Totalt antall sidevisninger

tirsdag 28. oktober 2014

2014-10-25 Nordic Bagging Meeting Söderhamn - Dag 1

Brodern kom nedover til Askim med henger slik at vi 3 fra Norge kunne kjøre sammen til Söderhamn. Turen over til østkysten av Sverige gikk fint. Kjørte 45’an via Orsa denne gangen. 10 mil kortere en ruta vi tok dit i fjor. Da kjørte vi til Örebro og opp E4.

Hadde fått info uka i forveien at det foreløpig var lite mort i elva. Men var da i alle fall litt brasmer inne. Men morten kunne jo trekke inn i byen når som helst nå. Dem bruker å komme inn når det blir kaldere i været. Gamblet på at morten skulle komme inn, så kjøpe ikke mere mark, men tok kun med meg den ca 1-1,5 kiloene jeg hadde igjen fra forrige helga.

Etter forrige års brannalarm på Stadshotellet grunnet halloweenparty, så valgte vi et hotel litt utenfor centrum i stedet. Best Western lå fint til, og viste seg også at mange av dem andre deltakerene også lå her. Noe som igjen gjorde at hotellet startet frokosten tidligere slik av vi fiskere fikk mat før vi skulle dra til strekka.

Møtte som vanlig på strekka i god tid for å blande fòr samt prate med meitere man ikke møter hver helg. Jeg, Tonje og brodern trakk etter hverandre. Alle ville så nærme havet som mulig. «Alltid» der nede det vinnes på dag 1. Men sånn ble det ikke. Vi havnet faktisk alle 3 på C-seksjonen. Ikke bra med tanke på at vi da «ødelegger» for hverandre, men veldig greit logistikkmessig da. Jeg havnet på peg 23, Tonje på peg 27 og brodern på peg 29. Jeg hadde da kant nedstrøms, men hadde jo da en umiddelbart nedstrøms meg, bare at han satt på andre siden.

De 2 oppstrøms meg, Jonas Stridh og Jonas Gustavsson satt på hver sin side av en litt bredere del av elva. Skulle det bli brasmefiske, så vet jo alle at disse fiskene liker å ha litt bedre plass. Morten er ikke så nøye på det.


Jeg rigget opp 11 meter TAP med en 1 grams dupp og også en 0,5 grams dupp. Var ikke strøm i elva mens jeg rigget topp, så satset på at det skulle holde. Rigget en 7 meter bagger med 4 grams dupp til samme plassen. Rigget opp 2 identiske topper på topp5, og en 5 meter bagger med 3 grams dupp.

I grunnfòringen la jeg i 5 baller med litt maggot og casters på 11, og 3 baller på 5, så kunne fiske starte.

Bo Enstrøms nedstrøms meg på andre siden startet med 7 meter bagger og fikk en mort på første kastet. Virket lovende. Men det var vel den eneste fisken jeg så første 10 minuttene. Så fikk Jonas oppstrøms meg ei brasme på TAP. Jeg fikk ei lita brasme selv litt etterpå.

Jeg koppet i mere fòr med klipt mark i. Fikk etter hvert ei brasme til, men var bak Jonas som nå allerede hadde 4-5 brasmer. Jeg fikk ikke flere  brasmer etter dette. Brårigget opp en 3 grams dupp for å virkelig bolte marken fast til bunnen etter brasma ettersom det ikke var tegn til mort.

Hadde vel ca 1 napp i halvtimen gjennom de 5 timene med fiske. Særdeles trått altså. Jonas oppstrøms meg så ut til å dra avgårde med seksjonen min. Bo nedstrøms meg fikk også mere fisk en meg, og lå an til å doble meg.

Jeg endte opp med 2 småbrasmer, 1 mort og 7 abborer. Veldig skuffende.

Jonas oppstrøms meg vant seksjonen med 12,1 kilo. Bo nedstrøms meg veide inn 7,5 kilo. Mine 10 fisker veide kun 3440 gram.

Hadde ikke sett at dem fikk noe særlig oppstrøms meg, men en etter en slo meg. Både Tonje og brodern slo meg også. Jeg endte tilslutt opp med en 9 plass av 11 mann. Bare å glemme denne dagen altså.

Den jeg syns mest synd på etter i dag var min gode venn Peter Eriksson. Han satt på peg 42, og hadde ei brygge liggende på andre siden av peggen sin. Antagelig stakk brygga dypt ned i vannet også, for strømmen var mye hardere på dem 6 meterne han kunne fiske på. Han hadde satt opp en flatdupp på 8 gram, og ikke engang den sto helt riktig i vannet. Han endte dagen med å lurte opp ei microlaue i overflata.

Ikke uventet så satt den som stakk av med den store pokalen nede på A-seksjonen. Markus Enström fra peg A4 vant totalt med 27 kilo. Ca halvparten brasmer og halvparten mort, i antall, sa han. Tom Östlund hadde fått mortdrag siste 15 minuttene sa han, så da kan man jo håpe at dem store mortstimene er på vei inn og det kunne bli artig fiske i morgen.

Håkan Svedlund, nr.4 på VM i år, satt 4-5 plasser lengre nedstrøms en meg, og han hadde hatt en ennå mere frustrerende dag en meg. Han hadde kun fått 5 fisker. Nr.4 i VM og nesten sist på Nordic Bagging Meeting altså. Forstå det den som kan. Mulig både jeg og Håkan fisket/fòret helt feil, eller at vi hadde 2 dårlige pegger, eller at startfeltet i Söderhamn er sterkere en i VM? ;-) Ikke vet jeg, men en frustrerende dag, så bare å glemme dette å gå for en revansje i morgen.

Fullstendige resultater fra dagen her:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment