Totalt antall sidevisninger

onsdag 13. desember 2017

2017-12-09 & 10 Samling myskalandslaget - Prestsjøen, Rena

Med tanke på at det ikke var noen konkurranser i helga, samt at jeg skal være med som hjelpemannskap til myskaVM i Kazakstan i mars 2018, så ble jeg med på landslagssamling på Rena i helga.

Fant ut noen dager etter jeg hadde booket hotell at det faktisk var en konkurranse på Rötsjön inn for Bograngen på lørdagen, men man får ikke vært med på alt.

Tonje møtte meg på Gardermoen fredag etter jobb og vi kjørte opp til Rena og la oss inn på Trudvang hotell. Blandet litt fòr og så over utstyret så var man klar for trening neste dag.

Lørdagen skulle brukes til å fiske utenfor begge rutene, og også utenfor dem ekstra 2-3 meterne som dem bruker i VM som hjelpemannskaper kan gå i men ikke vanlige tilskuere. Ting som er greit å finne ut av på en slik dag er jo hvilke dybder det er rundt ruta, samt prøve å finne ut det fiskemessige og fòrmessige. Hvor tynne sener må man bruke, hvor små myskaer må man bruke, hvilken farge på myskaen,vil fisken ha brødfòr eller kanskje jokers i leem, eller kun jokers. Og vil den ha det servert dryssende i hullet evt klokket ned til bunnen. Er så mye å teste at man blir jo aldri ferdig, men forhåpentlig blir man jo litt klokere etter 5 timer trening en ingen trening.

9 minus idag. Kaldt men er jo en utendørs vinteridrett vi driver med. Første utenforruta på ca 70x55 meter så var det stort sett for grunt langs hele ene langsiden, og for dypt, 9 meter, i det ytterste hjørnet. Stort sett alle satte seg i det ene hjørnet der det var fisk. Var borti der å teste selv etterhvert for å sjekke litt myskatyper etc. På slutten fikk jeg også noen morter i motsatt hjørne, så dem kom på fòret der etterhvert også, men tok jo endel tid.

Odd H hadde vel mest på denne treningsøkta med rundt 40 fisker. Jeg hadde kun 11 fisker tror jeg det var. Men på en slik trening er det jo ikke om å gjøre å få mest mulig, men prøve å finne ut hvordan man skal få mest mulig neste dag.

I pausa ble det grilling av pølser og taktikkprat rundt bålet. God stemning.

I neste rute så var det fisk å få i 3 av 4 hjørner. Det siste hjørnet var det 12 meter dypt, så regnet ikke med å få noe der. Borret litt mindre og fisket litt mere i denne ruta og endte opp med 20 fisker. Tror Odd H igjen hadde mest fisk, men mulig Marius hadde mest i vekt, for han fikk en abbor på ca 7 hg, som han satte levende tilbake.

Etter dagens trening dro vi på en pizzarestaurant å koste oss, samt mere taktikkprat selvsagt. De fleste følte det var best å fiske på 4-6 meter dyp. Virket ikke mulig å løfte fisken oppover i vannet heller. Samt at dem var småtrege, så måtte på relativt små mysker og da tynne sener.

Neste morgen våknet vi opp til 16 minus. Om å gjøre å kle seg godt da, for er jo ikke mye bevegelse under myskafiske i ruter. I rute 1 valgte jeg å sette meg i det hjørnet jeg fikk fisk på slutten igår. Det tryggeste hadde vel vært å satt seg i det hjørnet der all fikk fisk igår, men borti der var det trangt også idag.

Borret første hull, klokket ned mat og satte flagg. Borret ett hull til, klokket ned litt annen mat. Kun jeg og Kjell Joar i denne delen av ruta, så tok med meg flagget videre og klokket ned samme mat som i første hullet i hull nr.3. Tok med flagget tilbake til hull nr.2 og flagget det, for så gå  fiske hull 1. Ingenting. Hull 2, ingenting. Hull 3, ingenting. Uff da.

Satte flagg i hull en og borret og klokket ned mat i hull 4 og 5, på 2 forskjellige kanter av Odd H som satt å fikk fisk. 0,30mm monosena på klokka røk i hull 5, så da er jeg uten klokke resten av dagen også. Må tydeligvis knyte om selv om jeg har tykk sene på klokka. Antar at klokka på et aller annet vis gnager i sena. Testet hull nr.4 og var fisk der. Plukket noen, men så ble det dødt. Drøsset i litt mat og gikk for å testet hull 1 igjen, men fortsatt ingen fisk, så da ga jeg opp det hullet. Satte da begge mine flagg i hull nr.4 og nr.5.

Testet da hull nr.5, og var fisk her også. Selv om det lå ei klokke på bunnen der. Godt, for da har jeg 2 hull med flagg i som leverer. Da må man prøve å finne ut hvor stor myska man kan slippe unna med for at det skal gå fortest mulig. Samt om den ene matinga fungerer bedre en den andre. For hadde jo forskjellig mat i hull 4 og 5.

Så ingen stor forskjell i snittet. Og ikke lett å få fisk på litt større myska, så ble mye til at jeg måtte melke hullene med minste myskaen. Tiden rant relativt rask bort når jeg hadde 2 hull jeg kunne vandre i ut økta. Endte på 33 fisk tror jeg det var. Odd H hadde over 50. Han hadde en bedre start en meg.

Skulle gå inn igjen og da ropte Tonje. Borret hennes hadde fryst fast i isen. Reiv og røsket litt og var en stund redd borret skulle ryke, men gikk bra. Den kom opp tilslutt. På vei tilbake så oppdaget jeg at Svein hadde opplevd det samme og brukte et annet borr til å prøve å få det løs. Men han borret borti sitt eget borr og da ble det borret sløvt. Måtte tilslutt bare rive det løs og da knakk skruene og komposittkrona satt igjen i isen.

Kom tilbake til meg selv, og min hadde jo også fryst fast viste det seg. Røska og reiv, og skruene knakk mellom titanborret og mora-komposittkrona. Jeg og Tonje tok frem ispiggene og startet å hakke den løs. Brukte vel for 15-20 min på dette, men fikk da løsnet krona etterhvert. Var noe hakk i både kompositten og i knivene, så mistenker at det ble sløvt, men det får jeg ikke testet før til uka.

Slik ble resultatene i rute 1:

Kjell Joar som startet med meg, men som raskt stakk ned til godhjørnet tok et godt valg ser jeg, for han fisket seg helt opp til 2.plass, mens jeg ble nede i sumpa på 6.plass. Var relativt tett da, iallefall i bunnen. 40 gram mellom 8 og 9. 80 gram videre opp til 7, 30 gram opp til meg på 6, og jeg hadde igjen 60 gram opp til nr.5.

Ny runde med grilling, litt knyting så var folka klare til å gå i ny rute. Jeg hadde ikke rukket å grille noe særlig ennå, så ba dem andre bare å gå, så kommer jeg etterhvert. Var ikke supertaggad uten borr, men kom meg inn i rute 10-15 min etter dem andre hadde startet å fiske. Hørte blant annet at Odd H allerede hadde 6 fisk.

Det hjørnet på ruta som jeg hadde mest lyst til å teste var ikke tatt. Lånte borr og klokke av Tonje og klokket ned mat der. Måtte litt lenger ut i hull nr.2 fordi Tonje satt rett bortenfor. Testet disse 2 hullene uten å kjenne noe. Tok da flagg 2 og lagde et hull nr.3, og det var bare 7-8 meter fra der Odd H hadde fått sine første fisker. Og her var det en og annen mort. Da det ble dødt her klokket jeg i mere mat og testet hull 1. Var også fisk her nå. Nydelig, for da har jeg 2 hull å pendle i.

Tonje hadde 2 hull midt imellom mine 2 hull, og også hu fikk fisk. Folk fartet mere i denne ruta, så tydeligvis dårligere fiske her. Og det var egentlig forventet etter gårsdagens trening. Jeg ble pendlene i mine 2 hull ut dagen og endte på 25 fisker. Odd H hadde 29 fisk, men mente han hadde dårlig snitt. Jeg følte jeg hadde relativt bra snitt.

Slik gikk det i rute 2:

Så da ble det jammen ruteseier i rute 2. Godt. 25 fisk veide 1060 gram. Odd H sine 29 veide 790 gram og han delte andreplassen i ruta med Kjell Joar.

Odd H vant da dagen med 1+2,5=3,5 poeng. Kjell Joar nr.2 med 2+2,5=4,5 poeng. Med seier i rute 2 så endte jeg på 6+1=7 poeng og 3.plass.

Alt i alt en meget fin helg, og jeg føler jeg stadig tar steg i denne myskinga. Var mange ting til jeg ønsker å rette på til neste gang, som er Sillongen 16.des. Rigge Ankaskryllan litt til. Flere stikker med mellomstørrelse mortmyskaer. Tynnere sener på flere stikker. Mulig baiddropper istedet for klokke. Etc etc.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment