Totalt antall sidevisninger

tirsdag 2. oktober 2012

2012-10-01 Tur til karpedammen i Askim

Var meninga at jeg skulle fiske litt karpe på TAP i dag. Har jo tatt meg noen feriedager på jobben, og dem må jo brukes til fisking. J

Ble litt forsinket ettersom Acerinaklærne dukket opp på døra, men kom meg da avgårde etterhvert. Var på plass 15.30 eller noe, og var i gang å fiske i 16.00 tiden.

Loddet opp en plass i margins mot ei buske, og hadde et UITW-tackle på 11-13 TAP mot tuppen av kjærret.

Fòret opp med ¼ kopp med mais i margins, samt 1 kopp med løst grunnfòr som jeg hadde igjen fra NM.

Startet og fiske UITW på ca 50 cm med 4,5 mm halibutpellets fra Geers, festet i et hairrigget pelletband. Fikk en på det etterhvert, men tror ikke det var rette agnet i dag.

Gikk over til dobbel hvit maggot, og startet da selvsagt å loosefeede det i stedet for pellets «over the top». Fikk en par tre karper på det, men var liksom ikke noe drag på dette heller.

Testet marginsplassen. Med mais på kroken. Fikk ei karpe på 3-4 hg direkt. Kult. Gikk rett tilbake på den plassen, men hadde bare et par napp til jeg ikke klarte å kroke. La i en kopp til med løst grunnfòr og gikk på UITW igjen.

 Testet mais nå, og loosefeedet mais over. Ikke en fisk på det. Snodig, for det var det klart beste agnet der i sommer. Da fisket jeg match, men blir jo samme prinsippet, bare mere unøyaktig og større spredning.

Gikk da på dobbel hvit maggott igjen og fikk 2-3 karper til på det. Men ikke spes drag. Vet det er 1 oktober i dag, men hadde forventet litt bedre bett forde.

Prøvde margins igjen, men ikke et napp, og fikk ikke flere napp på denne plassen resten av dagen. Tror ikke jeg overfòret plassen, men noe var det, for det ble helt dødt der.

Skøyt ut litt flytebrød rundt duppen bare for å se om det var noe fisk i området. Et tjuvtriks jeg bruker når jeg er usikker på om det er noen karper i nærheten. Karper klarer ikke å holde seg unna da det flyter nyskjærte brødskiver fra REMA’n i Hurrahølet i Askim rett over hode på dem. Jeg har vel fòret dem 100 + ganger siden jeg flytte til Askim, så når dem hører brødet lande på overflata, så vet dem at det er lyden av et matgilde pågang.

Kom noen babykarp å dyttet litt i brødbitene. Jeg var så utsultet på fisk nå at jeg ville prøve meg på disse. Satte duppen på 20 cm, og tok det ene blyet på sena helt opp til der stammen på duppen slutter. Kastet tacklet mot vakene, og fikk kjapt fisk. Noen var selvsagt babykarp, men noen var 100-200 gram også. Plutselig dro det ut elastikk av stanga før jeg rakk å se at duppen forsvant. Gudskjelov svømte den ikke rett inn i kjærret, men mere inn i vika mellom de 2 kjærrene. La på max press på rosa hydro og fikk den ut i fritt vann. Drillet den tom der, og fikk hovet ei karpe på ca 5hg. Kult.

Jeg hadde vel 8 fisk på «vanlig fiske», og siste 45 min da jeg gjorde om til «babykarptackel» så fikk jeg 13 kjappe fisker. Kult. Følte jeg delvis knakk dagens kode.

Men når sant skal sies så syns jeg det er noe nytt man må gjøre hver gang man fisker karpe. Slu og lure fisker. En artig utfordring. Kommer nok til å fiske mye karpe i årene som kommer. Karpe blir bare viktigere og viktigere i VM-sammenheng. Snart ikke en eneste VM-arena der det ikke er karpe.

Endte på 21 fisker, og er greit fornøyd med det ettersom vi skriver 1 oktober i dag. J
 
Dette ble også første fisketur med de nye Acerinaklærne, og dem virket veldig gode å fiske i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment