tirsdag 21. oktober 2014

2014-10-18 Dag 1 Lag-NM - Sildvannet

I forkant av helgen hadde Geir Tenåsen informert om at det var en del høyere vannstand en på GP’n som vi hadde der 21.sep pga all regnet siste tiden. Og ganske ulikt Østfold så hadde vannet blitt rent av all regnet. I Østfold så blir jo våre sjøer og elver «kakao» etter regnvær. At vannstanden har blitt høyere tror jeg er utelukkende positivt, for da blir det i alle fall over 1 meter dypt på 13 m TAP på ale pegger, og dem dypeste begynner vel å nærme seg 2 meter. Men hva vil skje med brasmefisket? Det er vel 3 år siden sist det var klart vann på en konkurranse på Sildvannet, og da var det kun mortfiske som gjaldt. Når vi har hatt møkkete vann så har det i grunn blitt rent brasmefiske på hele strekka.

Vi i SFK Acerina har brukt stillingen, eller evt som i år, sluttresultatet i GP-serien som base for uttak av lagene. Og i år vil det da tilsi at vi stilte med følgende lag fra Acerina:

Acerina 1 – Krzysztof, Niklas og Tonje
Acerina 2 – Arild E, Håvard og Leszek
Acerina 3/mix – Andrzej, Artur og Kay

Grunnen til at Leszek og Andrzej havnet lavest av Acerinamedlemmene var at dem meldte seg inn i klubben bare noen uker i forkant av Lag-NM og har da således ikke fisket til seg sine GP-resultater som Acerinamedlem. Men fra nå av er dem jo fullverdige medlemmer og vil konkurrere seg inn på Acerina sine lag på lik linje med alle andre medlemmer såklart.

Jeg og Tonje var relativt tidlig på plass. Valgte å kjøre bort til telefonstolten som står midt på strekka da andre hadde gjort det. Da i fare for å kjøre seg fast på vei tilbake ettersom det var spådd regn i dag. Men vi meitere har jo mye å drasse på, og vil jo da gjerne ha kortest mulig gåtur til peg.

Fikk blandet fòr. Ei brasmeblanding, ei mortblanding, en leem&jordblanding samt litt separering av død jokers.

Var egentlig meningen at vi skulle ha levende jokers og mygg til vår disposisjon i dag. Thomas hadde bestilt av sin leverandør, men på fredag viste det seg at pakka av en eller annen grunn hadde stoppet opp i Tyskland og ikke kom seg videre. Enden på visa var at pakka ble sendt i retur til leverandøren. Thomas tapte i alle fall ikke noe penger på å prøve å ordne mygg til oss.

Var 6 lag som møtte til start. Samme antallet som det bruker å være på Lag-NM i Norge. 3 lag fra Acerina, 1 fra Åsnes, 1 fra Raufjøringen og 1 fra Trysil.

Tonje ville sitte på C-seksjonen. Det er seksjonen lengt til venstre, og da nærmest der vi parkerer. Peggene der er litt flatere, så ikke fullt så hard på de vonde skuldrene hennes. Normalt er det også denne seksjonen som har innehold mest stor fisk, og Tonje fikk jo brukbart av dette på GP’n ved bruk av kort fastmatch.

For meg og Krzy var det hipp som happ hvem som satte seg på A og B, så vi trakk om det. Krzy havnet på A og da blir jeg sittende på B. B er den seksjonen som normalt gir dem laveste vektene, samt at det normalt ikke er like mye storfisk her som på A og C.

Viste seg at jeg da skulle konkurrere mot brodern, Håvard, Ivar, Viggo og Kay. Arrangøren hadde valgt å ha en peg opphold mellom hver seksjon. Så A-seksjonen hadde peggene 7-12, opphold på 13, så B-seksjonen 14-19, opphold på peg 20 og da blir C-seksjonen 21 til 26.

Vi trakk A-seksjonen først ettersom dem hadde lengst å gå. Når det ble min tur så trakk jeg B14. Altså kant mot A. Selvsagt ikke helt feil å trekke 14 da det ikke sitter noen på 13. Da har jeg jo mulighet å trekke den fisken som står på 13 over til meg. Videre på min seksjon så fikk jeg Viggo på 15, Kay på 16, brodern på 17, Håvard på 18 og Ivar på 19.

Jeg kunne vel tenkt meg å sitte på andre kanten om jeg fikk velge. Vil jo gjerne mot der det er mest storfisk, men fisken har finner, så man vet aldri hvor den står hen.

Rigget opp 4 og 5 meter toppknytt i tillfelle det skulle bli bagging av småmort. Rigget også opp topp 5 TAP til morten. På 13 TAP så satte jeg opp en 1 gram dupp som brasmerigg på blå hydro. Satte også opp en 0,2gr marginsdupp 2 meter til høyre for å fiske abbor. Og satte også opp en 0,8 grams kulepenndupp til å fiske mort på brasmeplassen. Siste stanga jeg satte opp var en 9,45 meter baggerstang med en 6AAA waggler. Wojtek vant jo GP’n på lang toppknytt, så da må man jo ha dette også. Jeg valgte waggler for å kunne drukne sena så det ikke skal drifte så mye sideveis.

I grunnfòringa la jeg i 1 håndfull med mortefòr, 4 håndfulle med leem/jord, 1 håndfull med separert dødjoker og 30-40 lyspinkies. Dette utgjorde 3 appelsiner. Koppet dette ut på topp 5.

På brasmeplassen la jeg i 2 håndfulle med brasmefòr, 6 håndfulle med leem/jord, 1 håndfull med mark som var klipt helt ned i 1-2mm segmenter og ei lita klype med caster og ei lita klype med pinkies. Dette utgjorde 5 appelsiner, som jeg koppet ut på 13.

På abborplassen la jeg i en håndfull med mark som var klippet opp i segmenter som var 3-4mm samt 50-60 casters.

På baggerstanga la jeg ut 5 appelsiner med 70% fòr, 30% leem og en god del oppklipt mark, casters og døde røde maggot.

Startet med å fiske brasmeplassen med 0,8 grams kulepenn mortriggen. Prøve meg med 2 lyspinkies på kroken. Fikk vel 1 på det, men føltes ikke riktig. Gikk ned til 1 lyspinkies på kroken. Fikk fisk på det og, men følte heller ikke dette var bra nok. Etter ca 40 min hadde jeg bare 7 fisker tror jeg og spurte brodern hvor mye han hadde. 18 fisker, og Håvard hadde 19. Dem 2 klarte å få fisk på Topp 6 og 4 meter topknytt. Jeg klarte ikke å få noe fisk inne.

Prøvde abborplassen, og var noe napp der, men ikke abbor. Så gikk da over på mortriggen igjen å prøvde den på abborplassen, med en 5mm markstubb på kroken. Fikk da mort der. Virket som det var mere mort på abborplassen en på brasmeplassen altså. Var det at morten ikke ville a fòr eller kan det være at dem var mere interesert i å spise mark tro?

Jeg satset på at det var marken, så klippet opp en del mark i veldig små biter, blandet det i leem/jord og koppet det på brasmeplassen. Fortsatte å fiske mortplassen mens brasmeplassen fikk lade seg opp. Plukket en og annen, men fikk færre fisker en brodern. Var en odde der han satt, så klarte ikke å se hva Håvard og Ivar fikk fornoe.

Etter 1,5 time ca så var brodern oppe i 25 fisker og jeg hadde bare 14-15 stk. Så på A-seksjonen at Krzy fikk ei brasme på TAP. Bra! Brodern startet da å prøve etter brasme både på 13m og på slider. Så fikk Artur på A ei brasme, så ei til på slider. En halvtime senere så svarte Krzy med å ta 3 brasmer til på slider.

Disse satt ikke på seksjonen min, så jeg brøy meg ikke noe om det å prøvde å få i gang mortfiske hos meg. Jeg kom meg etter hvert forran brodern i antall mort. Men jeg spurte kun hva han fikk og ikke hva Håvard og Ivar fikk, og det viste seg etter hvert å være dumt. Jeg tenkte jo at om dem fikk mere en brodern så ville han ha svart noe slik som: «Jeg har fortsatt bare 25 fisker, men Håvard og Ivar drar bedre en meg. Dem har sikkert opp mot 40-50 fisk begge 2.» Men da vet jeg det til nestegang, at spørr jeg brodern så må jeg være presis på hva jeg spørr om.

Omtrent midt i konkurransen mens jeg fisket mort på abborplassen mistet jeg en grei fisk på abborplassen. Antagelig en abbor på 1-2 hg. Gikk ut med abborriggen, men kjente ikke noe på den. Gikk ut igjen med mortriggen og da gikk det på en lignende fisk til, men også denne mistet jeg. Rimelig surt å miste 2 fisker som til sammen antagelig veide et sted mellom 250 og 500 gram på en så trå dag.

Etter å ha fått litt mort på bunnen både på mortplassen og abborplassen med mark på kroken så sleit jeg med å få noe mere napp. Hadde gått helt ned til 0,06mm sene og str. 24 Sensas 3404 bloodwormkrok, så kunne ikke gå noe tynnere.

Husket fra noen tidligere turer og WL-stevner at morten har en tendens til å gå høyt i vannet selv når vannet er meget kaldt. Jeg tok topp 5 riggen min, som var ca 25-30cm grunnere en 13m og fisket med denne på 13m plassen. Dette ga brukbar uttelling. Vet at morten som går litt høyere i vannet har et litt dårligere snitt en dem jeg får på bunnen, men jeg vil heller ha små fisker en ingen fisker.

Fisket meg opp til ca 45 fisker når det gjensto 1 time. Da ble det steindødt. Fikk ikke noe på bunnen på de 2 plassene på 13, og heller ikke noe høyt i vannet. Fikk fortsatt ingenting på kortplassen. Gjorde et kast på 9,45 m baggeren, men ikke noe der heller.

Da det var igjen 10 minutter så startet plutselig Viggo å få litt fisker på 4 meter toppknytt. Tror han fikk tett på 10 fisker siste tiden der. Jeg prøvde å herme, men fikk bare lurt opp 2 små, så var konkurransen over.

Endte da på 47 fisker. Viggo hadde vel kanskje 20 fisker, så han skulle jeg ta. Kay hadde ennå færre, så han hadde jeg også kontroll på. Brodern lå forran meg i antall første halvdelen, men så begynte han å prøve seg på storfisk etter Krzy fikk en, så da falt han nedover på listene ettersom han ikke klarte å få noen store. Så da har jeg kontroll på han også.

Men når jeg kom til Håvard og hørte at han hadde 67 fisker så fikk jeg meg et slag i magen. Trodde ut fra det brodern sa at ikke Håvard hadde fått noe særlig på slutten heller, men han hadde tydeligvis plukket jevnt og trutt hele dagen. Så da ble jeg nok slått av han. Eneste som evt kunne redde meg var at Håvard hadde fått fisken sin kort/høyt i vannet og mulig han da hadde dårligere snitt en meg. Men når han har 1/3 flere fisker en meg så ville han vel ta meg alikevel.

Ivar da? Han hadde ennå flere fisker en Håvard igjen. Tippa på 70-80 stk. Alt på 4 meter toppknytt så vidt jeg forsto. Han hadde da nesten dobbelt så mange som meg og ville nok sikkert slå meg. Så da regnet jeg med at det kun ble en 3 plass på seksjonen og var veldig skuffet over eget fiske.

Veiingen startet på A-seksjonen, og Espen på kanten veide inn pene 2790 gram med småfisk. Men visste samtidig at både Artur og Krzy med sine storfisker ville ta han. Dag Even var hakk i hjel fra neste peg med 2720 gram. Han hadde mistet en stor fisk på slideren som røk fortommen hans. Surt. Krzy var nestemann, og med sine 4 brasmer visste alle at han kom til å ta seksjonen. Han veide inn 6640 gram. Ved siden av han igjen satt Artur, og med han sine 2 brasmer + annet så veide han inn 2300 gram og la seg på en foreløpig 4.plass. Eskildsen på A11 ble jo på en måte «tvunget» til å prøve seg på stor fisk. Han hadde ikke så mye småfisk forran seg som dem på kanten, og med 2 mann på midten som har storfisk så måtte han jo bare prøve. Ville seg ikke for han denne gangen, o da endte han opp med 520 gram. Samme gjaldt igrunn for Geir T på A12. Ikke noe særlig med småfisk forran seg, og feederen ga han ingen fisker, så da endte han på 430 gram.

Så var det B-seksjonen og min tur. Mine 47 fisker veide 1470 gram. Det gir et snitt på 31,27 gram. Faktisk et ganske så bra snitt til å være på Sildvannet og uten noe som helst som kunne kalles bonuser. Jeg fikk litt mere troa igjen, men trodde fortsatt på 3 plass, men i alle fall litt nærmere Håvard og Ivar en før jeg visste vekta mi.

Nestemann var Viggo og hans fisker veide 450 gram. Kay veide inn 260 gram. Sier litt om hvor vanskelig det var på midten her. Brodern sin «2-timersfangst» veide 490 gram.

Så var alvorets time kommet. Håvard. Hvor mye skulle hans 67 fisker veie. Da han tok opp nettet så så det omtrent ut som min fangst. Både han selv og Ivar begynte å spekulere i om jeg kom til å ta dem, for dem hadde så si bare småfisk som dem sa. Viste seg at Håvard sine fisker veide 1240 gram. Da tok jeg en high-five med Krzy somvar med å tittet på innveiinga. En 2.plass på meg er helt godkjent og på en måte mye bedre en en 3.plass.

Så var det Ivar sin tur da. Han hadde ikke teller, men var rimelig sikker på å ha 70-80 fisker. Viste seg at hans fisker også var av dem meget småfallene sorten, for dem dro ikke vekta lengre en til 1180 gram.

Så da ble det jaggu seksjonsseier på meg alikevel. Dæven, det var deilig!

Tonje sin seksjon da. Ikke sett noen store fisker på seksjonen, så det ble et rent småfiskrace her. Steinar på C21 veide inn 630 gram. På C22 satt Svein, og han fikk 350 gram. Videre på C23 satt Finn, Han er veldig god på dette type fiske. Trått mortfiske der microdetaljer er veldig avgjørende. Han viste sin styrke på slik fiske igjen og banket til med 1710 gram. Imponerende fisket! Andrzej satt på C24 og han veide inn 960 gram. På C25 satt Tonje. Hu hadde kjempet på alt det hun var god for og fikk skrapet sammen 690 gram, og det syns jeg var meget bra. Hu hadde da 2 stk bak seg på seksjonen. På kanten satt Leszek og han hadde pene 1560 gram. Kantene er stort sett vankelige å gjøre noe med om det ikke blir tatt noe storfisk som kan endre totalt på ei resultatliste på en slik arena.

Da hadde laget mitt 1+1+4=6 poeng og ledet etter dag 1.

Fullstendige resultater fra dagen ser dere her:

Når vi skulle til Skaslien gjestegiveri for overnattingen så gikk det som det måtte gå. Vi var en 3-4 stk som kjørte oss fast i gjørma over jordet. Bilen til ivar ble etter hvert redningen for oss alle. Han dro først over hengeren til Raufjøringen. Så klarte vi å dytte Eskildsen over med bruk av mannekraft. Jeg og Svein sto igjen til slutt, og Ivar klarte på mirakuløst vik å nappe å rykke oss over all gjørma. Imponerende hvor bra bilen hans var i gjørmebadet.

3 tryslinger, 3 fra Acerina samt Kay overnattet på Skaslien. Vi hadde noen øl i baren samt et godt måltid før det var på tide å ta kvelden for å lade opp til morgendagen.