Totalt antall sidevisninger

onsdag 22. oktober 2014

2014-10-19 Dag 2 Lag-NM - Sildvannet

Da skulle det hele avgjøres. Jeg og Tonje turte ikke kjøre helt frem til telefonstolpen i dag. Så da ble det 3 trallerunder fra bilen og bort til B-seksjonen på strekka for min del. Jeg, Tonje og Krzy skulle sitte på samme seksjonen som vi satt på i går.

Var bedre vær i dag. Lettskyet. Og vannet hadde helt klart blir mere møkkete i løpet av natta. Kunne det betyr at det skulle bli mere storfisk i dag? Tiden vil vise.

Startet trekkingen på A-seksjonen og Krzy havnet på A12, altså kant inn mot midten. Et område som ga særdeles lite i går, så kunne se på Krzy at han var mere usikker en normalt. Ble vel ikke bedre når Dag E fra Raufjøringen, som lå på 2.plass etter dag 1 havnet på kanten, A7. En plass som er rimelig sikker med tanke på småfisk i alle fall.

Jeg trakk B19, der Ivar ble nr.3 i går, men han hadde i alle fall mest i antall da. Kay trakk B14 som jeg vant seksjonen fra i går.

Tonje trakk sin egen peg fra dag 1 igjen, altså C25, nestkant. På kanten havnet Finn Erik. Han er jo kapabel til å vinne fra dem fleste pegger om fisket blir som i går, men når han i tillegg får kanten, så er det jo så si sikkert at han kommer til å vinne sin seksjon. I alle fall om det ikke blir noe storfisk.

Jeg fikk brodern ved siden av meg på B18. Han var nok revansjelysten etter en relativt dårlig plassering i går.

Rigget opp likt som i går, og fòringa var identisk også. Startet å fiske kort, men fikk ikke noe der. Både brodern, Håvard og Ivar fikk fisk kort. Fatter ikke hva jeg gjør feil på dette kortfisket. Kan det være dødjokersen?

Måtte da gå ut på 13, og der fikk jeg noe småfisk. Men havnet jo selvsagt lengre og lengre bak dem som fisket kort. Dem dro fisk i alle fall dobbelt så fort som meg. Fòret en bitteliten ball på 4 meter toppknytt hele tiden for å prøve å dra noe av brodern sin fisk til meg. Gikk stadig inn å prøvde, men fikk kanskje 1 eller 2 så måtte jeg ut igjen. Dem fiskene jeg fikk dem beit ikke der jeg hadde fòret, en enten til høyre eller venstre for fòret. Samme gjaldt igrunn for brodern. Han fikk nok 80% av fisken sin mot meg.

Håvard lengre bort tror jeg fisket topp 5 eller topp 6 og fikk fisk ennå raskere en brodern. Så da prøvde brodern 3 meter i stedet, og det beit like mye der som på 4 eller 5 meter som han fisket så langt. Virket så lett, men jeg fikk det ikke til.

Plutselig kroket jeg noe stort noe ute på 13, men på morttacklet med 0,85mm Preston Slip Elastik. Nå tar du ledelsen på seksjonen sa brodern. Og det hadde jeg sikkert kunne gjort, men jeg svarte at jeg mister den sikkert. Etter å ha drillet den i ca 1 minutt så datt den av. Ikke senebrudd, men krokfestet hadde vel bare sluppet.

Gikk ut med brasmeriggen. Kjente ikke noe på 2-3 minutter, så da koppet jeg i mere mat og gikk rett ut igjen. Etter 5 minutter til så kroket jeg en bra fisk. Hadde på blå hydro, så fikk den ganske raskt i håven. Var ei brasme på kanskje 7-8 hg. Da var jeg litt med i kampen igjen.

Koppet i mere mat og gikk ut igjen. Etter 15 minutter til så kroket jeg ennå en stor fisk, men denne datt dessverre av halvveis inn. Krise. Koppet i ennå mere mat og fortsatte å prøve der ute. Gikk vel ennå 10 minutter så kroket jeg ennå en stor fisk. Denne oppførte seg litt annerledes, men kom alikevel ganske greit inn. Trodde kanskje det kunne være en vederbuk, men fikk den over håvkanten og så da at det var en stor abbor. Tippet den til å være ca 1 kilo.

Brodern fikk litt valgets kvaler nå. Skulle han ha sjans til å slå Håvard så måtte han fiske småfisk videre og ikke tape en del vekt på å gå for storfisk. Ville han gå for seksjonsseieren så måtte han ut å prøve storfisk slik jeg dreiv med. Han var mye mere disiplinert en i går. Han ofret 1 min her og der for å legge i mere mat der ute, og kun 2 ganger i løpet av konkurransen gikk han ut å prøvde i 2-3 minutter. Var det ingen reaksjon på den tiden så gikk han rett inn igjen å fisket mort på kortstenger.

Jeg var inne innimellom for å hvile brasmeplassen etter å ha koppet i mere mat til dem. Gikk ut igjen etter å ha, som vanlig, bare klart 1 til 2 fisker på kortplassen på 10 minutters fiske. Bare ligget ute i et par minutter så sig duppen sakte under. Kroket i en pen fisk. Drillet den pent og rolig inn til håven og viste seg å være ei brasme på ca 1,7 kilo. Deilig. Var litt «slem» med brodern og slang en kommentar om at denne fisken tilsvarte ca 90 morter, men det var jo i grunn bare sant da.

Koppet i ennå mere mat og gikk inn igjen for å hvile plassen ute. Fikk dem vanlige 1-2 fiskene inne på 10 min. Gikk ut igjen, men kjente ikke noe på 10 minutter fiske. Gamblet på å legge i ennå en kopp med mat og gikk inn igjen. Gikk ut ennå engang, og da fikk jeg ennå ei brasme på ca 1,7 kilo. Deilig. Det var nok fisken jeg trengte for å sikre seksjonen.

