torsdag 2. oktober 2014

2014-09-13 Første konkurransedag - VM Kroatia

2014-09-13 Første konkurransedag – VM Kroatia

Brodern på A-seksjonen ønsket seg enten peg 1, 2, 3 eller nedstrømspeggen på sectoren med høye nummer, altså peg 20. Vi andre hadde ikke noen spesielle ønsker ettersom vi ikke visste om det var noen steder på våre seksjoner som utpreget seg som bra.

Vi stilte oss på høye nummer på E-seksjonen for å blande ferdig fòret og fordele dagens agn mens vi ventet på Håvard skulle komme med våre vester fra kapteinsmøtet.

Håvard kom ganske tidlig ettersom han trakk som nasjon nr.4. Og tror du ikke brodern fikk ønsket sitt da. Peg A3. Ellers så skulle vi andre sitte som følger:

Ivar på B26

Finn E på C34

Jeg på D11

Rune på E17

Vi kom oss greit til peggene våre, selv om veien begynte å bli rimelig gjørmete og vanskelig å kjøre på.

Da jeg kom til D11, så fikk jeg se at Mr Barbel satt på D12. Jaja, det sies at det er bra å sitte i nærheten av gode fiskere, for dem drar fisk inn til sitt område. Vi hadde en kort prat før start og vi tok også et bilde sammen. Trivelig kar. Fikk også med meg at jeg hadde Will Raison på seksjonen min. På peg D18.

Rigget opp 2 topper med 25 grams Cralusso Torpedo. Begge med 0,225 mm mono som hovedsene, 0,22mm fluorkarbon fra bulken og ned til dropper og swirvel og en 0,20mm fluorkarbon fortom med en 8 krok jeg hadde fått av brodern. Ene toppen var med svart hydro og den andre med lilla hydro.

På de 2 neste toppene så hadde jeg 30 grams Cralusso torpedo med identiske sener, kroker. Også disse toppene med svart og lille hydro.

Tilslutt satte jeg opp en 7 meter bolostang med en 10 grams dupp.

I fòr-/agnkontrollen så la jeg frem 10 liter Sensas Super Fond iblandet 5 liter grus og en boks oppmalt mais, og hadde 5 liter grus til som skulle brukes til stickymag. Av agn hadde jeg 1,5 liter levende maggot. 1 liter til stickymag og en halvliter til krokagn og evt til å spe på i fòret. Og videre hadde jeg 1 liter død maggot til å ha i fòret.

Starten fòringen med å legge i 5 appelsiner med fòr og 2 baller stickymag. Ventet 3 minutter å la i 2 håndfulle med fòr og en håndfull med sticky, gjentok prosessen 3 minutter senere, osv osv.

Starten gikk og gikk ikke lenge før Goran fikk en liten vimba. Så kroket jeg også en fisk, men mistet den. Så på den fisken hjalp ikke lilla hydro, og heller ikke den 8-kroken som jeg fikk av brodern. Goran får ennå en liten vimba, og jeg mister ennå en fisk. Er det mulig?

Jeg kroker ennå en og denne virker stor, drar avgårde utover og nedstrøms. Slovakeren nedstrøms meg er inne og skifter agn. Når han ser jeg har på noe stort så venter han å legge ut på nytt. Tar seg heller tid til å fòre litt. Snilt gjort. Gentleman. Går 30 sekunder så mister jeg denne også. Er det mulig? Tar inn og da får jeg se at det sitter et stort vimba-skjell på kroken. Den var feilkroket altså. Jaja, da var det faktisk litt lettere å svelge at denne også datt av. Goran mister også en fisk nå.

Jeg kroker ennå en fisk, men også denne detter av. Var så sint at jeg holdt på å eksplodere. 4 fisk og mistet alle. Jeg byttet ut den 8 kroken til brodern og gikk tilbake til Colmic N500 i str 10 som jeg hadde brukt hele treningsuka.

Var gått over 2 timer nå, og fortsatt ikke en fisk i keepnettet. Goran fikk ennå en fisk. Og Bosnieren oppstrøms Goran hadde først fått en pen barbe, før han fikk ei massiv barbe på over 3 kilo. Den barba var nede på swimmen til Goran, men Goran dro bare inn å latt Bosnieren fighte den opp igjen. Gentlemann igjen. Tommel opp!

Dave Johnson fra Matchangler.com hadde vært innom å spurt meg hvordan det gikk, og jeg fortalte at jeg hadde kroket 4 fisk og mistet alle sammen.

Neste gang Dave kom forbi kroket jeg ennå en fisk, og jeg hørte han si i bakgrunnen at jeg ikke måtte miste denne også. Var ei lita vimba som kom ganske lett, og fikk da inn denne. Gudskjelov! Og det var da på Colmic-kroken.

Goran kroker ei stor barbe som kommer ned til meg. Jeg drar opp å venter 1 min til han fighter den opp igjen til sin peg. Jeg bruker tiden til å legge ut 3 nye baller med fòr. Rett etter jeg fòret mistet han barba. Surt for han.

Jeg kroker da en stor fisk. Kjentes ut som ei barbe som kunne bikka 2 kilo, men det overrasker vel ingen når jeg da forteller at også denne mister jeg. Det er liksom ikke meningen

Goran mister ennå ei stor barbe som er nede hos meg.

Hørte på en walkie-talkie bak meg at Raison hadde 2 vimba og ei microskopisk barbe.

Jeg kroket ennå en fisk, og fikk denne. Ei lita barbe. Men fisk er fisk. Glad til for hver fisk jeg ikke mister. Men selvsagt surt å miste dem som kjennes store ut og få inn dem som er små.

Bare 15 minutter igjen og føler liksom at det ikke er noe mere fisk på 11 meteren, så gamblet på å prøve bolo. Ikke sett noen rundt meg som kjørte med det, men vet jo at jeg får litt lengre drift med den, så er absolutt hvert å prøve. På 4de driftet med boloen så napper det og jeg kroker den. En relativt liten fisk igjen, men uansett gull verdt. Jeg fikk inn denne. Fisker bolo tiden ut, men kjenner ikke noe mere, så ender da opp med 3 fisker.

Absolutt ikke fornøyd med å kun få opp 3 av dem 8 fiskene jeg kroker, men er jo igrunn bare trenden fra treningsuka som fortsetter. 8-kroken jeg lånte av brodern fungerte ikke for meg i det heletatt, og virket ikke som at jeg steppet opp til lilla hydro hadde hjulpet meg så mye heller. Mistet jo fortsatt over 50% av fisken.

Veieteamet kom etter hvert opp til meg og jeg så at Slovakeren nedstrøms meg veide inn 1947 gram. Han kom enkelt til å slå meg. Han hadde om mulig mistet ennå mere en meg. Så i alle fall han mistet 4-5 store fisker, og noen mindre fisker i tillegg.

Mine 3 småfisker veide til sammen 909 gram. Stusselig, men var kun det jeg klarte i dag.

Fulgte veieteamet videre oppover seksjonen min. Han Polakken som har jobbet oppe på Totenåsen hadde fulgt hele seksjonen min, så fikk se på arket hans at jeg 4 mann bak meg så langt. Mr Barbel veide inn 8026 gram fordelt på sine 12 fisker og tok da ledelsen på seksjonen.

Bosnieren Muris Djug med storbarba og 4 fisker til veide inn 6914 gram å la seg foreløpig inn på 2.plass. Nestemann var Ivan Kutishchev fra Russland og han hadde kun fått en yngel på 14 gram. Ei bombe der altså. Da ville vel Russerene som lag slite også. På peggen overfor han satt en Østerriker som fikk respektable 2838 gram. Etter han kom Stefano Premoli fra Italia og han blænket!!! Tipper han hadde en slik peg som ble dypere og dypere jo lengre nedstrøms man driftet. Ikke nok med at Premoli blænket, men jungeltelegrafen opplyste i tillegg at selveste Jacopo Falsini også hadde blænket, så da var helt sikkert Italia ute av dansen om en topplassering.

På peg 17 satt en kar fra Luxenburg og han fikk kun 312 gram. Raison på peg D18 veide inn 766 gram, så da slo jeg faktisk han. Sistemann på min delsektor var Howell fra Irland og han veide inn 576 gram.

