Totalt antall sidevisninger

mandag 17. mars 2014

2014-03-14 Landskamp på Skrukkelisjøen

Ettersom nordisk går på en lørdag, så blir det satt opp en åpen konkurranse på fredag slik at oss vanlig dødelige kan måle krefter mot dem beste av dem beste fra Norge, Sverige og Finland. Pimpel Sør som står for arrangør for Nordisk hadde lagt den åpne konkurransen til den nordvestlige delen av Skrukkelisjøen. Sjøen var sperret i første sundet. «alle» inkludert meg selv tenkte vel da at ettersom dem hadde sperret vekk den beste delen av sjøen, så skulle den brukes til Nordisk på lørdag.

Jeg hadde aldri fisket denne delen av sjøen, så ante egentlig ikke hvor jeg skulle begynne. Men det kunne vel fort gjelde for mange av oss. 108 stk møtte til start, og det må vel sies å være bra på en fredag. 54 av disse var jo da fra landslagene.

Jeg ble stående igjen ved starten for å se hvor folk gikk. Var mange som fulgte etter den lokale helten Per Erik Hellerud, så ble ei stor klynge dit han gikk. Var også en del som gikk ned not sperringen i sundet. Ellers så satt det jo jevnt over folk langs land på alle kanter.

Minst folk var det i grunn rett ved starten der jeg sto. Kom en liten bekk ut på hver side av parkeringen, så det så i grunn litt innbydende ut her jeg sto. Eller jeg gikk 20 meter til venstre ut fra starten. Dag Even så at jeg gikk i retning venstre, så da regnet han med at det ville være lurt å gå stikk motsatt av meg, så da valgte han mot høyre. Hehe. Komme seg unna mannen som bommer hver gang.

Raija Vetelainen fra Finland satte seg bare 10 meter fra meg. Ikke at jeg viste hvem hun var da, men hu kom bort å ville skravle. Pratet bra svensk, så var i grunn enkelt å kommunisere med hu. Hu spurte om jeg var han bloggeren fra Norge? Jo, jeg driver da å blogger litt, sa jeg. En kompis av henne var visst en fast leser av bloggen min. Verden er liten. J

Starten gikk og jeg lagde en 5-6 raske hull i området uten å kjenne en dritt. Jeg kunne jo ikke annet en å le av den fine flyten jeg er i. Regnet med at det var grunt midt utover i sjøen slik det er øst for sundet, så jeg stakk midt utpå sjøen. Lite forsto jeg da det var 26 varp ned til bunnen der. Fikk en abbor der, men tar jo 30 sekunder å slippe ned denne svømmende tafspilken min, så hadde jeg ikke planer om å sitte.

Dro videre over mot andre siden der det var en ei lita luke mellom klynga til Hellerud og ei klynge med finner lengre nordvest. 40 meter fra land var det fortsatt ca 12 varp, men fikk en par i det hullet. Borret 5 meter nærmere, og var inne på 9-10 varp. Fikk en par til der. Rune Grenberg som var ute og ruslet slo av en prat. Han stakk videre og jeg borret ennå 5 meter nærmere land, og var nå på 7-8 varp. Fikk vel 2 til i det hullet.

Ennå 5 meter lengre inn og var nå på 5 varp. Her var det bedre fart. Fikk en 10-15 fisker kjapt, så kjapt at jeg syns den svømmende tafspilken jeg hadde på var litt for treg for dette bettet. Byttet til en pilk som går mere rett opp og ned, og denne har jeg også kortere tafs på. Bettet var fortsatt meget bra, og dro vel kjapt 30 til med denne pilken. Fine fisker til å være Skrukkeli også. Er jo ofte et snitt på 32 til 38 gram på denne sjøen, men i dette hullet følge jeg at snittet lå på mellom 40 og 50 gram.

Dabbet litt av etter 30 stk på den raske pilken, så la bort denne igjen og tok frem svømmeren med lengre tafs. Lirket ut 10 fisk til på denne. Nå nærmet det seg virkelig slutten i dette hullet, men nærmet meg vel 60 fisk i hullet, så dette var jo uansett et kjempehull. Dro opp myskaen for å se om jeg kunne lure noen få til, og klarte å lirke opp 5 til på denne. Da var det helt slutt i hullet. Borret stjerna rundt, men ingenting. Så at Tapani Kurki satt 30 meter lengre bort for der jeg var og han plukket litt fisk. Så ut til han gikk frem og tilbake i 3-4 hull og byttet på mellom å tafse og myske. Var rimelig oppborret der, men var da plass til noen hull innimellom. Runar og Christer kom forbi meg på utsiden og dem kunne rapportere om relativt trått fiske. Dem hadde vel rundt 30 fisker hver og jeg var oppe i rundt 70 stk. Så da følte jeg at jeg lå godt an. Ante ikke hva vinnervekten ville bli, men kunne virke som man kunne komme høyt med 6-7 kilo.

Åge R kom også innom, og han hadde vært nede mot sperringa, og han rapporterte om at det heller ikke var noe bra der. Jeg gjorde meg et hull mellom gamlehullene til Tapani, og klarte å treffe et bra hull igjen. Ikke så bra som forrige hullet, men gnudde sakte med sikkert ut 20 stk på tråtafsen, og fikk vel lurt opp ytterligere 5 til på myskaen etter det igjen.

Lotta satt lengre bort, og så at hun, i likhet med Tapani,  bare gikk mellom noen få hull, og hun fikk bra. Godhullet mitt fra tidligere i dag hadde nå fått hvile en stund, så tenkte da at kanskje det var fisk der igjen. Raija hadde satt seg i det hullet jeg hadde lagd 5 meter nordvest for godhullet, så da tok jeg hullet 5 meter til sørøst for godhullet. Ingen av disse 2 hullene ga meg fisk i sta, men nå var det relativt bra drag i begge disse 2. Vi fikk vel fort 20 + fisker begge 2.

Åge R tok hullet jeg hadde lagd 5 meter på innersiden av godhullet, men han fikk kun 2-3 fisker der. Han vurderte å ta godhullet mitt så jeg, men da ville han bli sittende vel nærme meg og Raija, så så han slo det fra seg. Da hullet jeg satt i døde ut, så gikk jeg å tok godhullet. For det var jo 5 meter fra Raija. Var kommet noen fisker til i dette hullet, så fikk vel en 10 fisker til her.

Var bare noen få minutter igjen nå. Tok hullet lengre inn som Åge nesten akkurat hadde fisket og fikk vel en 4-5 til her før tiden rant ut. Jeg endte på 135 fisker. Ut fra folk jeg pratet med så hlrtes det ut som det var bra for dagen. Åge R tippet at vinnervekten fort kunne være rundt 6 kilo, men jeg sa at det er tvilsomt, for jeg har over 6 kilo selv.

Runar hadde hatt 50 fisker når jeg stakk tilbake i retning godhullet, og han hadde avsluttet på 94 fisker, så han hadde hatt en bra avslutning.


Da jeg veide inn 6440 gram, så sa Luci og Bjørnstad som hadde innveiingen at jeg ledet på dette. Men så Lotta lengre bak i køen, og hun hadde en stor pose. Omtrent som min i alle fall. Ellers var det faktisk ikke noen andre poser å se som var opp mot 6 kilo.
6440 delt på 135 fisker gir et snitt på 47,70 gram.

Jeg sto og ventet på at Lotta skulle veie inn, og hennes pose viste seg å veie 6205 gram. Puhh.. Nærme. Men da så det faktisk ut som jeg kom til å vinne dagens stevne. Deilig opptur. Ikke vunnet et stevne siden DM 1 for Värmland på Rangsjön den 13 desember 2013, så var godt å vinne et stevne igjen.

Nr.2 i herrer senior var en Finne ved navn Mika Vaananen med sine 3990 gram, så var jo en komfortabel seier i HS i tillegg for min del. Lotta vant Damer selvsagt, med sine 6205 gram. Beste veteran var Jan Espelid med 4450 gram. Finske kapteinen, Tapani Kurki ble nr.2 i HV med sine 4215 gram.

Fullstendige resultater fra dagen finner dere nederst på denne siden: http://nordisk-mesterskap-isfiske-2014.blogspot.no/2014/01/resultater.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment