mandag 15. oktober 2012

2012-10-14 WL nr.1 - Harstadsjøen

GP-serien for i år er straks over. Det begynner å bli kaldt i været. Det snør og sludder innimellom. Høstens vakreste eventyr er i gang. Winter League (WL)! Finn Erik skal ha mye av æren for at vi har en knallkul meiteserie på tampen av sesongen og i påvente av isfiskingen starter. Det var han som var grunnleggeren av Winter League på Norsk jord. Dette blir 3je sesongen vi kjører WL. Første året rakk vi kun 3 stevner før det lå gangbar is, i alle fall på Hedmarken. Så 14.nov ble siste stevnet i 2010. Rune Grenberg vant Winter League 2010.

Resultatene fra WL 2010 kan dere se her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=520

I 2011 så var ikke vinteren like hard. Vi startet med WL 1 den 9.oktober, kjørte på hver søndag, og fikk arrangert 10 stevner før isen satte en stopper for meitefisket. 10de og siste WL-stevnet i 2011 ble arrangert 11.desember, og vinnervekten var på smått utrolige 88.040 gram, tatt av min bror, Tommy Strengelsrud. Tommy var forøvrig også den som vant Winter League 2011 med 7 poeng(1+1+1+1+3). Finn (1+1+1+1+3) og Rune (1+1+1+2+2) hadde også 7 poeng, men Tommy slo Finn Erik ganske suverent på vekt. 123.660 gram mot 14.420 gram.

Resultater fra WL 2011 kan dere se her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=670

Winter League 2012, så har vi i utgangspunktet satt opp 9 stevner. 14.okt til 16.desember. Serien vil bli avsluttet når det er gangbar is. Om det blir 1.desember eller 1.januar gjenstår å se. 50 % av stevnene vil telle i cupen. Ender cupen på et oddetall, f.eks. 9 stevner, så er det de 4 beste stevnene fra hver fisker vil bli gjeldende.

Første stevnet i WL 2012 gikk i dag, på Harstadsjøen. 8 stk møtte til start. 3 Åsnesinger, 3 Raufjøringer og 2 stk fra Acerina. Været som møtte oss på Harstadsjøen kl 08.00 på morgenen var rundt 2-3 varmegrader, og det lå litt snø/sludd/regn i lufta. På toppen av dette hadde vi en fin liten nordavind pressende på.

Vi valgte å kutte ut peg 1 på grunn av elva som presser inn på den peggen, og peg 5 som er betongpeggen. Lei å sitte på land der, og ikke er det så bra i vannet der heller. Jeg trakk peg 3, og hadde Steinar på min venstre side på peg 2, og Finn Erik på min høyre side på peg 4. Finn Erik satt på peg 4 også på GP’n som ble arrangert her forrige søndag. Han fikk da ca 4,5 kg. Mesteparten av vekten hadde han bygd opp med hjelp av brasme på 13 TAP. Det er egentlig litt overraskende, for vi har ofte opplevd at man må ut på slider på peg 1-5 for å få brasme, mens på peg 6-10 så går dem på TAP. Peg 6 og 10 er litt grunnere en 7-9, så der kan det hende at man må ut på 17-18 meter for å få brasme.

Peg 1-5 er normalt kjent for å huse en god del mort på topp 5-6 TAP evt 4-5 meter toppknytt, så startet med å rigge opp dette. Runar vant jo Sagbruksseksjonen forrige helg med laue, så jeg rigget også opp 2m, 2,5m, 3m, 3,5m og 4m til laua. Satte opp 13 meter TAP til slutt. Ble litt dårlig tid på meg, så rigget aldri opp noe slider. Satset på at det var nok laue og mort til å klare å vinne på det.

Startet med å koppe inn 3 baller på topp 6 TAP, for så 4 baller på 13 TAP. Og startet selvsagt med å kaste lauefòr hver 30 sekund fra start til slutt.

Rett før startsignalet gikk så hørte jeg et veldig leven på peg 6. Brodern sin peg. Han hadde lurt i seg en par flasker med Minttuu på kvelden før og var ekstra pratsjuk på morgenen. Han mobbet meg blant annet inngående for at jeg blænket på Acerina sitt KM på lørdag. Og han mente da at jeg kom til å få en 8+1 i dag ettersom jeg fikk en 9+1 i går. Det som skjedde med han rett før start var at fremre bena på seatboxen hadde sklidd, så han måtte hoppe over spraybaren og ut i vannet. Seatboxen lå på hodet uti vannet, og 2 skuffer hadde falt ut og tømt seg uti Harstadsjøen. TAP’en hans lå og fløt, så han måtte vasse litt ut for å hente den. Samt så lå det og fløt en del utstyr i overflata nedover til peggen til Geir og helt ned til Tonje på kantplass. Syns jo litt synd på han der han vasset rundt uti Harstadsjøen i snøværet, men tenker jo samtidig at hvis han har valgt å tulle i seg brændevin dagen før et meitestevne, så er det mere nærliggende at slike ting skjer.

Startet med å fiske laue på 3,5 meter, men var ikke noe laue der. Testet da 4 m toppknytt etter laua, men var ikke noe der heller. Steinar og Finn startet også etter laua, men dem fikk heller ikke noe. Jeg gikk da over på kort TAP etter mort, og der ble det fisk på første utlegget. Beit såpass raskt etter agnet kom til bunnen at jeg gamblet på å fiske 5m toppknytt i stedet. Fikk noen på det også, men var ikke tvil om at presentasjonen av agnet ikke var like bra som på TAP, så jeg måtte vente lengre på hvert napp. Koppet i en ball til, og gikk ut og prøvde 13. Hadde på en 1,5 grams dupp her, og jeg kunne se at duppen sto skjevt. Dette betyr jo da at elva går der. Jeg fikk 1 mort og 1 abbor der. Koppet da inn en ball til og gikk inn på kort TAP igjen. Var flere morter der igjen nå. Igjen så følte jeg at det var så bra at jeg måtte gå over på toppknytt. Gjorde da det, men sleit da igjen med at det tok lengre tid før morten nappet pga nedsatt agnpresentasjon. Finn hadde vel fått 1-2 brasmer på 13 TAP allerede. Plutselig kroket jeg noe bedre på min 5 meter toppknytt. Tunge dunk. Typisk brasme. Og brasme var det. Fikk den i håven etter ca 1 minutt drilling, og den veide ca 4-5 hg.

Steinar prøvde litt slider innimellom, men sleit med at sena ble tatt av elva, så han klarte vel aldri og presentere agnet bra nok der ute til at de sære Harstadsjøen-brasmene ville ta agnet.

Etter ca 2,5 timer så hørte jeg at Geir hadde fått ei brasme, men mistet 3 eller 4 til på veien inn. Plutselig så observerte jeg at han dro opp keepnettet. Gikk noen minutter til, så hørte jeg en bil kjøre avgårde. Geir hadde da pakket sammen og dro for dagen. Det var surt og kaldt, så kan nesten forstå at han dro hjem til en varm dusj og fyring i peisen.

Bare 15 minutter etter dette så satt Rune og pratet med Steinar. Overhørte at del 6 på Rune sin Maver TAP hadde knekt. Kjipt! Hadde visst skjedd idet Rune prøvde å få fra hverandre del 5 og 6 som hadde klistret seg litt sammen i regnet. Han hadde vel da klemt litt for hardt med den hånda som han holdt del 6 med, og det resulterte i at han klemte i filler delen.

Ble mere og mere til at jeg fisket kort TAP etter mort. Men når det var igjen kanskje 1,5 time så fikk jeg 4-5 lauer på 4 meter toppknytt. Valgte da og «ofre» mortefisket på 5 meter toppknytt for å flytte duppen til lauedyp på den. Satt vel da en 30 min og plukket litt laue og innimellom noen morter på den stanga. Men jeg måtte hele tiden gi plassene pauser. Finn var vel oppe i ei brasme over kiloen, ei brasme på 6-7 hg og 3 brasmer til på 200-400 gram.

Jeg rigget om 1,5 grams tacklet mitt til en 3 grammer. Duppen sto da mere riktig, men kunne fortsatt se at elva tok litt tak i tacklet mitt. Fikk en mort til der, men tok da bare og koppet inn en ball til med en del mat i. Når det er mort inne, så er det sjelden noe brasme inne.

Jeg satt inne og fisket mort på topp 6 TAP igjen, og da kroket jeg noe bedre for andre gang i dag på denne plassen. Etter 2-3 min drilling, så kunne jeg håve ei 6-7hg brasmer. Følte da at det var meget tett mellom meg og Finn.

Jeg fortsatte å plukke litt mort inne, samt noen få lauer med iblandet mort på 5 meter toppknytt så langt ute som jeg rakk. Finn Erik satset videre på brasma, men var en og annen gang inne og plukket litt mort mens han latt brasmene få kommet inn på fòret og etablere seg.

Da sluttsignalet lød, så hadde jeg 122 fisker. Stort sett småmort og lauer, men også ca 1,2-1,3 kg med de 2 stk bonusbrasmene mine. Tippet at jeg kunne ha rundt 3,5 kg. Jeg var usikker på hvor mye Finn hadde. Ofte tenker man at brasmene veier mere en dem egentlig gjør. Han hadde 5 brasmer liksom. Det er MYE det. Men det er jo egentlig ikke så mye når man tenker på at noen av dem kanskje er nede i 250 gram.

Finn startet innveiingen på peg 2 hos Steinar, og han veide inn 2330 gram. Jeg selv fikk 3840 gram. Nestemann ut var Finn Erik, og ut fra hva vi hadde hørt på strekka, så ville jeg vinne om jeg slo Finn. Hans 5 brasmer og 20-30 mort veide 2970 gram. Vi måtte helt ned til peg 10 for å finne sistemann som kom seg over 2 kg fisk i dag, og det var min kjære Tonje. Hu hadde fryst mye gjennom dagen, men skitt au, var ei og anna brasme som beit, så her var det bare å bite i seg at hun mistet følelsen i fingrene etc sa hun. Hun fikk 1 brasme på 7 meter toppknytt og 4 til på feederen. Og i tillegg hadde hun en 10-15 mort på starten med kort TAP-fiske. Fangsten hennes veide 2230 gram.

Fullstendige resultater kan dere se her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=755

Bilde av vinnerfangsten min i dag:

Sett i ettertid så burde jeg ha lagt 13 meter TAP’en min litt kortere. Hadde jeg lagt den på 11 meter, og ikke i strømmen fra elva, så tror jeg at jeg kunne ha fått brasme her. Jeg hadde jo ca 220 cm dyp på topp 6 TAP, og rundt 3 meters dyp på 13 meter. Så på 11 meter ville jeg vel hatt en 270-280 cm tipper jeg. Jeg fikk jo 2 brasmer helt inne på topp 6, så 11 m TAP hadde nok vært perfekt.