Det betyr da at jeg slo 9 mann på min delsektor og ble da nr.10 på seksjonen. Da har jeg i alle fall gjort lagjobben min for Norge. Men når jeg ser på resultatene i ettertid så hadde man havnet på 3.plass med «kun» 4,5 kilo og jeg kroket mere en nok fisk til å kunne ha hatt den vekta. Men sånn er livet. Er bare å nullstille og satse på bedre uttelling i morgen.

De andre gutta på laget da? Tommy på A3 hadde Callum Dicks nedstrøms seg på A2. Viste seg at dem nederste plassene ikke var allverdens alikevel. A1 var en Sør-Afrikaner og han ble bare nr 11 med EN fisk som veide 2932 gram. Callum kom på 7 plass med hele 10 fisker, men dem veide «kun» 4699 gram. Vinneren, en Spanjol, satt på A5 og hadde 7404 gram. Nr.2 ble Europamesteren Wiktor Walczak fra peg 18 med 7365 gram. Brodern sneik opp ei barbe og 4 lauer noe som ga 710 gram og en 17.plass på seksjonen. Han hadde Finnen bak seg, samt en Bulgarer som blænket.

På høye nummer på B-seksjoen som Ivar satt var det Jason Ward fra Irland som vant fra peg 34 med 6130 gram fordelt på 6 fisker. Ivar på peg B26 fikk 1 fisk som veide 830 gram og med den ble han nr.14 på seksjonen. Han hadde 4 blænk og ei vekt på 152 gram bak seg. Sean Ashby satt også på denne seksjonen, og han kom på plassen forran Ivar med 1180 gram. Rimelig vanskelige forhold altså.

På høye nummer på C seksjonen som Finn satt på var det kun 1 blank. Men Finn Erik var langt unna bunnstriden, for han hadde fått 5 fisker og i alle fall en av dem var av meget bra kaliber. Finn veide inn 3983 gram og kom på en meget flott 6.plass med dette. Håkan Svedlund satt også på denne seksjonen og han gjorde det ennå bedre. 5645 gram på 6 fisker og det ga han en 2.plass på seksjonen. Vinneren satt på C20 g var en Spanjol som fikk 13 fisker med den nette vekt av 9884 gram. Rått.

Siste seksjonen, altså lave nummer på seksjon E som Rune satt på, ble vunnet av Adam Niemiec fra Polen med 7 fisk og 5290 gram. Var 3 blænk på denne seksjonen, og dessverre var Rune en av dem. Men han var i godt selskap, for en av dem andre som blænket var Sergey Fedorov, og han er jo ikke akkurat en smågutt i det internasjonale meitemiljøet. Rune hadde sittet på en slik drittpegg som ble dypere og dypere nedstrøms.

Etter dag 1 leder Nederland med 1+1+2+5+7 = 16 poeng. Dem hadde tydeligvis knekt barbekoden.  På 2.plass lå hjemmenasjonen Kroatia med 2+3+3+7+8 = 23 poeng og på 3.plass lå Serbia a poeng med Kroatia, altså 23 poeng. England var helt nede på 14 plass med 5+7+8+11+13 = 44 poeng. Italia var det ennå være med. 2+10+12+19+19 = 62 poeng og 27 plass. Norge lå et par plasser bak Italia igjen med 6+10+14+17+18 = 65 poeng. Norge hadde 8 lag bak seg etter dag 1, og blant dem lå Russland med «knekt rygg».

Håvard dro på kapteinsmøte igjen. Tommy ville gjerne ha A-seksjonen igjen, og det fikk han jo selvsagt. Helt utrolig. Hehe. Jeg havnet på B-seksjonen, Ivar på C, Rune på D og Finn E på E.

Veien hadde blitt så ille i løpet av dagen at vi hadde ikke noe annet valg en å bruke brodern sin 4WD Hiace med hengeren bakpå til alle 5 seksjonene. Så vi pakket E-D og C i hengeren, og seksjon B og A i bilen slik at vi var klare til dag 2 og siste dagen i VM for denne gang.