Totalt antall sidevisninger

mandag 29. oktober 2012

2012-10-28 WL nr.2 - Sildvannet

Da var tiden kommet for WL nr.2. På Sildvannet. Samme arena som GP nr.9 gikk forrige helgen. Jeg hadde abbor-tackler klare fra forrige helg, så trengte bare å knyte meg en 2-3 mort-tackler. Ble til at jeg knyt meg 2 stk 0,5 grams dupper med plastikkantenne og stålstamme. 1 stk nr.11 hagl gjør at duppen går fra å stå med hele antenna over vann til at det bare er 3-4 mm som stikker over. Knøyt meg i tillegg 5 fortommer med Gamma Green 22 krok på 0,088 mm Preston fluor carbon sene, og 5 stk Gamma Green 24 på 0,071 mm Preston fluor carbon sene.

Så værmeldingen som var spådd, og vet hvor fort isen legger seg på både Sildvannet og Strandsjøen, så dro innom Biltema og kjøpte meg 20 meter tau, 2 meter kjetting og et 4 kg båt-anker. Isbryterutstyr. J

På lørdag la jeg også om til vinterdekk på Avensis ‘en. Skiftet alle 4 hjula, og alt var vel og bra. Da jeg skulle løfte opp 2 av sommerhjulene og bære de inn i garasjen for lagring til våren, så var jeg litt nonchalant. Løftet opp den ene, strakk meg og tok tak i det andre dekket, og skulle til å løfte. Kjente det knepp bak i korsryggen. DAMN! Da blir det vond rygg noen dager. Jeg har IKKE den styrken i ryggen som jeg engang hadde når jeg løftet litt vekter. Må vel bare innse at jeg nærmer meg 40 år, og kroppen har startet sitt forfall.

Men noe ryggvond stopper ikke meg fra å fiske, så til Sildvannet bar det på søndag morgen. Tonje ville være med, men ikke fiske. For kaldt for fingrene hennes.

Jeg og Tonje var først på plass, og startet med å rydde en peg for is. Ryggen min gjorde at jeg fikk ryddet en halv peg før jeg måtte gi opp.




Rune kom rett etter oss, og han hadde også med seg ryddeutstyr, så han startet å rydde. Jeg og Rune bestemte oss for å bruke peg 1, 3, 5, 7 og 9 til dagens 5 fiskere. Etterhvert kom også Steinar, Jørn og brodern. Jørn og brodern startet å rydde peg 1. Rune hadde allerede tatt peg 5, 7 og 9. Etter at Jørn og Tommy hadde kastet med ankeret mitt en stund, så hadde chakelen som ankeret er festet i, åpnet seg, og det medførte jo at ankeret ble liggende igjen 6-7 meter fra land på peg 1. Jaja, får kjøpe meg nytt anker, og fikse en bedre patent. Rune ryddet ferdig peg 1 og 3 i tillegg.

Jørn trakk peg 1, Tommy peg 3, jeg havnet midt på strekka på peg 5, Steinar på peg 7 og Rune kant venstre på peg 9.

Sleit å rigge opp pga ryggen, men fikk da opp utstyret etter hvert. Lagde mortplassen min ytterst i høyre hjørnet på råket. Lagde så abborplass ytterst til venstre i råket mitt. Begge disse ble da på topp 7 TAP. Lagde også en abborplass topp 5 på venstre side av råket.

Vi startet fòring kl 10.20.

La i ca 50 pinkies i diverse farger, og ca 50 hampfrø og toppet det med løst grunnfòr på mortplassen. La i 20 oppklipte mark på begge abborplassene. Hadde klippet marken såpass mye at de bare var igjen markstubber på 2-3 millimeter i koppen.

 
Vi startet å fiske kl 10.30, og Steinar fikk fisk med en gang. Tok max 30 sekunder før han hadde mort i keepnettet. Jeg fikk også fisk, rett etter Steinar. Jeg mente jeg hadde 16 fisker før brodern fikk sin første, etter ca 30 min. Jørn hadde ikke fått noe ennå, og Rune fikk så si ingenting første timen.



Jeg og Steinar fisket tålig jevnt første timen, men etter det så dro jeg litt fra han. Når snittet ble dårlig på mortene mine, så la jeg i nye 50 pinkies i koppen, og la løst grunnfòr oppå og koppet inn på mortplassen. Mens den plassen skulle få hvile et par minutter, så prøvde jeg abborplassen. Fikk faktisk en 30 gram abbor ganske raskt, men så fulgte 2 morter. Gikk da tilbake til mortplassen.


Jeg mistet en del mort i dag. Ikke så ofte jeg fisker barbless, slik Gamma Green krokene er, så den må vel ha litt av «skylden». Men hadde jeg vært god i ryggen, og da vært mere bevegelig i overkroppen, så tror jeg ikke dette hadde vært noe problem. 

Prøvde å finne ut av hvilket fòringsregime som var best, men ble aldri helt sikker. Beste perioden hadde jeg vel siste par timene da jeg kun koppet i mere når det ble helt dødt på swimmen.

Man måtte hele tiden variere på hva slags agn man brukte. Man klarte på en måte ikke å få mere en 3-4 fisk på samme agntypen. Rullerte med alt fra rød/hvit pinkies, dobbel fluo pinkies, rød maggot og hvit maggot. Syns alt i alt en rød maggot var best. Følte jeg også hadde best snitt på morten når jeg fisket med den.

Hørte at Rune fisket med bare toppkittet de siste 15 minuttene, og han dro bra med fisk. Jeg følte jeg hadde safet inn omtrent fra time 2 og helt ut, men ble litt usikker når jeg hørte det.

Rune hadde startet å få fisk i time 2, og han fikk dem på topp 5. Det var dødt på topp 7 plassen hans (mulig gjedde i nærheten). Topp 5 går betraktelig fortere å fiske en topp 7. Jaja, på tide å veie inn, så fikk vi se.

Jørn på peg 1 hadde kun fått 1 mort. 10 gram. Brodern trodde han nærmet seg 100 morter, og de veide 1490 gram. Følte meg da trygg på at mine 138 fisker skulle være over 2 kg. Opp på vekta med dem, og de veide 2820 gram. Det ga meg et snitt på 20,43 gram. Steinar var nestemann ut, og han veide inn 1700 gram. Så var det Rune på kanten da. Ikke fisk første timen, men hadde fått relativt greit siste 3 (det fikk jeg ikke høre før etter konkurransen). Han har ikke teller, så visste da ikke antall. Så når han dro opp keepnettet at han hadde godt over 2 kg, og dette kunne bli litt vel spennende. 2520 gram stoppet vekta på. Kun 300 gram bak meg. Litt for nærme etter hva jeg hadde likt. Men han satt på en måte rundt odden bortenfor Steinar, så jeg så han ikke, og ante ikke hvor mye han hadde fått. Og ikke sier han noe underveis heller. Er jo bare artig at blodpumpa mi må slå litt ekstra under innveiingen da. J

138 fisk - 2820 gram

Dagens resultater:
 






Stillingen i WL etter 2 stevner: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=760

Fisket var såpass bra at WL nr.3 mulig også blir på Sildvannet. Det står pr nå mellom Harstadsjøen og Sildvannet. Avgjørelsen vil komme senest på torsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment