Totalt antall sidevisninger

søndag 31. desember 2017

2017-12-31 Julekule på Rotbergsjøen, Åsnes Finnskog

Årets siste tur og selvsagt julekule i tillegg. Rune Grenberg foreslo Rotbergsjøen som et julekulevann, og ettersom jeg aldri har vært her, så slo jeg til på den. Ser jo fin ut på kartet. Mye øyer, viker, grunnet etc. Er vel en fare for at den er like (lite) samarbeidsvillig som Røgden, men vi får nå se.



Var ikke noen mulighet å stå der Rune trodde det skulle være mulig, så vi fant en plass lenger sør i sjøen. Dette gjorde da at et var lengre opp til dem plassene jeg vurderte å gå til. Jeg tok en 100-meterstur ut på isen for å kjenne på føret, og var da 30 cm halvtung snø å gå i.

12 stk til start og skulle som vanlig fiske 10 til 14. 

Jeg duret på i front. Fredrik slapp tidlig å satte seg i ei vik nærmere starten. Jeg startet på ei øy uti der. Så noen gamle hull, så ønsket å teste om det kunne være en hotspot. Hadde egentlig tenkt å fiske meg inn til land og sørover mot der Fredrik satte seg, men var ikke sååå tungt å gå, så satte heller kursen mot der jeg egentlig ville fiske på denne sjøen.

Gikk 38 minutter før jeg hadde første nappet. I god Røgdenstil. Fikk kun 1, ikke noe rundt, og da er det bare å fortsette å borre. Fisk nr.2 kom først etter 1t 28 min. men det var en 80 grams mort, og den teller ikke. Men fikk en til rett etterpå og det var en abbor. Ikke noe rundt, så bare fortsette å borre.

Gikk faktisk bare 100 meter nå før jeg fikk ennå et hull med fisk i. 2 abborer her faktisk. Tar jo nesten av. Bare brukt et par timer og oppe i 4 abborer alt (ironi). Selvsagt ikke noe rundt. Så fortsatte. Kom til neste odde, og fikk en til der. Ut til et lite skjær, og fikk en der også. Borret meg rundt ei øy, men ingenting.

Gikk inn til land igjen og fikk etterhvert 2 abborer i et hull, og en til på myskaen etter det. Ikke noe rundt, for er aldri noe fisk rundt på denne sjøen. Borret en god strekke bortover og kom til en tynnvokst sivgard. Første sivet jeg hadde sett så langt idag. Slo et hull i starten av denne sivgarden, og var faktisk fisk her. Fikk først 3 på tafsen. Slapp ned myskaen og fikk lurt opp 3 til. Testet tafsen etter myskaen igjen og fikk en siste fisk i dette hullet. 7 fisk i ett hull er jo helt rått (til denne sjøen å være). Kunne jeg fortsette slik siste halvtimen langs denne sivgarden, så kanskje jeg kan få en fremskutt plassering. Men neida, lagde 8 hull til langs dette sivet og hadde faktisk ett napp til men fikk den aldri.

4 timer var over og jeg hadde 18 småabborer på telleren. Under 500 gram. Dette går åt skogen.

Gikk småhardt inn for å være sikker på å rekke det. Snøen hadde sunket litt i løpet av dagen, så var vel bare 15-20 cm igjen. Kom inn i god tid også. Iallefall 5-6 minutter igjen på klokka. Folk var jo selvsagt spente på om jeg hadde fått noe, men jeg sa raskt at jeg knapt har flere abborer en antall kilometer jeg hadde tilbakelagt.

Fredrik hadde fått 50 fisk og hørtes ut som kanskje han kunne ha mest. Tonje hadde 26 fisker, og endel bedre snitt en Fredrik, men som sagt så trodde vi han hadde mest.

Det hadde han, med sine 1920 gram. Stort grattis til din første total Fredrik. Dette blir morro utover vinteren. Ble en delt andreplass mellom Jan I og Bjørn Høgbrenna. Dem hadde 1570 gram.


Forstår godt at han som foreslo dette som kulevann, altså Rune, ikke tok turen selv. For han visste vel mye bedre en oss hvor dårlig denne sjøen er ;-) Neida, kan sikkert være helt greit her, men ville vel da anbefalt å fiske denne på våren. Abboren er nok noe mere medgjørlig på den tiden.

I morgen er det kule på Kalvsjøtjernet på Hadeland. Rimelig sikker på å få en bedre opplevelse der en det jeg hadde idag. Men fikk da jaget litt og brent noen kalorier. Kan ikke treffe hver gang man drar på kriko.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment