Totalt antall sidevisninger

tirsdag 1. april 2014

2014-03-29 Isfiskekonkurranse/kule på Garsjøen i Hurdal

Thomas Ødegård/G&T satt opp en kule på denne lørdagen slik at dem som er litt langveisfarende kunne få til en 2-dagers med overnatting i stedet for å måtte kjøre ens ærend opp til Mesnalia på søndag. Høyt verdsatt for i alle fall meg og Tonje fra Sør-fylket. Så takk for det.

Innbydelsen sa at man kunne forvente en vinnervekt på 5+, så da blir jo targetvekta mi på 5+. Men man må alltid være årvåken på om antatt targetvekt kommer til å stemme etter hvert som dagen skrider frem. Har man 2-3 kilo i løpet av første timen, så må man jo regne med at vinnervekta blir høyere en antatt.

29 deltakere møtte til start. Kunne vel ha blitt noen flere, men kunne jo også blitt færre med tanke på at det var en brå-oppsatt kule/konk. 29 var i grunn helt passe med tanke på sjøens areal.

Jeg tok meg en tur ned på isen før start for å sjekke hvor vannholdig isen var. Jeg hadde på racingskjærknivene på Nova-borret, og det kunne jo bli tungt. Borret gjennom, og viste seg at jeg kom gjennom isen akkurat i det jeg kom opp til det grønne på borret. Gikk litt tungt, men kunne vel gått med racingkniver. Lagde et hull til for å kjenne hvor tunge armene ville bli. Og arma ble veldig lange og tunge av å borret 2 hull på rad. Kondisen min er også ræva, for pusta som om jeg hadde løpt en maraton etter 2 hull.

Valgte å gå tilbake til sekken min å bytte til vanlige kniver på borret, og dem kommer til å bli sittende på borret ut sesongen.

Thomas tok oppropet og vi dro utover på isen. Jeg valgte å gå sørover, og ville fiske på solsiden. Så noen gamle hull på ei rekke sørover, men dem var 30-40 meter lengre ut en der jeg satte meg. Jeg satte meg 10 meter på utsiden av konturene av et skjær.

Når det var igjen noen minutter til start, så kom Odd H og satte seg ved den rekka ved hull. Han kom inn til meg og slo av en prat. Han ville varsle meg på at det kunne være veldig grunt her jeg sto, for ute ved rekka var det kun 50cm vann. Var han som hadde borret disse hullene når han var her på onsdagen og sjekket forholdene på isen frem mot konkurransen. Men jeg satset på at det var vann her jeg sto og ble på denne plassen.

Jeg og Jim rett før startskuddet. Foto: Tonje Hauger

Var ikke signal for start og slutt i dag, så jeg tok på meg rollen om å rope start og slutt. Så da ropte jeg start kl 11.00 etter match-uret mitt. Var ca 50 cm dypt her jeg startet, men ingen fisk. Borret meg utover i sjøen med 20-30 meter mellomrom. Grunt, grunt grunt og ikke noe fisk. Så var jeg plutselig ute på 10 meter. Kanten virket altfor bratt, så gadd ikke borre noe mere rundt der og dro heller over mot andre siden av sjøen.

Tonje dro over før meg og ble sittende, så var tydeligvis litt fisk der. Kenneth satt 50 meter lengre sør en Tonje og han hadde sittet relativt rolig fra starten. Jeg kjente ingenting før jeg lagde meg et hull på linje mellom Kenneth og Tonje. Fikk noen få på tafsen der. Tomt hos Kenneth nå, så han nærmet seg også Tonje.

Jeg lagde et hull til nærmere Tonje og noen få fisker til. Kenneth lagde et hull på innsiden av Tonje og fikk noen fisker der. Greie fisker også så det ut som. Jeg hadde fått fisker på rundt 30 gram, men var også noen fisker på opp mot 70 gram, og det slang også en og annen yngel på rundt 10 gram. Så er en del årsklasser i sjøen, og for meg er det et sunnhetstegn. Odd Henning nærmet seg Tonje fra nord.

Lagde meg et hull ennå nærmere Tonje. Var på 5 meter nå. Kjente ikke noe første minuttet i hullet, men så kom det mere og mere fisk. Beit såpass kjapt når jeg slapp ned nå at jeg ville gå over på en raskere tafspilk. Fikk noen på det, men ble dårligere igjen. Gikk da ned igjen med svømmepilken og fikk lurt noen til. Prøvde tilslutt myskaen, men ikke et napp på den.

Ble etter hvert dødt i Tonje sitt hull også. Etter 46 fisker. Odd H hadde kommentert til Tonje at hu hadde truffet et godhull, og det var jo sant.

Jeg og Tonje borret litt til rundt i området, mens dem andre hadde forsvunnet til litt andre steder. Tonje gikk etter hvert tilbake til godhullet og fikk sneket opp 4-5 til slik at hu kom seg over 50 fisker i det hullet.

Litt senere når Odd H hadde dratt 100-150 meter lengre nord igjen hørte jeg han pratet med Kenneth tror jeg det var, og han uttalte noe slik som «dette er årets beste hull». Fant senere ut at han hadde hatt 3-3,5 kilo i et hull der ute.

Jeg borret i retning der, men var så oppborret, så snudde og dro sørover igjen. Remi kom til området sør for meg og Tonje etter å ha stort sett jagd sjøen rundt. Og han kunne fortelle om 6 fisker. 6 fisker på 3 timer er kjipt. Så da begynner tankene å gå på hva EGENTLIG vinnervekta vil bli?! Jage rundt hadde gitt lite for Remi, men samtidig vet jeg jo at Tonje har fått 50 fisk i ett hull, så går jo tydeligvis an å treffe. Så Tonje hadde nok tett på 2 kilo bare i det ene hullet. Og jeg hadde jo også hørt at Odd H hadde hatt et bra hull med 3+ kilo i.

Følte at sjøen var ganske så oppborret, og at jeg ikke var i nærheten av å klare dem opprinnelige 5 kiloene som var targetvekt, så valgte bare å bli i området å gnu ut litt mere fisk. Christer kom borrende fra ennå lengre sør i sjøen, og overhørte han prate med Tonje at han hadde ca 70 fisker. Tonje hadde vel da rundt 100 fisker, og jeg hadde bare 50 fisker.

Tonje og Christer fant litt fisker lengre ut det, så Tonje endte på 121 fisker tror jeg det var.  Jeg endte på 59 fisker tror jeg det var.

Kom i land, og første jeg hørte var at Odd H hadde fulle dunken. WHAT? Han hadde bare stikki fra det området han hadde 3 kiloshullet sitt og prøvd å finne mere fisk. Og der han avsluttet så hadde det vært relativt uborret og masse med fisk. Han hadde truffet inne på 2 meters dyp og hadde tett på 8 kilo i siste hullet sitt sa han. Dæven den gubben er rå på å treffe fisk. Men skal sies at han leter mye og da, og blir sjelden stasjonær. Som i dag, så har han et 3 kilos hull, men bare hiver sekken på ryggen å krysser sjøen for å finne mere fisk. Hatten av for å gamble.

Odd H ble da suveren vinner i dag med 13510 gram. Måtte ned i under halve vekta hans for å finne nr.2 i HS som ble Per Erik Hellerud med sine 6230 gram. Kun 10 gram forran Andreas Moen som da ble nr.3. I dameklassen vant Kjersti med 5110 gram forran Tonje med sine 4510 gram.

Mine 59 fisker veide kun 2090 gram og hadde da bare 2 bak meg i klassen min i dag. Remi hadde gått fra sine 6 fisker når det var igjen en time til å ende på 2040 gram, så nesten så han slo meg og. Jonny Ulsrudstuen vant HV med 7670 gram og var da nr.2 totalt med det i dag.

Bilde fra premieutdelingen. Foto: Tonje Hauger

Fullstendige resultater her:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment