Totalt antall sidevisninger

søndag 17. februar 2013

2013-02-17 Isfiskekonkurranse på Aremarksjøen

Jeg ble selv Aremarkkonge på denne sjøen 20 feb 2011. Fikk da 4393 gram. På NC’n på Aremarksjøen 19 feb 2012 så vant Lindgren på 7238 gram. Har også hørt om at R&D har hatt klubbmesterskap her der alle deltakerene hadde over 7 kg, og vinneren hadde over 11 kg. Er da vanskelig å vite hvilken vekt man skal sikte seg inn på.

Jeg valgte å fiske en helt annen plass en de 2 tidligere gangene jeg har vært med på konkurranse på denne sjøen. Jeg og Håvard var og testet litt rundt nede i bassenget sør for Riveøya i jula, og det var noen av disse plassene jeg hadde sett meg ut i dag.

56 stk stilte til start i dag.

Jeg, Christer og Jan Morten dannet et Acerinalag.

Vi var mange som ønsket 4 timer fiske i dag. Og arrangøren foreslo dette. Kom et par protester, så da bestemte arrangøren 3,5 timer. Greit det.

Jeg dro som vanlig avgårde i front sørover. Var fremme der jeg hadde tenkt å starte 4 minutter før start. Lagde 10 hull på forskjellige dyp utenfor de holmene jeg startet, men ikke ett lugg. Kjente ikke noe her på treningsturen i jula heller, så var for så vidt ingen bombe.

Dro videre til neste det. Ei øy. Men valgte å fiske baksiden av øya i stedet for forsiden, og traff litt fisk der. Men var dessverre ganske så dårlig snitt. Ble rotende rundt i området der i 1 times tid. Og fikk 80 fisker på denne tiden. Plassen døde ut, og jeg dro videre til neste plass.

Ett nytt skjær. Traff litt på vestsiden av skjæret. Men også her var det veldig dårlig snitt. Kunne være 2-3 stk 20 grammere og kanskje en på 40-50 gram, så ble det bare 7-10 grammere etter dette. Prøvde tafs etter pimpelen i noen hull også, men da sank snittet til noe som føltes som 5-7 gram.  Etter å ha borret 10-15 hull vest for skjæret så testet jeg litt sør for skjæret. Hadde hatt bra her på treningsturen i jula, og da var fisken 30-70 gram.

På de 10 hullene jeg prøvde langs sørsiden så fikk jeg vel bare 8-10 fisk, og ingen over 20 gram. Triste greier. Borret nærmere skjæret igjen, for virket som fisken ville stå grunnest mulig i dag. Fikk forsåvidt fisk jevnt og trutt, men dessverre dårlig snitt.

Kom meg opp i 230 fisker når det smalt på 3,5 timer. Så ut som rett over 4 kg.

Satt jo mutters alene i hele dag, så ingen anelse om dette var bra eller dårlig. 230 fisker er jo forsåvidt respektabelt nok, men.. Litt over 4 kg var nok til å bli konge i 2011… Nei, er vel bare å komme seg til land å få veid inn.

Første jeg hører er Jan Morten som sier til meg at han håper jeg ikke drar ned laget. Vet jo ikke hva det betyr, men rett etterpå sier han at Christer har veid inn 12,8 kg på litt under 400 fisk. Aiaiai… Jan Morten selv da? Ca 3 kg. Jammen da er jeg ikke dårligst på laget i alle fall.

Tusler slukøret bort til innveiing og den sier 4381 gram. Snitt på 19,04 gram.

Reinertsen som sitter og sorterer lappene konstaterer raskt at jeg er nr.6 i HS med dette. Og jeg var siste innveide, så kommer ingen flere med høyere vekter. Så da ble jeg nr.6 totalt i dag ettersom ingen herrer veteran var over 4 kg.

Christer hadde sittet sammen med 7-8 andre. Junior Michalsen var den som var nærmest Christer i vekt i det området, med 6146 gram.
Så da ble Christer Aremarkkonge 2013.
Da er vi 3 konger i klubben i år ettersom Runar ble Tunevannskonge tidligere i år og jeg selv vant på Hemnes og ble Øgdernkonge.

I lagkonkurransen så leste dem opp laget som ble nr 3, så lag 2 med 2x Michalsen samt Syver som hadde 12520 gram. Christer hadde jo alene 12813 på vårt lag, så ble en rimelig suveren lagseier. Vi hadde 20139 gram.


Premiering: Dette syns jeg var rimelig stusselige premier. Masse dassørrethåver og annet rask. For totalseieren fikk Christer et fluefiskesett type nybegynner så det ut som. I lagpremie fikk vi en kniv. Mulig utsalgsprisen på noe av dette er 300 + i butikk, men jeg syns dette var überræva. Jeg driter nå uansett i premier, for det er ikke derfor jeg er med og fisker. Men for min del havner nok mine premier rett i søppeldunken.

Må da være mye bedre å bruke pengepremier. Lettere å ordne og tror INGEN klager på å motta litt penger.

PS. Idag klarte også Tonje å miste en skrue til Mora Nova skjæret. Og hun bruker ikke engang racing-kniver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment