Totalt antall sidevisninger

lørdag 30. mars 2013

2013-03-30 Isfiskestevne på Svartungen

I dag tok jeg og Tonje turen på Svartungen. Visste ikke helt hva vi dro til, men hadde hørt om vinnervekt på 9 kg på denne sjøen for 3-4 år siden. Året etter så var topp 3 på rundt 6 kg. Tror det var under 200 gram som skilte dem. Men i fjor eller året før der så var vinnervekten nede i stusselige 1,5 kg.

Med tanke på det bettet som jeg har opplevd siste ukene så tippet jeg vinnervekten antagelig ikke ville bli noe mere en hva den var sist gang her. Altså rundt 1,5 kg.

Chattet litt med Thomas kvelden i forvegen, og han trodde snittet på fiskene ville være tett opp mot 1 hg, og at det var tafs og myska som ville gjelde. Det siste der følte jeg meg også sikker på ettersom dette er en sjø/tjern langt inne på vidda.

Møtte vel 47 stk til start, og vi gikk ut på isen kl 10.30. Fisketid fra 11.00 til 15.00. Altså 4 timer.

Jeg stakk som vanlig av i front. Var noen skispor å følge, så ble ikke så tungt å gå. Var oppe der jeg ville etter 15 minutter, så da var det bare å vente på startskuddet. Thomas og Odd H satte seg 50-100 meter unna der jeg hadde satt meg, så da hadde jeg antagelig valgt noenlunde rett område å starte i.

Ingen fisk første 10 hullene. Så at Odd H og Thomas borret seg stadig lengre ut. Å da antagelig på dypere vann. Jeg prøvde det samme. Første kontakten jeg fikk med fisk var i 11 hullet. Hadde et napp på tafsen, men bommet. Men 5 sek senere så satt den. Abbor på 70-80 gram. Kjente ikke noe mere neste minuttet, så slapp ned en mellomstor myska på 0,12mm sene. Gikk på en bedre fisk nesten med en gang. Fikk lirket den opp i vannkanten, så tredde tommelen i munnen på den, og det var en abbor på ca 250 gram. Deilig. Ned igjen, men kjente ikke noe mere på de neste 2 minuttene eller noe. Dro opp, og slapp heller ned en liten svart myska på 0,10mm sene. Rimelig umiddelbart gikk det på en 70-80 grammer, og fikk opp denne. Kjente ikke noe mere, så da fikk man borre på videre.

Prøvde selvsagt stjerna rundt, men fikk ingenting. Borret meg videre mot ei øy, innover i ei stor vik, men kjente ingenting.  Kommer innerst i vika, og startet å borre meg oppover langs andre landet. Så at Atle fikk en fisk 100 meter unna. Fortsatte å borre, og når jeg var på 30 meters avstand til Atle så støtet det i tafsen. Fikk en 60 grammer. Ikke noe rundt. Var litt oppborret i området der.

Ettersom det var såpass mange hull der, så tok jeg opp myskaen å testet gamle hull i stedet. Fikk 3 fisk i 3 forskjellige hull der. Borret opp noen nye hull imellom, men fikk ikke noe på det. Gikk over de fleste hullene i området der en gang til, men fikk ikke noe mere.

Kun 1 time igjen, og jeg hadde kun 7 fisker. Tonje kom opp langs landet der, og hu testet litt i de gamle hullene også. Hu hadde hørt at Odd H hadde 7 fisker etter ca 2 timer, og at Thomas hadde 4. Virket som det var überræva, så var bare å jobbe på. Kanskje man kunne gjøre det bra om man klarte å lure opp en 10-12 fisker.

Valgte å stikke tilbake der jeg startet. Var ikke så oppborret der. Gikk de 500 meterene ditt, og satte meg rett i hullet jeg fikk 3 fisker i på starten av dagen. Nedi med tafsen, og gikk jaggu på en 80 grammer med en gang. Ned igjen, og ennå en 80 grammer. Kjente ikke noe mere på tafs. Testet lille myskaen, men var heller ikke noe å kjenne på den.

Testet hullene rundt, men ingenting. Pratet med Cato og han hadde 9 fisker i dette området. Altså like mange som meg. Jeg borret en del rundt inne i denne vika, men kjente ingenting. Når det var igjen 10 min så testet jeg godhullet igjen, men var ikke noe der nå. Borret en 2-3 hull til etter det, men resultatløst.

Endte da på 9 fisker, og dem veide 8 hg. Snitt på 88,88 gram.

Kommer vel resultater etter hvert, men fra husken, så gikk det slik.

Odd H vant stevnet med 2070 gram. Han fortalte at han fikk noen 2 hg fisker i starten. Noen av de 7 i løpet av første timen da forstår jeg. Nr.2 i HS ble Andreas Moen på 1700 ca. Nr.3 ble Hellerud med 1040 tror jeg det var. Han hadde kun 5 fisker.

Var 2 store vekter i DV. Sonni hadde 1,4 og også hun som ble nr.2 i DV hadde 1,4 og noe.

Jens vant HV med ca 1100 gram. 7 fisker tror jeg det var.

DS ble vunnet på 190 gram. Tonje ble nr.2 med sine 2 fisker og 130 gram.

Siste premierte i HS, nr.6, hadde 870 gram.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment