Totalt antall sidevisninger

mandag 2. september 2013

2013-08-31 LagNM dag 1 - Sandstangen


Det er min klubb, SFK Acerina, som står som arrangør for årets Lag NM. Vi valgte å legge stevnet på Sandstangen. En arena som kan være litt uberegnelig. Kan tidvis være mye laue der, spesielt juni, juli og august virker det som. Bruker alltid slenge en og annen brasme, men ofte ikke mere en 10-20 brasmer på hele strekka. Noen ganger så kan det være mort på match som gjelder, og det er ofte innslag av noe 2-3 hg vederbuk. 

Vi tillot vading til støvelskaft på dette NM ettersom Sandstangen er en badestrand og det er veldig langgrunt. Dette gjør at vi kan sitte 4-5 meter ut fra tørt land. Da får man litt dypere på toppknyttstenger, og det er også mere skånsomt for fisken i keepnettet ettersom keepnettet da blir stående dypere i vannet.

Når jeg var hos Roger i Borlänge tidligere i år så spurte jeg om en gavepremie til tipp-vekta konkurransen, og han ga bort en flott Colmic stangbag til oss.

Elbe/Normark med Cato sponset hovedpremiene til årets LagNM. Veldig flotte premier med blant annet 3 stk Shimano Stradic 4000S GTM-RC. Det er identiske sneller til dem jeg bruker selv på alt snellefiske. Den ultimate snella for mitt matchfiske vil jeg si.

I tillegg fikk Håvard og Geir sponset masse fint verktøy, termoser etc fra Rakkestad sogneselskap som vi brukte til loddpremier.

Jeg, Tonje og Håvard møtte opp før kl 07.00 på morgenen. Er kjekt å få unnagjort alt av fòrblanding etc før folk begynner å dukke opp. Håvard tok seg av påmeldingen og Håvard/Tonje la også til rette for at folk kunne tippe vinnervekt. Vi valgte å si at folk skulle tippe på hvilken vekt det vinnende 3mannslaget ville oppnå av vekt over 2 dager.

Jeg og Runar tok oss av peggingen. Tok det først når vi var sikre på hvor mange lag som møtte. Og det ble 5 hele lag, samt Rakkestad med kun 2 mann. Vi valgte derfor å pegge 5 mann innerst til venstre, 6 mann til høyre for dem igjen og 6 mann ute på odden. Under peggingen så vi at mitt forsøk på å ljåe bort all vegetasjon i vannet ikke hadde blitt 100%. Var igjen et belte med vegetasjon som var 25 meter langt og 5 meter bredt. Kjedelig, men for sent å gjøre noe med det nå. Vi valgte å pegge nr.1 til 4 med 10 meters mellomrom, og så var det et opphold på 20-25 meter til peg 5.

Videre så ble da seksjon B lagt fortløpende videre fra peg 5. Altså peg 6 til 11. Nr.11 ble da sittende rett til høyre for flytebrygga som ligger uti der. Ute på odden la vi peg 12 rett til høyre for den store steinen på stranda og hver 10 meter bortover til peg 17. Vi kunne ha lagd lengre pegger her, men Arild H fortalte oss at det var grunnere jo lengre ut vi kom, så vi valgte å ha 10 meters pegger.

Klokken ble 08.50 og tid for trekking. jeg fikk samlet alle folkene og tok dem vanlige opplysningene rundt hvor mange vi var, hvilke seksjoner som gjaldt etc. Startet å trekke A-seksjonen for hvert lag ettersom dem har lengst å gå/bære.

På mitt lag med meg selv, Krzy og Bærjern, så hadde vi Bærjern på A-seksjonen. Han trakk som 4de mann tror jeg det var, og han fikk kanten, A1. Forhåndstipset til å være den beste peggen på seksjonen. På B-seksjonen så trakk Krzy midt på strekka, men den strekka har ikke noen spesielle favorittpegger, så det var nok en helt grei peg. Jeg selv skulle sitte på C, og visste ikke om det var best å sitte kant venstre, kant høyre eller midt på. Første dagen er nok kant bra. Jeg trakk jo da også som lag 4 etter lista, og fikk peg 17. Kant høyre.

På min seksjon ble det da Terje Bøen på peg 12, kant venstre, Dag E på peg 13, Ralf på 14, Runar på 15, Arild H på 16 og da jeg på peg 17.

Jeg rigget opp følgende lauestenger, 2-2,5-3-3,5 og 4. Videre rigget jeg opp 7 meter og full TAP på samme sted, 9 meter og 2 slidere. Rigget også opp 2 topper til TAP'en for lauefiske, om den skulle være litt trå.

Under opptacklingen så jeg med flere, lauer som vaket rett ved siden av seatboksen, som sto 5 meter ute i vannet. Noen så vel også lauer som vaket bak seatboksen. Hehe.

Kl ble 10.50 og jeg ropte fòring. Jeg kastet noen småballer til laue på ca 3 meter. La i 5 appelsiner på 9-meter og skøyt 10 håndfulle på matchen.

Starten gikk kl 11.00. Var laue på 3 meter fra start. Relativt bra drag. Etter 7-8 min dristet jeg meg til å teste på 2,5 og fikk også litt her. Men syns det var hakket tråere, så gikk relativt rask ut igjen på 3 meter.

Kunne se ut som om det var best drag på min ende av seksjonen. Jeg kunne fiske litt kortere stenger en resten, og da vil det også gå litt fortere. Etter 19 minutter var jeg oppe i 100 fisk. Runar var rett bak med 95 fisk eller noe. Dag E lå som nr.3 med 50 fisker.

Hele første timen var relativt bra, men etter det ble det merkbart dårligere. Jeg måtte ut på 3,5 meter og dem andre måtte ut på både 4 og 5 meter. Arild gikk ut på feederen nå, og han fikk ei brasme ganske raskt. Akkurat nå var det veldig dårlig på laua, så jeg valgte å prøve 2 kast på slideren. Jeg kjente ikke noe, så gikk inn igjen på laua.

Etter et par timer kom det et skikkelig ruskevær med mye regn. Måtte bråløpe opp i bilen å hente agnparasollen så ikke maggoten skulle krype ut av boksen. Jeg selv valgte å ikke sitte under noen parasoll. Kjipern å ha parasoll over seg når man fisker laue. I regnværet hadde jeg skikkelig bra drag. På 2,5 og 3 meter. Runar hadde også bra drag, men han på litt lengre stenger en meg.

Regnværet ga seg igjen etter 20-30 minutter, og det ble mere stille på vannet. Da ble det veldig dårlig igjen. Arild var vel oppe i 4 brasmer eller noe nå. Jeg tror jeg hadde 400 lauer. Jeg testet slider et par kast til, men kjente fortsatt ikke noe.

Runar ropte flere ganger bort til meg at min plass var klart bedre en resten og det kan nok stemme. Jeg hadde hele tiden fisken litt nærmere en dem andre. Ble litt mentalt satt ut av kommentarene, så jeg ga liksom ikke ordentlig gass. Plukket jevnt og trutt såklart, men følte ikke noe råskap i fisket mitt. Ledet med 60-70 på lauer på Runar når det nærmet seg slutten, så følte jeg hadde bra kontroll. Jeg var faktisk mest engstelig for Arild. Han var oppe i 7 brasmer når det var igjen 45 minutter eller noe.

Jeg gikk ut på slider ennå en gang. Kun 2 kast, men kjente ikke noe. La i 5 håndfulle der for å se om det kunne få inn noen brasmer. Gikk så inn igjen å fisket laue. Var veldig dårlig nå. Prøvde TAP topp 5 etter laue. Prøvde 4 meter på laua. Så at Runar satt å fisket 11 meter TAP etter laua og fikk brukbart.

Det kom inn litt ny fisk fra høyre mot slutten, så seig ennå noen lauer ifra Runar. Jeg endte på 670 lauer og Runar endte på 592 fisker. Nr.3 på antall var Dag E med ca 350 lauer. Arild fikk ikke noen flere brasmer så han endte på 7 brasmer og en 60-70 lauer som han fikk første timen.

Fikk rigget ned alt av stenger, så var det tid for innveiing. Fikk med meg Lars Erik på det. Startet å veie hos meg. Mine 670 lauer veide 13640 gram. Snitt på 20,35.


Foto: Lars Erik Eriksen
 
Trodde jeg hadde snitt på 15-16 gram, så dette var overraskende, og da følte jeg meg ikke lengre truet av Arild heller. Og var 100 lauer forran Runar, så dette skal gå elegant.

Veide inn Arild, og hans fisker veide 8880 gram. Nestemann var Runar. Til å være 100 fisk bak så syns jeg fangsten hans så faretruende tung ut. Opp på vekta, og dem veide 13400 gram. WHAT??? Dæven, det var nærme gitt. Eneste forklaringen jeg kan se på dette er at det må ha vært større fisk på lengre stenger. 13400 / 592 fisk gir et snitt på 22,63 i snitt. Fikk meg en støkk der gitt.

Ralf veide inn 7620. Dag E hadde ca 350 fisk, og han veide inn utrolige 10100 gram. Vanvittige 28,8 gram i snitt på laua. Dag Even hadde vel måtte fiske 0,5-1m lengre stenger en Runar igjen. Og da 1-1,5 meter lengre stenger en meg. Hadde jeg til sammenligning hatt samme snittet som Dag E så hadde jeg veid inn 19,3 kg. Snitt er en skummel ting altså!

Fortsatte videre på B-seksjonen. Der vant Krzy med 7440 gram fra peg 9. Nr.2 her ble Arild E med 6060 gram fra peg 10. Nr.3 ble Odd H med 5380 gram fra peg 11. Så kunne se ut til at den seksjonen var best fra midten og mot høyre. Dem som satt på venstre siden av seksjonen måtte slite.

På A-seksjonen rådet det ingen tvil om hvem som skulle vinne hørte jeg. Bærjern på A1 hadde visstnok dratt 20+ brasmer med litt vederbuk og halvfin mort i tillegg. Mesteparten på 9 meter toppknytt. Så Geir Olav vant på utrolige 28040 gram. Nr.2 her ble Fjellis fra peg A5 med 6740 gram. Også han hadde fått en 3-4 brasmer. Nr.3 ble Finn Erik 5540 gram fra peg A4. A4 var jo venstresiden av gresset og A5 høyre siden. Begge dem 2 hadde dessverre hatt litt problemer med vegetasjonen der ute, men ikke verre en at det var levbart. Dem hadde klart å taue brasme gjennom gresset. Hadde vært verre om det hadde blitt mortfiske fortalte dem.

Så da var dag 1 av NM over. Laget mitt hadde hatt utrolig flyt i dag. Jeg og Geir Olav hadde klart å trekke hver vår kant og vunnet. Krzy fisket stabilt og bra som vanlig og vant fra midten av seksjonen. Så da sto vi etter dag 1 med plassifrene 1+1+1.

På 2.plass lå Acerina 3 (Arild H, Arild E og Fjellis) med 8 poeng. Rett bak der på 10 poeng lå Raufjøringen sitt lag med Finn E, Dag E og Tommy.

Fullstendige resultater fra dag 1: http://gabloggen.blogspot.no/2013/08/2013-08-31-stillingen-i-nm-for-lag.html

Nye tak på dag 2 i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment