onsdag 18. september 2013

2013-09-09 VM-avreise og første treningsdag

Vi kjørte sørover i 3 biler. Finn W og Kirsti kjørte fra Vestmarka via Karlstad til Karlskrona. Krzysztof kjørte alene fra Fetsund via Svinesund og til Karlskrona, og brodern kom ned til meg i Askim, lastet over i Tonje sin VW Transporter, så kjørte vi også i retning Karlskrona. Vår kaptein, Justyna måtte passe unga noen dager til, så hun skal komme ned med fly på onsdagen.

Justyna hadde booket ferjebilletter for oss, og alt var i skjønneste orden.

Vi var alle på plass i god tid til å komme på ferja. Turen over fjorden gikk på 11 timer, så hadde vi kun en kort kjøretur på 40 mil til vår destinasjon i Warszawa.

Krzysztof hadde ringt 12-13 overnattingssteder før han fant en som hørtes bra ut. Da vi kom dit så det veldig lovende ut. Sikkerheten var på topp med høye gjerder rundt hele tomta, og så også at det var diverse overvåkningskameraer.

Første natta måtte vi ligge på et stort rom alle 5. Det visste vi før vi dro, så var greit. Dagen etter skulle vi få 3 stk dobbeltrom.

Vi var en kjapptur nede på strekka å tittet, og kanalen så veldig fin ut. Masse laue som vaket også, så dette ville ikke bli noe blanking.

Vi tok et par pils på rom, så var det tidlig kvelden. Søndag i morgen, og da kan vi dra å titte mere på strekka og kanskje få tak i fòret våres fra Sensas-lastebilen.

Neste morgen kom raskt, og veldig lett å komme seg opp av senga når man er på fisketur. Fant kjapt Italienerene som satt å trente på utsiden av strekka. Så ikke ut som dem tok treninga altfor seriøst. På den halvtimen vi tittet på dem, så så jeg aldri dem kastet en eneste fòrball. Fikk så vidt pratet litt med Falsini også. Spurte han hvorfor dem ikke prøvde mere etter laua. Men han mente at laua kom til å bli fòret i hjel i løpet av treningsuka, så følte ikke noe behov for å trene etter den. Jeg tenkte tilbake på Tsjekkia i fjor, da det var lauefiske gjennom hele uka, samt i helga, så ville ikke svelge rått det Falsini uttalte.

Vi dro tilbake til overnattingsstedet våres for å flytte inn på dobbeltrommene, samt å knyte litt utstyr. Var veldig dårlig med lys på rommene. I taklampa hadde 3 av 4 pærer gått. Og når jeg slo på dem 2 lysa som var på veggen så startet det å lukte brent fordi dem var det en del spindelvev på og dem ble svidd når jeg slo på lyset. Syns det var litt rart med spidelvev på et "hotellrom", men tenkte ikke noe mere på det.

Brodern tydde til hodelampe og jeg knøyt i "blinde" på gammel erfaring.

Første treningsdag kom og vi var på plass først av alle nasjoner. Men ang-leverandøren hadde kommet, så da fikk vi tatt ut agnet vi skulle ha. Først kl 07.30-07.45 ble det trekt bokser, og vi havnet i boks 9, på B-seksjonen. Italia til venstre og San Marino til høyre. Klokken ble 8 og folk gikk inn i boksene. Vi ventet fortsatt på å få tak i fòret våres. Lastebilen hadde kommet, men vårt fòr sto innerst i lastebilen, og den hadde ikke sideåpning.

Rundt kl 09.30 fikk vi endelig tak i fòret, og vi kunne starte å blande til dagens fiske. Fikk blandet fòret klart til kl 10.00 da dem andre startet å fòre. Men jeg hadde ikke engang fått satt opp take-a-parten ennå, så jeg valgte å vente med å grunnfòre til jeg var klar. Hele økta blir jo da litt ødelagt pga at jeg ikke får fòret likt som dem andre, men slik blir det når andre nasjoner har med 2-10 til bankrunnere, mens lille Norge kun stiller med 5 fiskere, ingen ekstrafisker og NULL hjelpere. Ikke engang en kaptein før langt uti uka.

Klokka ble 11.00 før jeg var klar og fikk fòret. Hadde rigget opp 3,5m og 4m til laua og 13 TAP til brasme, mort etc. Fisket med en 0,8 grams kanaldupp (Sensas Auchy) på TAP'en.

Var relativt bra lauefiske fra start. Fisket med Tubertini 1T krok i str 18 knytt på en 0,09mm fortom. Sydde maggoten på kroken på lik linje med slik jeg gjør hjemme i Norden. Var såpass bra at jeg gikk i baggen å hentet en 3meter med nordisk tackle på. 0,18mm sene. Fikk ikke noe på dette, så helt nordisk fiske var det ikke.

Etter 30 min så måtte jeg teste TAP. Lauefiske kan jeg jo, så tenger ikke sitte hele dagen å trene den. Brodern fortsatte å fiske laue. Han fisker jo ofte etter det som er lettest å få. Er greit det i en konkurransesituasjon, men jeg så på dette som en treningsøkt til VM-helga, så trenger ikke på død og liv ha mest fisk på laget under treningsdagene. Krzy fisket kun TAP, og var innstilt på å knekke flest mulige koder. Og det er gull i forhold til laget. Etter 30 min på TAP hadde jeg første nappet. Var en skimmer, men den datt av etter bare et par sekunder. Mistenkte at 0,75 mm Preston Slip Elastikk var for tynn og lite kraftfull til å få satt kroken skikkelig. Koppet inn en ball med litt jokers i.

Gikk inn på toppknytt igjen for å fiske litt laue. Klokka ble 13.00 og jeg ville teste TAP igjen. Krzy fikk noe småfisk og også noen brasmer. Han fra San Marino til høyre for Krzy fikk også brasmer. Jeg ble sittende uten napp i 30 min før jeg igjen fikk et napp. Helt utrolig dødt på plassen min. 30 min mellom nappene er ikke noen vinneroppskrift. Men fikk kroket denne, i 2 sekunder, så datt den av. Faen. Koppet i en ny ball og gikk på laua igjen.

Klokken ble 14.00 og jeg gikk på TAP igjen. Gikk ennå en halvtime før jeg fikk napp. Hva faen er feil med denne plassen da? Men denne gangen satt den. Kom greit innover til å begynne med, men så ville den på tur. Måtte gå helt ut på 13 meter igjen, og fisken ville titte litt på plantene på andre siden av kanalen. Dette er definitivt ikke noen brasme. Aldri i verden om den tar seg en sånn langtur. Fisken gikk frem og tilbake rundt uti der. Til tider virket det nesten ikke som den viste at den var på krok.

Etter å ha drillet den i 12-13 minutter så kom det en stor båt oppover kanalen. Fisken var nesten på andre siden. Jeg måtte gamble. La stanga rett over vannflata og rullet sakte innover til jeg var på topp 5. Fisken hadde fulgt med. Båten fikk passert. Gutkiewicz som sto og skravlet med Krzy hadde fortalt Krzy at han måtte be meg sette på flere deler. For jeg ville ikke klare å lande denne med kun topp 5. Det vet jo jeg og. Jeg hadde jo bare rullet inn til topp 5 for at fisken ikke skulle gå i båten.

Jeg satt på deler til topp 7 og løftet stanga i været for å se hvor fisken befant seg. Den dreiv å rotet på bunn omtrent på 13 meters plassen. Begynte å bli en del tilskuere bak meg nå. Koblet på del 8 og la på mere press. Dette tok jo så lang tid at jeg nesten begynte å bli lei av å vente. Etter 17-18 minutter så fikk jeg øye på den i vannflata første gangen. Så ut som en lake, og da regner jeg med at det var ei malle jeg hadde fått på.

Startet å få den inn mot håven, og da var den på vei inn i vannliljene forran bena. Gudskjelov fikk jeg den ut derifra igjen. Ikke så lett å styre denne fisken med 11 meter rett i været og 11 meter elastikk ut av stanga igjen. Gikk et minutt til, så glei den oppi håven, og hørte høy applaus fra tilskuerene som hadde samlet seg. Men jeg følte meg ikke trygg, for fisken var ca 50 cm, og den hadde halen på utsiden av håven. prøvde å jukke hele fisken oppi, men den gjorde som ålen, brukte halen til å rygge seg ut av håven igjen og den var på svøm igjen, men fortsatt kroken i munn da, og på sena. Jeg hørte et tungt sukk bak meg fra forsamlingen. Hehe.

Et minutt til og jeg fikk den i håven igjen. Fisken var sliten nå. Og den la seg i håven uten å ha halen på utsiden. Da var den fanget. Fikk tatt ut 20 kroken som satt på den ufattelig grove 0,09mm fortommen. Dem bak ville ha bilde, så poserte med fisken til dem før den gikk i keepnettet.

På dem ca 20 minuttene jeg hadde drillet malla så hadde brodern kun fått 3 lauer. Meget dårlig med tanke på hvor mye han dro tidligere på dagen. Lauene i 20 meters omkrets var nok litt redde for denne malla selv om den satt på krok.

Må ha vært denne malla som gjorde at jeg hadde så utrolig dårlig fiske på TAP'en i dag. Mort, laue og til og med skimmersen er nok rimelig redd for en 2,5 kilos malle som tusser rundt på fòrplassen å gnager jokers.

Fisket litt laue til før klokken ble 15 og det var på tide å gi seg for dagen.
Jeg endte opp med ca 200 lauer på 1,5-2 timers lauefiske og kun denne ene malla på TAP. Brodern fisket laue hele dagen og fikk 266 stk. Krzy hadde en 5-6 brasmer/skimmers og litt småfisk i tillegg. Finn W hadde fått noen skimmers og noe smått, og Kirsti som satt kant mot Italia hadde fått noen småfisker.

Resultater fra første treningsdag ble da slik:

Krzysztof 3780 gram

5180 gram

1000 gram

370 gram
Hørte senere på dagen at en av Italienerene hadde fått ei brasme på 3 kg. Aldri hørt om så stor brasme i denne kanalen, så det var litt spesielt.

Ettersom vi ikke hadde noen bankrunners så ante vi ikke hvordan fisket hadde vært på A, C, D og E. Så det var bare å gå mot morgendagen i blinde. Vi skulle sitte i boks 28. Siste boksen på D-seksjonen. Ikke så langt fra den gule buen dem kaller "bananen".

Kom tilbake til leilighetene og skulle til å bære inn fòret. Da kom huseieren. Hun som slo av lyset så fort vi hadde slått det på. Hun sa vi ikke kunne bære fòret inn i gangen mellom rommene våre. Ikke fordi det sjenerte noen, men fordi så mye gåing på gulvet i gangen med store pappesker ville lage for mye slitasje i gulvet. Er det mulig? Dette kjærringa var spenna gæærn. Krzy som er så snill som dagen er lang hadde fått nok. Han ringte mr Gutmix og spurte om han visste om noe sted å bo. Vi kunne jo ikke bo hos denne dama, som vi døpte til "Ulven".

Han skulle sjekke litt, men visste at vi ikke ville finne noe i kveld. Så vi latt all fòret og utstyret stå i bilene. Fikk knytt litt utstyr i mørket og så var det natta.