Totalt antall sidevisninger

søndag 17. mars 2013

2013-03-17 Isfiskekonkurranse på Skjeklesjøen

Var mange fine konkurranser i dag. Bergsvann på feil side av fjorden, Glåmdalsmesterskapet på Storsjøen, og da altså Skjeklesjøen. Valgte å være trofast mot Østfold å dra på Skjekle. Har jo tidligere vært NC her, så ikke dumt å få en treningstur til på denne sjøen.

Ble som forventet ikke så veldig mange folk. Kan det ha vært rundt 30 stk da tro. Jaja, skal da kåres en vinner uansett. Var jo med en del harde folk fra Acerina, så man må stå på for å dra i land dette.

Tredje gangen jeg er med på konkurranse på denne sjøen. Første gangen dro jeg helt nede i sør. Forrige gang så satt jeg rett utenfor starten. Og denne gangen valgte jeg å dra et stykke sørover, men ikke så langt som første gangen.

Jeg og Pål Sindre startet på samme sted. Samme gjorde 2 svensker, og 3 karer som drasset rundt på akebrett. Og dem hadde kun 2 borr på deling, så regnet ikke med at dem kom til å flytte seg så langt i løpet av dagen. Holstad var den som dro lengst sør i dag, og han startet helt nede mot enden så vidt jeg kunne se.

Jeg startet med et par 3 fisker i alle de 3 første hullene, men så bommet jeg i et par hull. Pål Sindre startet også med fisk i dem første hullene. Var ett lite råk der vi satt, men ingen sperring. Borret meg så nærme som mulig, men turte ikke å gå lengre inn når det kun var 10 cm is. Borret meg heller tilbake og på utsiden av der jeg startet. Inne ved råket var det ganske små fisk, mens ute på snøen så slang det en og annen 50-60 grammer.

Så at Pål Sindre fikk bra på pimpel, så prøvde det innimellom jeg også. Var noen hull jeg fikk 3-4 fisker på det, men virket som tafs var jevnere. Pål Sindre gikk inn på mye tynnere is en jeg turte å gå på, så jeg dro heller utover igjen.

Kom litt lengre ut der, så gikk det plutselig på noe bedre. Hadde mistet 2 pene på Nuggurn i går, så ikke lyst å miste fisk i dag også. Drillet den sakte, og etter 1 min kom den glidene opp i hullet. Ca 4hg. En knall bonus.

Borret på videre rundt omkring, men syns det ble dårligere og dårligere. Valgte å bytte område. Stakk litt sørover, og fikk en i første hullet. Men gjorde 10 hull til med 20 meters mellomrom rundt omkring, men ikke ett lugg. Var også og prøvde et av de gamle hulla som Holstad hadde sittet en stund i. Tenkte at han hadde fisket pimpel, og at jeg da kanskje kunne lure opp noen på tafsen. Ingenting. Fikk vite etter konkurransen at Arild hadde brukt myska for å melke tom hullene, og da var det jo ikke så rart at jeg ikke fikk noe på tafsen.

Etter denne lange bomturen så dro jeg nordover igjen, til området jeg hadde drevet tidligere i dag, men nå 40-50 meter lengre ut. Sånn ca midt på denne relativt smale sjøen. Var noen fisk der, 2-3 i hullene, men snittet var veldig lavt. Borret meg i retning der jeg hadde startet. Var fortsatt små fisk, men med innslag av noe 30 grammere.

Plutselig gikk det på en bra fisk igjen. Drillet sakte. Fisken kom etter hvert glidende opp i hullet, men til min relativt store forundring var det ei brasme på 4-5hg. Ble litt sur, men litt blid og. :-P Er jo søte disse brasmene. Slapp den ut igjen i et hull 10 meter unna. Borret 5 meter lengre nord, fikk først en liten abbor, nedi igjen, så gikk det på noe stort igjen. Etter 45 sek eller noe, så kom den opp i hullet. Ikke brasme. Var en abbor på rundt 4 hg igjen. Deilig bonus. Kjente ikke noe mere her.

Nye 5 meter nordover, og noe stort tok på veien ned. Nytt minutt med nervepirrende drilling, og opp kom en abbor på 5hg :-D Kjente ikke noe mere i hullet. Var et gammelt hull 5 meter mot øst. Testet der ettersom det bare var et par minutter igjen. Kjente ikke noe der. Tok stikka i hånda og løp de 5 meterene bort til det hullet jeg hadde fått en bonus for 5 min siden. Var plutselig småabborer her nå. Rakk 3 stk før jeg så Pål Sindre reiste seg. Spurte han hva klokka sa, og den var 1 min over. Da ga vi oss.

Grunnen til at vi fisket til 1 min over var at vi ikke hadde hørt hverken startsignal eller sluttsignal. Så vi startet å fiske kl 11.01. Jeg ropte da start til alle i området vårt. Og jeg ropte da også slutt. Mulig dere i RDJFF må vurdere noe som smeller litt mere til deres konkurranse på Skjekle.

Spurte Pål Sindre på veien inn hvor mange han hadde, og han tippet på 120 +. Jeg hadde selv kun 96, men jeg hadde jo da 3 nors. Vi tok inn Arild på veien innover også, og han hadde hatt 36 når det var igjen 45 minutter, men hadde 82 tilslutt, så han hadde tydeligvis hatt bra siste 45 min.

Kom opp på land, og hørte kjapt at Christer ledet med ca 2,6 kg. Litt overrasket at det ikke hadde vært bedre fiske i området rundt ved start. Er jo noen fine plasser der. Og Hønsen vant jo med stor margin derifra i fjor.

Jeg følte meg rimelig trygg på at jeg var godt over 3 kg. Var neste så jeg var oppe mot plexiglasset i dunken min, så jeg tippet jeg var nærmere 4 en 3 kg. Opp på vekta med fisken, og dem veide 3750 gram. Var også størst fisk konkurranse i dag, og hørte at Terje Bøen ledet på 530 gram. Runar Haug som sto for innveiingen tok opp den første av mine 3 store, men den så ut til å være rundt 4 hg. Gadd ikke veie den. Dro opp en til av posen min, og den så ut til å være litt over 4 hg. Gadd ikke veie den heller. Opp med siste store, og den var den største av de 3. Opp på vekta med den, og den slo ut på 520 gram. Close, but no sigar.

Mine 96 fisker veide altså 3750, noe som gir et snitt på 39,06 gram

Mine 3 største var jo 520, og ca 430 og 380 tipper jeg. 1330 gram. Så uten bonuser ville jeg vel hatt 2420 gram. Da ville jeg i så fall hatt et snitt på 26,02.

Kom som vanlig opp en del bonuser på Skjekle. Runar hadde en som nærmet seg kiloen (han hadde ikke betalt seg inn med 20 kr i storfiskkonkurransen), og han hadde en til på over 2 hg. Christer hadde også en som bikket 3 hg. Tæbø hadde jo som sagt en på 530 gram, og Runar fortalte om at han hadde sett flere som hadde veid inn noen 3-4 hg fisker. Pål Sindre nevnte også at han hadde mistet en han mente var 6-7 hg oppunder iskanten.


Fra husken, så ble Christer nr.2 med ca 2,6kg, Runar nr.3 med ca 2,5. Pål Sindre nr.4 med ca 2,4. Tonje vant dameklassen med 780 gram. Jan Morten vant veteran med ca 900 gram. Acerina’s førstelag med Christer, Runar og Arild vant lagkonkurransen med ca 6,8 kg. Jeg, Tonje og Jan Morten ble nr.2 på lag med ca 5,2 kg.


RDJFF hadde tatt litt lærdom på premieringen fra ifjor. Hadde innført pengepremier til  klassevinnere, og ned til 3 plass i HS iallefall. Litt gavepremier var det også. Noen feltsteikepanner etc. Så bedre premiering i år en sist på denne sjøen. Og klart bedre en premieringen dem hadde på Aremark tidligere i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment