Totalt antall sidevisninger

onsdag 9. januar 2013

2013-01-09 Onsdagspimpel på Nysockensjön, Fiskevik


Tok meg fri fra jobben i dag for å være med på årets første onsdagspimpel. Fikk med meg Christer, og vi kjørte fra Askim kl 06.45. Var fremme ved oppmøtestedet kl 08.30 og hadde 1 time til utgang. Vi var der relativt tidlig i forhold til resten. Tror vi var bil nr.4.




Møtte opp 36 stykker i dag. Moro med en del folk på pimpeltävling i midtuka. Var en del Norske der også. Ole G, Ruth og brodern kom i en bil. Erik Aarstad og Åge R. Nilsen kom i en annen bil. Bent Fjeld og Bjørn Skogseth var også der.

Var dårlig is utenfor den relativt store vika i sjøen der vi gikk ut. Så var ikke lov å gå ut av vika. Jeg var på vei opp mot en sivgård nesten opp mot sperringa, men skar inn til høyre litt tidligere. Satte meg sammen med brodern og Christer på en oppmerket risvase. Jeg tenkte at brodern sikkert hadde startet oppe ved sperringa i fjor, og at det var en grunn til at han ikke startet der igjen.

Vi var 4 mann som startet med risvasen, og det var vel kun Christer som fikk noen styggsmå abbor der, samt et par morter. Jeg borret meg i retning en sivgard som stakk 50 meter ut fra land. Fjerde hullet for dagen borret jeg bare 2 meter fra det ytterste sivstrået, og tippet det kun var 0,5 meter dypt der. Men det var det ikke, var faktisk 2 meter dypt der. Og fikk en 4-5 små abborer på tafs der. Slapp ned myskaen og fikk en 4-5 til på den.

Christer borret 20-30 meter på høyresiden av sivgarden, og forsvant kjapp flere hundre meter nedover mot starten igjen. Brodern borret høyresiden av sivgarden, og han også forsvant flere hundre meter i retning sperringa. Jeg og Mikael Andersen fra Göteborg, ble sittende å tyne ut småtasser på sivodden.

Han byttet å fiske med noe som lignet på en ca 30mm pimpel, og en tafs. Han hadde også varpestikker, men brukte dem ikke i dag. Han sa han syntes han mistet for mye fisk når han varper. Han fikk litt på skrå mot venstre forran meg. Jeg borret tett i det området rundt det hullet jeg fikk fisk. I et av de hullene i nærheten gikk det på en bedre fisk, på myska. Prøvde å varpe, men startet og hånd-dra i stedet når den gjorde en rusning. Jeg fikk den opp etter hvert, og det var en 3hg abbor. Utgjorde jo fort 20 av de andre jeg fikk, så dette var en velkommen bonus.

Jeg borret et hull helt inntil sivet på høyre side, og der var det noe stort som tok på vei ned på tafsen. Drillet den i 10 sekunder, så mistet jeg den. Sena hadde ryki rett under tafspilken. Kan ha vært gjedde som kuttet sena, evt at det var en skade på sena. Det får jeg aldri vite. Mistet en brukbar en til i hullet etter. Denne slapp etter bare 2-3 sekunder.

Borret i området på utsiden/høyresiden av sivgarden, og plukket litt fisk i alle hullene. Gikk absolutt ikke fort, men fikk da litt. Virket som abboren ville at jeg skulle holde tafsen helt stille i dag. Og dem var så små, så syns at det beit dårligere når jeg prøvde å fiske med en slik stor grislarve. Slo meg til ro med å fiske trippel mygg på tafs, og dobbel mygg når jeg mysket.

Virket som fisken ble skremt når det ble for mye borring. Var hull jeg dro bra i, og når han fra Gøteborg borret i nærheten så ble det stille. Når det var igjen ca 30 min, så satt jeg i et hull der jeg fikk nærmere 20 stk på tafs, og ytterligere nærmere 20 stk på myska. Da kom brodern og borret 10 meter forran meg. Han fikk også 7-8 fisker i det hullet. Men etter dette ble det dødt i det området. Tror det igjen var for at det ble borret for mye.

Brodern dro videre, og jeg ble sittende å true med myskaen. Etter en stund begynte dem å bite igjen. Gikk siste 10 minutter i gamle hull, og fikk noen få i dem også.

Endte opp med 172 fisker. 1 norsabbor og resten noen som lignet på 15 grammere.

Ruslet inn igjen, og så mange slunkene poser. Mange poser med kun 0,5 kg i. Men var også noen bedre poser. Bent så ut til å ha ca det samme som meg, og han bra Göteborg som dreiv og fisket i nærheten av meg hele dagen hadde også ca samme som meg.

Christer og Åge R. kom sammen inn, og Christer forteller han har 182 fisker. Aiaiai… så vi blir jevne i dag igjen tenkte jeg. Kanskje den 3hg abboren min kunne vippe dette i min favør. Men når jeg så oppi sekken hans, så slo jeg fort fra meg det. Fisken hans var klart større en mine. Så ut til å snitte opp mot 25 gram.

Mine 172 fisker veide 2928 gram. Snitt på 17.02 gram
Christer sine 182 fisker veide 4341 gram. Snitt på 23.85 gram.



På onsdagspimpler så er det jo et slikt system at man trekker et kort fra en kortstokk, og så veier mann inn med den som har fått samme kort som seg selv. Christer trakk sammen med Ruth Ramstad. Christer hadde 4341 gram og Ruth hadde 895 gram. Til sammen 5236 gram. Jeg veide inn 2928 gram og veide inn sammen med Marita Lövgren som hadde 354 gram. Til sammen 3282 gram. Bent hadde 2889 gram og trakk med Gudrun Gyllström som hadde 318 gram. Til sammen 3207 gram. Mikael Andersen fra Göteborg hadde 2741 gram og trakk sammen med brodern, som kun hadde 11 fisker og 246 gram. Til sammen 2987 gram.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment