Totalt antall sidevisninger

fredag 11. april 2014

2014-04-06 Isfiskekonkurranse på Øyangen i Hurdal

Dette er en artig sjø som kan gi gode vekter. Ofte har vinneren over 10 kilo. I 2013 vant Odd Henning på 9150 gram. I 2012 var det ikke noe stevne på Øyangen. I 2011 vant Tommy Iversen på 11640 gram. I 2010 vant Frank Hønsen på 11670 gram. I 2009 var det Odd Henning som vant igjen, den gangen på 15410 gram. Så som dere kan se så er det ofte bra vekter på denne sjøen.

Var et par treningsturer her på våren i fjor for å bli litt mere kjent, og lærte forhåpentlig litt fra det.

Det var 74 isfiskere som møtte til start i dag, og vi skulle fiske fra kl 11 til 15. 30 min ut og 60 min inn igjen.

Jeg hadde bestemt meg for å dra ganske langt nord. Var oppe i nord blant dem aller første. Tok bare litt over 20 minutter å ta seg dit på dagens lette føre. Og ettersom det var så lett føre, så var det mange som hadde tenkt seg oppe i nord så jeg. Tror jeg telte til 20+ mann. Jeg ble litt skeptisk til så mange, og hadde av en eller annen grunn ikke helt troa på nord alikevel. Startet her, men kjente ikke noe på første 5-6 hulla, så valgte å borre meg sørover igjen i stedet.

Borret med 30-50 meters mellomrom sørover på områder som normalt skal kunne gi litt fisk. Prøvde alt fra helt inne ved land på 2 meter til lengre utpå sjøen på 6-7 meters dyp, men kjente absolutt ingenting. Så folka oppe i nord bevegde seg mye også, så tror ikke dem fikk all verdens heller.

Kom meg etter hvert til et rimelig sikkert sted, og satt en 3-4 mann fra Eidsvoll her. Så at Iversen fikk noen fisk i et hull. Jeg begynte å bli lei etter å ikke ha kjent en eneste fisk på mine 20-25 første hull. Borret på 10 meter fra der Iversen satt, men ingenting. Han gjorde seg et nytt hull 6-7 meter lengre sør for det hullet han hadde fått litt fisk i, og da var jeg frekk nok til å borre 5 meter nord for det hullet han akkurat hadde forlatt. Og endelig fikk jeg et napp. Fikk vel 3 stk på tafsen, men så dødt. Nedi med myska for å se om jeg kunne melke hullet, og fikk da 4 til på myskaen. Tydelig at dem er trå i dag da jeg får mere på myska en på tafsen.

Borret 2-3 hull til i nærheten, men kun det ene som ga 1 abbor, og ikke noe etterpå med myskaen heller. Borret i større områder rundt her, men ingenting. Reidar Moen ga opp plassen og dro til et annet sted på sjøen. Samme gjorde Espelid noen minutter senere. Iversen hadde 20 fisk sa han, og jeg hadde kun 8. Og hadde vel snart gått 2 timer av konkurransen allerede. Håpløst altså.

Jeg heiv sekken på ryggen og dro ennå lengre sørover. Traff etter hvert på Kjersti, og spurte hvor mange hu hadde. Dårlig sa hu, kun 34 stk. Bare 4 ganger så mye som meg det. Hehe. Så ei rose med gamle hull som var borret bare 15 meter nord for der Kjersti satt, så gikk til det nærmeste av dem å prøvde myskaen. 6 abborer på rappen. What? Skal det plutselig være bra her eller? Men neida, ingen av dem andre gamle hullene ga noe mere, og heller ikke noen nye jeg lagde.

Så litt lengre ut på sjøen at Eirik Gundersen satt å dro en del fisk. Borret meg i retning han, men ingenting. Ikke noe på yttersiden av han heller. Så at Runar og Christer kom gående fra nord. Pratet litt med Christer og han hadde fått litt over 40 fisker så langt, og alle oppe der han begynte. Så etter å ha bommet lenge angret han jo selvsagt på hvorfor han dro fra der han startet. Var vel lite trøst for han at jeg kun hadde 14 fisker også, for jeg er jo ikke noen målestokk i år.

 Startet å borre langt ute på dem store platåene som er sørover der. Ingen som hadde fisket så langt ut tidligere i dag. Fikk en og annen i hvert 5 hull eller noe. Når det var igjen 30 minutter traff jeg på dagens klart beste hull. Fikk vel 10-12 relativt kjappe abborer på tafsen, men så ble det vanskeligere. Var relativt dypt her, men valgte å slippe ned myskaen alikevel. Fikk 4-5 raske til på den. Så ble dem ennå ivrigere. 2 abborer på rad som tok 1 meter over bunn på vei ned. Fikk vel tilslutt rundt 15 på mysken, så det hullet ga meg 25+ fisker. Borret 3-4 hull til i området, men ingenting rundt.

Stakk da bare 50-60 meter ennå lengre ut i sjøen. Kun 1 meter dypere her. Rakk 2 raske abborer i det hullet før sluttsignalet lød. Så nå når jeg først har klart å finne noen lusene fisker så skal det selvsagt være slutt. Typisk.

Endte vel på 50 fisker prikk. Og viste seg etter hvert at disse veide 3390 gram. Snitt på 67,8 gram.

Dagens totalvinner ble Remi med sine 9820 gram. Så i posen hans, og var klart dårligere snitt for han en det jeg og mange andre hadde. Men det har jo ikke så mye å si når han får mange flere en alle andre. Mine stusselige 3390 gram holdt kun til en 19 plass av 32 i HS.  

Kjersti hadde fisket bra på slutten. Når jeg møtte hu 1-1,5 time før slutt hadde hun jo 34 abbor, og når sluttskuddet gikk var hun oppe i 81 tror jeg det var. Christer var det omtrent motsatt med. Når det gjensto en time så hadde han jo over 40 fisker, mens når det var slutt så endte han på 53 tror jeg det var. Nesten så jeg fisket meg forbi han. Men han klarte å slå meg med 30 gram.

Dagens stevne var også finalen i KO-cupen. Thomas og Christer fisken den. Begge 2 bommet vel ganske kraftig i dag, og endte på henholdsvis 14 og 18 plass i HS. Thomas trakk det lengste strået og ble kronet KO-mester 2014. Og han vant da et gavekort på 500 kroner fra Thomas Fiske, altså seg selv. Hehe.

Fullstendige resultater fra dagen kan dere finne her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=898

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment