Totalt antall sidevisninger

tirsdag 27. mars 2018

2018-03-16 VM myska Kazakhstan - Første konkurransesdag

Som nevnt på forrige blogg startet dagen med å trekke om det ble fisking i indre eller ytre ruter. Det ble dem ytre rutene dag 1. Isj da.

Skulle icerunne for Ivar i box E, og borti her var jeg jo litt kjent. Sa til han at det kom til å bli stinn brakke på kortenden og lengst ute til høyre på ytterkanten. 

Ivar ferdig med agn- fòrkontroll:

5 min før så kunne fiskerne stille seg til rundt boksen. Som jeg forventet ble det fullt borte på kortenden og til høyre på ytterkanten. Ivar valgte å sette seg lengst til venstre på ytterkant. Igrunn mutters alene.

Nå skulle jeg få se hvordan disse stornasjonene som Russland, Ukraina, Latvia etc oppfører seg i starten og underveis i en myskakonkurranse. Blir spennende. Russern fikk hjørnet innerst til høyre. Borret og fòret, så løp han nesten helt opp til Ivar som satt ytterst til venstre. Borret og fòret, så løpt han til hjørnet innerst til venstre, for så ta et hull innerst på midten. Da først gikk han til hullet innerst til høyre for å starte å fiske. Hadde vel gått bortimot 15 minutter allerede.

Så knapt det kom opp en eneste fisk første 45 min. Første som fikk fisk i denne ruta tror jeg var amerikaneren, og han fikk en gjørs. Var borte hos Ivar å pratet litt taktikk. Vi var vel begge enige om at dette tråe fisket kom av at fisken fortsatt står å spiser på fòret som er ute utenfor der jeg som icerunner kan bevege meg. Men vi vet jo at etterhvert vil dem komme sigende. Dem vil jo kjente lukta av friskt agn, og vil også hører lyder som borring og klokking. Fisken er nysgjerrig, så den vil etterhvert komme å inspisere hva som skjer.

Ivar lagde seg 2 hull i hjørnet. Ene bare 50 cm fra hjørnet og ett til 4 meter lengre ut. Han løp deretter ca halvveis ned ruta i ytterkant og borret et hull 4,5 meter fra russern sitt hull, og et hull til 4 meter lengre bort derifra igjen. Han satte flagget sitt i det midterste hullet og gikk tilbake til hjørnet sitt.

Steinar som satt i D-ruta, satte seg i det hjørnet nærmest Ivar, så disse 2 satt egentlig bare 30 meter fra hverandre. Så jeg var endel turer innom han i løpet av dagen også. Han hadde flere fisker før Ivar fikk sin første.

Ivar fikk en og annen mort i hjørnet etterhvert. Men dem startet også å få en og annen skimmers borte på kortenden til høyre og nå. Ivar testet da disse 2 + russern sitt hull, og fikk vel en skimmers der. Fòret og gikk tilbake i hjørnet.



Russern hadde nå fått igang fisket skikkelig i sitt første hull. Satt å så på han og 2 ganger kom han ikke helt ned til bunn før det satt en skimmers. 3je gangen kom han ned, men 5 cm på vei opp igjen fikk han en ny en. Stakk tilbake til Ivar og fortalte hvordan russeren ristet og fòret når han satt i fisk.

Stakk ned igjen til kortenden, og nå hadde Normunds fra Latvia også startet å få litt fisk. Han hadde slitt tungt så langt og vi var allerede 2 timer inn i fisketiden.

Ivar prøvde igjen disse 3 hulla på midten, men kun 1 skimmer til, så virket ikke å komme igang på denne plassen. Han gikk tilbake i hjørnet sitt, og kom opp en gjørs og noen morter. Kun 5 min igjen, så testet Ivar igjen det hullet som lå 4 meter fra hjørnet. Han hadde testet dette et par ganger tidligere idag uten så mye som et napp. Med bra han prøvde, for fikk skimmers omtrent med en gang han kom til bunn. Ned igjen og ny skimmers veldig kjapt. Ned igjen, og måtte vel riste i 20 sekunder før det kom en 3je skimmers. Bare 1 min igjen nå. Du rekker en til sa jeg til han. Og det rakk han. Han kom seg akkurat ned til bunnen igjen men da vare det slutt. Men uansett, 4 skimmers og 8-9 hg siste 5 min var jo en kongeavslutning. Utrolig at det skulle være bånn gass i det hullet, mens han bare fikk noen små morter i hullet som lå 4 meter unna.

Jeg var usikker på hvordan det ville gå i ruta for Ivar, men med den sluttspurten skulle han fint unngå sisteplassen følte jeg iallefall. Trodde russern skulle vinne, men viste seg faktisk at Ukraineren hadde mere en han. Ukraineren hadde 5,2 mens russern hadde 4,9. Polakken hadde hjørnet på yttre høyre, og han klarte en 3.plass derifra. Finnen satt helt alene midt i ruta. Dreiv med sitt eget. Fikk kun med meg at han fikk 1 skimmers, men viste seg at han hadde 4,1 kg for 4de i ruta. Han satt jo slik til at jeg aldri fikk sett han skikkelig og samtidig varper han. Resten sitter jo å veiver i armene med balalaikastikkene sine.

Ivar klarte en 9er i ruta si. 2,6 kilo. Han slo blant annet Normunds fra Latvia. En fin skalp å ha med seg. Ivar var også forran Johan Axelsson fra Sverige samt Esteren og Amerikaneren.


Steinar i D-ruta fiska med pondus. Satt alene i hjørnet sitt og fisket tidvis med mark på kroken. Vippet opp 2 brasmer over halvkiloen og endel flere mindre skimmers, morter og abborer. Veide inn nesten 3,3 kg og ble nr.8 i ruta si. Han satt blant annet på plass russern i ruta si :-O. I tillegg slo han Mongoleren, Hviterussern, Finnen og Amerikaneren.


Kjell Roar satt i A-ruta. Jeg har ingen oversikt på hva som skjedde underveis i ruta, men han unngikk iallefall sisteplassen ved å slå Esteren.


I B-ruta satt Svein. Heller ikke har har jeg noen oversikt, men Svein slo Svensken og Amerikaneren og ble da nr 11 i ruta.


Odd H i C-ruta var beste normann idag. En flott pose på 5,2 kilo. Masse skimmers. Tror han hadde 26 stk. Kun slått av Kazakken, Russeren, Polakken og Amerikaneren. 



I nasjonskampen leder da Russera med 1+2+2+4+9 = 18 poeng. Kazak nr.2 med 21 poeng og Polen nr.3 med 25 poeng. Norge ligger på 11.plass med 45 poeng. Kun 8 poeng opp til Hviterussland på 7.plass. Har også 7 poeng klaring ned til USA på 12te og 9 poeng ned til Sverige som ligger på sisteplass etter dag 1.






Kjell Joar var da den men høyest plassiffer idag, så han blir icerunner i morgen, mens jeg kommer inn på laget for å fiske. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment