Totalt antall sidevisninger

lørdag 27. desember 2014

2014-12-27 KM isfiske 2014 for SFK Acerina - Kolbjørnsviksjøen

Vi vurderte diverse sjøer dagene i forveien, men bestemte oss tilslutt for Kolbjørnsviksjøen. Planen var å fiske fra 10.00 til 14.00, men med 16 minus på gradestokken og gårsdagens 26 minus på Tullreien friskt i minnet så valgte vi å vente en time ekstra på sola og heller fiske 11 til 14.

Vi ble 11 stk til start og det må sies å være godkjent. Ryktene gikk på at det var relativt lite fisk i sjøen. Kunne få noen små så klart, og det kunne slenge litt større fisk også. Både 1-3 hektoser samt også fisk opp mot kiloen.

Ut fra den sparsommelige infoen samt litt studering av kart over sjøen så bestemte jeg meg for å bli i det største bassenget i sjøen. Altså i den delen vi går ut ved.

Noen dro ned i dem tynnere tarmene, mens 7 stk ble sittende i den store delen. Kent og Terje, som mest sannsynlig er dem som kjenner sjøen best gikk rett over til andre siden uten å nøle. Kan det være en kjent plass tro? Turte ikke annet en å bli med over, men satte meg 40-50 meter lengre ut en dem. Jan Morten og LEE fulgte også på dem 2 første og dem satte seg helt inne ved sivet sammen med dem.

Starten gikk og kjente som vanlig ikke noe i dem første hullene. Borret meg sørover et par hull, men så at Kent og LEE gjorde det samme, så da snudde jeg og dro nordover i stedet. Så at Jan Morten var borti noe i sitt hull nr.2, men så aldri han fikk noe. (Fikk høre i ettertid at han fikk sin dagens største fisk i det hullet. En abbor på 420 gram).

Etter 4-5 hull nordover så traff jeg noe fisk i ei lita vik. Fikk vel 10-12 fisker på en 4-5 hull der, men fikk ikke noe mere hverken innenfor eller utenfor. Fortsatte nordover å traff etter hvert på Tonje. Lagde et hull på yttersiden av ei rose hu hadde borret der. Fikk en 3-4 til, blant annet første fisken i dag som bikka 50 gram.

Stakk forbi Tonje og videre nordover. Fikk noen til der. Fikk vel 10-12 fisker på 3-4 hull. Men ikke noe mere rundt.

Prøvde meg over på andre siden. Ingenting. Så at Tonje hadde en 3-4hg abbor oppe i hullkanten. Den datt av, og Tonje etter med hånda, men hu fikk dessverre ikke tak i den. Jeg borret på 15 meter til hu, men ingenting der.

Stakk over på andre siden igjen. Prøvde den rosa med hull Tonje hadde lagd tidligere i dag. Ene hullet der ga en 5-6 fisker, men kjente ikke noe i dem 3 andre hulla.

Stakk tilbake til den første vika jeg fikk fisk i. Fikk en par i et av dem gamle hulla mine, men ikke noe i dem andre.

Hadde lenge sett Jan Morten satt ganske rolig ganske langt ut fra land. Omtrent der jeg startet i dag. Måtte bare bort å sjekke om han fikk noe. Var bare 30 min igjen, så kunne jo håpe at han hadde truffet noe stort og at jeg kanskje også kunne få noe stort.

Spurte han hvor mange han hadde, og han hadde rundt 20 sa han (jeg hadde da 29 fisk). Syns det var lite etter å ha sittet her så lenge, så mistenkte at han da hadde fått noen store ettersom han fortsatt satt her. Og det kunne han bekrefte. Største på opp mot halvkiloen (det var den han fikk i hull nr 2) og noen til på hektoen. Han fisket pimpel så jeg.

Borret litt rundt i nærheten av hullene han hadde lagd men kjente ikke noe. Borret sør for hullene hans, og der traff jeg på noen småfisk. Bedre en ingenting tenkte jeg. Fikk fisk i 5 av dem siste 6 hullene jeg borret/testet gamle hull. Fikk vel 15 fisker siste kvarteret der, så endte på 44 fisker.

Satt i fisk når det var slutt. Slapp ned pimpelen etter sluttsignalet, og fikk faktisk en på den også. Synd at det ikke var 30 min til, for kunne da kanskje plukket en del. Der jeg avsluttet var bare 20 meter nord for der jeg hadde startet. Og her var det helt klart et undervannsplatå. Var vel et område på 50x50 meter der det var grunnere en på alle kanter rundt.

Så i dunken til FAFO at han hadde ca 2 kilo, mens jeg ikke hadde mere en ca 1 kilo, så da ble jeg ikke klubbmester i år heller.

Viste seg at dem som hadde stikket sørover inn i dem tynnere tarmene ikke hadde fått all verden. Nr.2 og 3 satt for så vidt der, men vinneren satt i det store bassenget. Jan Morten vant med sine ca 20 fisker og 1,9 kilo. Grattis FAFO.

Fullstendige resultater:

Dagens vinner med "bøtta":


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment