Totalt antall sidevisninger

mandag 3. mars 2014

2014-02-23 Isfiskekonkurranse på Elgsjøen, Roa

Dette stevnet er Oppland sitt FM, men dem kjører det åpent i tillegg slik at sånne som oss isfrie Østfoldinger også får være med å fiske. Gran JFF hadde tatt over dette stevnet på 1 ukes varsel fra dem som egentlig skulle ha det på Mjøsa.

Jeg har jo vært på Elgsjøen et par treningsturer tidligere i år, så visste litt hva som ventet på meg. Vi i Acerina diskuterte litt i forkant hva vi trodde ville bli vinnervekter. Jeg var positiv og tippet 8 kilo, mens Christer tippet på 7,6 kg.

Var påmeldt eksakt 50 stk i dag. Det må vel sies å være bra med tanke på at det er FM for alle fylker i dag. Hedmarkinga var jo oppe i Trysil, Akershusinga var på Skrukkeli etc.

Starten for gangtiden begynte og jeg ruslet bare i retning det jeg mener er den beste plassen på sjøen. Tydelig at det er en del kjensfolk med, for 80% av dem som var med satt i dette området. Så da er det bare å stålsette seg for å fiske best i klynga.

Starten gikk og jeg begynte med tafsen. Fikk 4 relativt raske i første hullet. Greie fisker også, for i alle fall 2 av dem var over 150 gram, og dem 2 andre rundt hektoen. Ble dødt etter dem, og prøvde mysken for å se om jeg kunne melke ut en eller to til, men den gang ei.

Borret litt rundt i området der. Både innover, utover og sidelengs, men var bare en og annen plukkfisk. Begynte jo å bli veldig oppborret her også. Blir fort det når det er mye folk og relativt vanskelig fiske.

Var vel igjen 1 time og 15 minutter da jeg dro meg mot ene landet. Hadde observert i løpet av dagen så langt at det hadde vært lite folk der, så da hadde jeg litt å borre på. De par første hulla der borret jeg for langt ut, for da var jeg nesten ute på 10 meter. Kom meg etter hvert inn mot 4-5 meter, og da fikk jeg noen fisker, men dem var dessverre små.

Tenkte at små fisk var bedre en ingen fisk, så ble borrende litt i det området. Runar og Christer kom etter hvert også. Christer dro igjen, mens Runar fortsatte å plukke litt småfisk.

Når jeg følte plassen var oppbrukt, så borret jeg meg videre bortover langs land. Prøvde å holde meg på 4-6 meter og gjerne i kanter, for følte det var best i dag.

Kom etter hvert såpass langt bort etter landet at det var helt uborret. Traff et hull der jeg fikk en 2-3 finere fisker. Runar satte seg 10 meter på bortsiden, og han fikk også bedre fisker. Kunne vi ha truffet ei brukbar rose nå da tro?

Jeg borret 5 meter lengre ut og fikk ennå en par fine. Yttligere 5 meter, men da var jeg plutselig for dypt, så fikk da ingen. Borret litt lengre inn igjen på siden av dem gamle hulla, og fikk ennå noen av fin størrelse. Runar borret noenlunde på samme måte 10 meter bortenfor meg, og han plukket også fine fisker.

Tiden rant fort nå når man plutselig hadde funnet ei fin rose. Jeg og Runar rakk vel en 7-8 hull hver der, og hadde vel fisk i alle nærsom det ytterste. Jeg gikk fra rundt 30 fisker til 58 på den sluttspurten. Runar hadde vel gått fra rundt 40 fisker til 75 fisker.

Vi diskuterte på veien inn hva forventa vinnervekt var nå etter å ha følt på fisket. Jeg tippet vel så langt ned som 6 kilo, mens Runar tippet vel opp mot 7 kilo.

Det som uansett var moro, uansett hvilken plassering mine 58 ville gi, var at jeg hadde tatt et valg om å gamble å leite meg opp ny fisk, og følte det betalte seg. Jeg kunne jo ha blitt i det området jeg startet, å gnu med myska i gamle hull. Men rimelig sikker på at valget mitt ble riktig i dag.

Viste seg at Remi vant dagens konkurranse, med sin 6375 gram. Han fortalte at han hadde sitti i 1 hull stort sett hele dagen. Kom vel en og annen fisk da, og når han så hvor mye folk flyttet på seg  rundt han så gamblet han på at det han fikk skulle kunne holde. Og det gjorde det jo også.

Runar hadde litt flere fisker en meg når vi møttes, og med at vi traff brukbart på slutten så fisket han vel opp seg fra kanskje rundt 10 plass til en 2.plass totalt i dag, med sine 6210 gram. Bra!

Christer ble nr.3 med 4590 gram.

Jeg selv ble nr.5 totalt, noe som er brukbart for denne sesongen å være, men jeg ble jo bare nr.3 i SFK Acerina. Hard klubb gitt. Hehe.

Tonje vant dameklassen med sine 2475 gram.

6 plass totalt, og fylkesmester for Oppland ble Odd Henning Hansen fra Gjøvik&Toten SFK. Han hadde 3290 gram.

Jeg prøvde myskaen i dem 4-5 beste hulla mine, men fikk aldri en eneste fisk på den. Runar hadde også testet mysken i noen hull uten å få noe. Mens Remi sitt godhull hadde levert mange av fiskene på myska.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment