likte seg i Tjernsundet i fjor, så han ville tilbake dit. Det betr da at jeg kan dra opp til Bäck, og det er ikke meg imot. Det må jo sies å være den strekka som gir dem beste vektene stort sett begge dager.

Jeg trakk D9. Nestkant til høyre. Ikke så veldig fornøyd med det, men fisken har finner, så det skal alltid fiskes først. Optimalt sett kunne jeg heller ha tenkt meg Wikström-peggen, D2, og peg D3 er også en bra peg syns jeg. På min høyre side og kanten fikk jeg Finn Erik. En meget habil sliderfisker, så her kunne jeg få noe å bryne meg på. På min venstre side fikk jeg Finn W. Han skulle fiske feeder.

Finn hadde valgt å gå få en mørk versjon av Bremes 3000. Jeg hadde vært litt lat, og valgte å bare kjøre på med de 17-18 literene med Braxkung som jeg hadde igjen fra gårdagens kule.

Rigget opp 8,5 meter baggerstang og 2 sliderstenger. Gikk altså all-in på brasme.

La i 4 appelsiner på baggerstanga og ca 15 håndfulle på slider. Alt med en god del casters og død maggot. Hadde også i litt mais og hamp. Og i dem 3 siste ballene på slideren hadde jeg også i klipt mark.

Jeg startet på baggerstanga, men kjente ingenting. Ikke noen bombe for så vidt. Finn startet på sin 7033 TP, og fikk lirket opp 2 morter første kvarteret. Jeg gikk etter hvert ut på slider. Var noe smånapping der, men klarte ikke kroke. Fisket jo med N500 i str 12 med 1 mark på, så ikke så rart jeg ikke klarte å kroke når det mest sannsynlig var mort som beit.

Så nesten ikke noe fisk som ble fanget. Gikk snakk om en brasme eller 3 borte mot venstresiden av seksjonen. Tror det var Daniel Åslund som hadde fått dem. Så jeg byttet fortom til en N900 i str.16 på 0,14 sene og agnet med 2 røde maggot. Klarte å få en og annen da, men ikke lett å fiske mort med 16 grams slider.

Etter ca 1 times fiske så var jeg vel oppe i 7 morter. Finn hadde vel noen flere, og han hadde vel også fått lurt opp ei brasme. Finn Willy hadde vel også noen småfisker på feeder samt ei brasme.

Tidlig i time 2 så fikk jeg brått ei brasme på mortfortommen. Gjorde noen kast til med samme fortommen og fikk en par til. Følte det var litt brasme her nå, så skiftet over til N500 str 14 på 0,16mm og agnet med mark igjen. Plukket noe brasmer så tålig jevnt og trutt utover. Fikk vel også 2 eller 3 brasmer som nappet på Lapplandsvis. Altså at jeg kastet ut, bakte en fòrball for å skyte ut, så at det grønne på duppen aldri gikk ned. Det betyr jo da at brasma har tatt agnet on-the-drop. Fikk skytt ballen, tar opp stanga og kroker brasme.

Jeg syns jeg mistet mange fisker. Var nok nesten 50/50 på dem jeg fikk opp og dem jeg bommet på nappet evt mistet på vei inn. Småspiste, gnuete Horrmundsbrasmer.

Når det var igjen 30 minutter så var det helt blikk ute på sjøen. Knallsol og ikke et vindpust. Ikke optimalt for brasma. Plutselig så både jeg og Finn Erik ei diger gjedde som bare kom sigende opp i vannflata. Ikke noe jaging eller plask. Diger gjedde. Rundt 10 +. Så seig den sakte ned igjen og ga fra seg masse luft. Vi hadde en teori at dem måtte ha ei brasme i kjeften og at den beit hull på svømmeblæra på brasmen eller noe.

Etter dette ble det steindødt hos meg. Og plutselig var det fullt drag hos Finn W. Han fikk vel 2 brasmer siste 5 minuttene og mistet ei til.

I etterkant så lurte vi på om denne gjedde kunne ha stått hos Finn E hele dagen. For Finn er en bra sliderfisker, men i dag var han helt borte. Så enten gjedda på swimmen hele dagen, eller at det svarte fòret ikke var noe gull.

Apropå gjedde. Daniel hadde også vært bortpå ei krokodille. Hadde tatt ei brasme han hadde med seg innover. Ble bråstopp, så gikk det utover igjen. Den gjedde beit tilslutt av fortommen hans. Kjentes også ut som ei 10 + gjedde.

Konkurransen var over, og jeg stoppet på 23 brasmer og 7 mort. Dette ga meg ca 14,7 kg og seksjonsseier.

Nr.2 med ca 9 kg var Daniel og Finn W ble nr.3 med ca 4 kg.

Moro å se at slider kan hamle opp med feeder. Mye av nøkkelen ligger vel i å bli god på sprettert slik at presisjonen blir nesten like bra som på feederen. Nappene ser man jo helt klart bedre på slider en på feeder.
I lagkonkurransen så vant Raufjøringen med brodern 1, Dag E 2 og Finn E 5. Totalt 8 poeng.