mandag 13. oktober 2014

2014-10-05 GP nr.9 - Hobølelva

På torsdagen før stevnet så var jeg og Finn og ryddet pegger på strekka. Finn var fremme 1 time og 15 min før meg, og da hadde han jaggu rukket å rydde 21 pegger. Jeg startet på peg 22, men måtte justere litt på den nyinnkjøpte ryddesaga til SFK Acerina, så da jeg var ferdig med peg 22 så var Finn allerede klar med peg 26. Vi anså at 26 pegger skulle være mer en nok til helgas GP. Finn dro da hjem igjen, ettersom han har ganske lang kjørevei hjem til Kongsvinger.

Jeg ble igjen og finpusset litt på peggene. Kan jo være litt vanskelig å se hvor kanten går når det ligger siv over kanten. Har jo skjedd flere ganger at folk har falt i elva fordi dem har prøvde å sette seg litt vel nærme kanten. Så tok meg da god tid med å «barbere» kanten som går ned mot vannet. Hadde ikke med meg rive eller ljå får å få bort det som la seg i vannet, men det kunne jeg ta i morgen. Kl ble 19.30 og det ble for mørkt til å jobbe. Fikk ryddet og barbert alle peggene nærsom dem 9 lengst oppstrøms.

Jeg og Tonje dro tilbake på fredag etter jobben. Jeg tok meg av «barberingen» av dem 9 de siste, mens Tonje brukte ljåen til å fjerne sivet som å i vannet forran peggen. Da jeg var ferdig så tok jeg dem plassene Tonje ikke kom til og da var strekka presentabel for å møte eliten av Norske moderne meitere til helga.

Dagen kom og det dukket opp 17 stk. Det er vel ca det antallet det bruker å møte opp når det er GP-stevner i Østfold. Blant disse var det 1 junior og 1 start. Normalt har det ikke vært noe spesielt bra på oppstrøms kant, mens det bruker å være særdeles bra på dem 2-3 nederste plassene. Men elva sto nesten helt stille nå, så vet jo ikke hvordan fisket vil være ved så lite strøm. Vi valgte å ha 2 seksjoner i dag. 8 mann på oversiden av buskene som er midt på strekka og da 9 mann på seksjonen nedstrøms buskene.

Vi valgte å la junior og startfisker trekke om dem 2 nederste plassene (peg 2 og 3), Tonje fikk ta den flateste peggen ettersom hun har vondt i både skuldre og knær, og det var peg 11 som er peggen oppstrøms buskene. Resten trakk vilkårlig.

Jeg trakk peg 14, og det var vel den bratteste peggen, men det har ikke noe å si. Hadde en liten kulp rett nedstrøms meg, så syns denne peggen så veldig fin ut i vannet i alle fall. Fikk Ivar oppstrøms meg og Odd H nedstrøms meg. Krzy kom seint, for han hadde litt utfordringer med å finne frem. Det medførte at han meldte seg på sist, og korken som lå igjen til sist var kantplass oppstrøms, peg 18. Normalt ingen bra peg, men kan jo være annerledes nå når elva så si sto stille.

Jeg rigget opp topp5 til nærmekanten med en 0,5 grams dupp. 2/3 plassen på andre siden, også den med 0,5 grams dupp. La en marginsplass helt over på andre siden med en 0,2 gram dupp. La en 1 grams dupp halvt nedstrøms midt i elva for evt brasme og abbor. Og satte opp alle lengder av stenger til lauefiske. Hadde rigget disse spesifikt til Hobølelva. Er jo sjelden bagging, så trenger ikke så tykk hovedsene, og fisken er normalt 7-11 gram så gikk for en Tubertini 1T i str 20. Duppen så holdt jeg meg til en liten sak. 4x14.

På grunnfòringen så la jeg i 2 baller på 1/3 og 2 baller til på 2/3 plassen. 70% leem i ballene og bare 10-15 pinkies og litt død joker i hver ball. På nedstrømsplassen la jeg i ren leem/matjord med oppklipt mark og casters. La i 3 baller på denne plassen. Kunne vel være 30 oppklipte mark og 50 casters til sammen.

Startet på 2/3 plassen, og gikk ikke lange tiden før det beit. Var en stam på ca 100 gram. Så i kjeften på den og følte at alt av partikler jeg hadde lagt på plassen var i munnen på denne fisken. Så koppet i en liten ball til med en gang for å sikre at jeg hadde partikler på fòrplassen. Ut igjen, og fikk en mort på neste drift. Litt etter fikk jeg også en abbor. Så ingenting.

Prøvde 1/3 plassen, ikke noe der. Nedstrømsplassen ga 1 abbor, men ikke noe mere. Så da fikk jeg prøve etter laua da. Særdeles dårlig fiske etter den også. Fikk ikke noe rett ut der jeg hadde fòret etter den, men fikk en og annen med ujevne mellomrom nedstrøms langs land.

Prøvde igjen bunnplassene, men ingenting, så la i en liten ball til på hver av dem. Så tilbake til laua.

Var nesten umulig å få laue også. Måtte justere dypet etter hver fisk. Byttet agnet etter hver fisk. Rullerte mellom pinkies, rød og hvit maggot. Skulle veldig gjerne hatt fjærmygg til disse sære lauene, men det hadde jeg ikke til min disposisjon.

Prøvde igjen bunnplassene, og hadde et napp på nedstrømsplassen. Viste seg å være ei lita gjedde på 70-80 gram, men disse teller jo ikke. La ut igjen på samme plass, og fikk da en 60 gram abbor. Etter den kjente jeg ikke noe mere, så koppet i litt mere oppklipt mark og casters.

Prøvde laua igjen og prøvde denne gangen å tvinge den i gang med å fòre hardere, men det virket mot sin virkning. Virket som jeg mettet dem og fikk ikke noe mere.

Ut på 2/3 plassen og klarte å lure en mort der, men det var eneste fisken. Og siste jeg klarte å få på bunnplassene mine i dag.

Kjempet på etter laua, men kom meg ikke opp i mere en 52 lauer tror jeg det var. I tillegg til 1 stam, 2 mort og 2 abbor.

Ivar oppstrøms meg fikk til et mye bedre lauefiske en meg. Ikke bra for han heller, men han var vel i alle fall opp mot 100 fisker. Odd H nedenfor meg fikk også til laua litt bedre, og syns han sa til meg at han hadde hatt 26 lauer siste 30 minuttene. Og det må jo sies å være meget bra.

Underveis i konkurransen så hadde vi hørt at junioren på peg 3 hadde i alle fall fått ei brasme på tett opp mot 3 kilo. Og gikk også prat på at Krzy hadde over 40 mort på oppstrøms kant.

Håvard hadde kommet for å ta seg av innveiingen. Veide inn mine fisker til 950 gram. Visste jeg ville få deng av dem fleste i dag. Thomas og Finn veide inn etter meg, og begge hadde 10 gram mere en meg, altså 960 gram. Så jeg ble nr.7 av 8 fisker på min seksjon. En dag der man ikke har marginer og heller ikke får til fisket altså. Godt det ikke er altfor mange slike dager.

Dagens totalvinner ble junioren Andreas Nygårdseter med 7670 gram. Fangsten besto av 2 brasmer tett opp mot 3 kilo, samt litt annet mort, abbor, stam etc. Den største var faktisk 3 kilo prikk.

Eskild fikk en fin abbor, noe som ikke er noen uvanlig på dem nederste peggene i denne elva.

Kay som startklassefisker på nedstrøms kant fikk 3220 gram, og det er jo en flott fangst med tanke på at dette er en relativt teknisk elv, og ekstra vanskelig når det er lite strøm.

Syns at brodern også fisket bra idag. Han var vel den med flest fisk i antall på hele strekka. Tror han pratet om 208 fisker. Han satt på peg 7, og å klare å slå dem som sitter på 4, 5 og 6 er sterkt. Dem 2 nederste plassene var såpass suverene at han ikke kunne gjøre noe med dem.

Krzy vant min seksjon suverent med 6710 gram. Og med denne seieren klarte han å få 6 stk 1’ere i GP-serien i år. Fantastisk! Den blir lei å toppe til neste år.

Sett i ettertid så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort annerledes med tanke på fiske etter bunnfisk, men når det kommer til laua så er det ting jeg helt klart kunne gjort. Hadde jeg fått fisket dette stevnet igjen så hadde jeg nok brukt 80% leem og 20% lauefòr til å fòre laua med. Og meget sparsommelig med agn i fòret. Antagelig  bare 4-5 døde jokers pr liten ball. For jeg er redd at jeg rett og slett overfòret laua. Rart å tenke på det med tanke på hvor finkornet lauefòret er, men ser ingen annen grunn til at jeg fikk så lite, mens både Ivar og Odd H klarte å få mere tak på laua en meg i dag.

Jaja, da er GP-serien over for i år, men masse å se frem imot likevel. KM for Acerina neste helg, så kommer LagNM som er uttak til klubblagsVM. Håper virkelig at et lag fra min klubb SFK Acerina kan klare å vinne på Sildvannet. Etter det så kommer Nordic Bagging Meeting i Söderhamn og Matchman of the Year i Norrköping. Når disse stevnene er over så starter winter league som vi kommer til å kjøre helt til det er gangbar is i distriktet.