Så rett etterpå at Ivar kroket i en stor fisk på 13. Mistet den rett før håven. Surt for han. Han hadde visstnok kroket ennå en stor fisk, som jeg ikke fikk med meg, men også denne hadde han mistet.

Ca 30 minutter igjen nå. Gikk ut på 13m igjen, og hadde 3-4 napp på rad som jeg ikke klarte å kroke. Tipper det var mort som nappet i marken. Tydelig tegn på at det ikke er noe storfisk i nærheten, så koppet i mere mark. Fortsatte å bite morter som jeg ikke klarte å kroke. Valgte å bytte til mortriggen å satse på å dra så mange mort jeg kunne der ute til tiden gikk ut. Skulle det bli dødt der ute så kunne jeg bytte til storfiskriggen igjen. Og skulle jeg kroke en stor fisk på mortriggen så er det jo en mulighet å få den inn, selv om sjansen er en del lavere en på en brasmerigg.

Skjedde ikke noe mere action på slutten der. Fikk vel en 10-15 morter siste 30. Endte da på 2 brasmer på ca 1,7, ei brasme på ca 8hg, en abbor på ca 1 kilo og 32 morter. Så burde ha et sted mellom 5,2 og 5,5 kilo. Brodern endte opp på 197 morter. Mente at snittet var ganske bra. Kanskje opp mot 25 gram. Om så, så ville han ha tett opp mot 5 kilo, men jeg skulle vel alikevel slå han. Håvard hadde ledet på Tommy i antall i 2,5-3 timer, men brodern hadde passert han på slutten. Tror Håvard endte på rundt 170 fisker.

Arrangøren startet å veie på A-seksjonen igjen. Dag E på kanten hadde fisket bra, som forventet, på småfisken. Veide inn pene 5090 gram. Krzy sa at han best ville klare en 3 plass, men kunne havne så langt ned som 5.plass. Han hadde så troa på storfisk i dag, som i går, og hadde nok ofret tett opp mot 2 timer på å prøve å få storfisk. Det kunne koste laget våres dyrt. Arild som satt på A11, ved siden av Krzy hadde fått 2860 gram og havnet på 2 plass med dette. Så kunne se ut som det var nok småfisk i området til å slå alle nærsom kanten. Krzy sine fisker veide 1860 gram, og dessverre for han og laget vårt var det kun bra nok til 5 plass.

Jeg visste jo allerede at brodern mest sannsynlig kom til å klare en 2.plass, og hadde fått med meg at det ikke hadde kommet opp noen store fisker på C-seksjonen, og da var det jo veldig store muligheter for at Finn kom til å vinne C-seksjonen. Så det lå vel an til at Raufjøringen kom til å klatre forbi oss og opp på gullplassen.

På seksjonen våres så startet veiingen hos Kay. Han hadde fisket meget bra på småfisk og veide inn 2890 gram. Med den vekta klarte han å slå naboen sin Ivar. Håvard to som forventet over ledelsen på seksjonen vår med 3160 gram. Brodern slo Håvard igjen med sine 3880 gram på sine 197 morter. Snitt på 19,69 gram. Brodern hadde da overvurdert snittet på morten sin. Han hadde jo tro på rundt 25 gram i snitt, men ble altså under 20 gram. Jeg visste da at helt sikkert at jeg kom til å vinne min seksjon. Og jeg veide inn 5600 gram.

 

På siste seksjonen ble det meget jevnt. Leszek tok ledelsen med 3190 fra peg C23. Svein overtok ledelsen fra peg C24 med 3230, altså kun 40 gram mere. Tonje på C25 toppet dette igjen med sine 3320, altså 90 gram forran Svein og 130 gram forran Leszek. Finn var det ingen som kunne gjøre noe med. Han veide inn 4510.

Jeg er meget stolt av Tonje etter denne dagen. Hun gjorde jobben for laget sitt og litt til. En 2.plass var en meget sterk prestasjon, og moro å være på rett side i gramkampen.

Med Raufjøringens 1+2+1 i dag og 1+3+4 poeng i går ville dem havne på 12 poeng og vinne årets Lag-NM. Når 2 så dyktige fiskere som Dag E og Finn E klarer å trekke hver sin ytterkant, så ville det bli veldig vanskelig å holde dem bak oss. Man skal selvsagt klare å fiske bra fra kantene også, og det gjorde disse 2 herremenn. Som man så på resultatlistene i går, så klarte jo ikke ytterkantene å vinne sine seksjoner da.

Mitt lag hadde 1+1+4 poeng i går og plusset på 1+2+5 i dag, og havnet da på 14 poeng. Hadde Krzy klart en 3.plass i dag så hadde begge lagene havnet på 1+1+1+2+3+4, og da hadde vi slått Raufjøringen på vekt. Jaja, det var ikke vårt år i år, så gratulerer til SFK Raufjøringen med seieren.

Acerina 1 ble da nr.2, og Acerina 2, med Håvard, Eskild og Leszek ble nr.3.

Bilde av de 3 lagene som havnet på pallen:


Fullstendige resultater fra dagen ser dere her:

 

En kjapp analyse av totalarket viser at det kun var jeg og Finn som hadde 1+1 over disse 2 dagene. Finn hadde en total vekt på 6220 og jeg hadde en total vekt på 7070 gram, så det betyr vel at jeg var beste fisker over 2 dager i LagNM. Så da har jeg i alle fall gjort den jobben jeg skulle for laget mitt.

Ser frem til neste år LagNM, uansett hvor det skulle havne. Der vil det møte et revansjelystent førstelag fra SFK Acerina ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment