Totalt antall sidevisninger

fredag 3. oktober 2014

2014-09-21 GP nr.7 - Sildvannet

Sildvannet syns jeg er et veldig artig vann, og glad for at det var nettopp dette vannet som ble satt inn når vi ble forhindret fra å arrangere på Sagtjernet som egentlig skulle være GP nr.7.

Eneste som var litt kjedelig for min del var at jeg måtte rekke et fly til Tyrkia rett etter stevnet. For selv om jeg ikke ønsker å tenke på det, så ligger det konstant å gnager i bakholdet om jeg kommer til å rekke flighten fra Gardermoen kl 18.15, eller ikke. Om det ikke er kø så skal jeg vel klare å være på Gardermoen senest kl 17.15 og jeg får dratt senest 15.45-16.00.

Trakk peg 5 i dag, noe som var kant mot høyre. Kant er jo normalt bra, men vet det er grunt borti der, og vannstanden var i tillegg lavere en normalt.

Var rimelig spent på hvor mye vann jeg egentlig hadde på 13 m TAP. Rigget kjapt opp 13 og sjekket først så langt til høyre som mulig, lengst vekk fra resten av folkene. Men der hadde jeg vel ca 35-40 cm dyp. Uff og uff, det var jævlig grunt. Loddet meg mot venstre, og når jeg var så langt til høyre jeg kunne gå så hadde jeg rett rundt 50 cm dyp. Lovet ikke bra.

Hadde tenkt å legge mortplassen på topp 4 eller 5 denne gangen, for tidligere så har jeg lagt mortplassen for langt ut. Men på topp 5 her så var det kun 15 cm fortom under duppen og det nytter jo ikke. Så da måtte jeg legge mortplassen helt ute på topp 7. Hadde vel 25-30 cm dyp der.

På min seksjon hadde jeg Krzy til venstre for meg. Hadde håpet å få han på min seksjon, for det er i grunn eneste mulighet til å ta han i GP-serien i år. Videre bortover hadde jeg Geir T, Tommy, Tonje, Lars Roar og tilslutt Viggo.

Tommy og Tonje satt på den odden som Finn E vant fra for et par år tilbake. Krzy hadde ca 20 cm mere dyp en meg, altså ca 70 cm. Geir bortenfor han hadde over metern.

I grunnfòringen la jeg i 3 baller med en del mat i på brasmeplassen. Til høyre for den la jeg i en kopp med oppklipt mark i markjord samt litt caster. Altså en abborplass. La i 3 baller med mortfòr ispedd jokers og noen få pinkies. Og skøyt ut 10 håndfulle baller på slideren på ca 30-32 meters avstand.

Startet på mortplassen, men der var det ingenting. Krzy hadde allerede startet å få mort på 13 meter, så da gikk jeg ut på abborplassen. Der var det fisk, ikke abbor, men fikk en par morter i alle fall. Etter ca 30 min så fikk Viggo en stor fisk. Og da er det omtrent allerede kjørt med tanke på mortfiske. La i mere mat på brasmeplassen, for var ikke lengre redd for å fòre ihjel morten.

Etter ca 45 minutter så får Tonje ei brasme som nærmet seg 2 kilo på kort fastmatch. Dritkult, for hu har ikke fått stor fisk på fastmatch før. Gikk ikke lenge før hu fikk en stor vederbuk også, og så ei brasme til. Nå kunne man i alle fall glemte alt som heter mort.

Krzy fikk nå ei bramse på 13 TAP, samme gjorde Geir og brodern. Jeg fisket med mark på brasmeplassen og fikk etter hvert en vederbuk på 3-4 hg. Krzy fikk ennå ei brasme, så ei brasme til.

Jeg fikk en og annen liten vederbuk. Ble litt dødt, så både jeg og Krzy gikk ut på slider. Jeg hadde ikke napp der, mens Krzy mistet 2 store brasmer på rad. Han fisket 5-6 meter kortere en meg, og det tror jeg var lurt av han.

Han går inn igjen på TAP og får ei brasme og en vederbuk til. Jeg går også inn på TAP og får en pen vederbuk. Den var viktig, for Krzy begynte å rykke ifra meg. Jeg fikk en 2-3 mindre vederbuker til. Krzy gikk da ut igjen på slider og fikk 2 fine brasmer.

Jeg starter å loosefeede for å trekke inn mere vederbuk. Har hold plassen relativt tett så langt for å få inn brasme, men virker som det er for grunt til at brasma vil komme til meg. Loosefeedingen gjør at jeg får inn mere vederbuk.

Krzy går inn igjen på TAP og får igjen brasmer og også en og annen vederbuk. Brodern lengre borte får også noen store fisker.

Jeg kjører på med kopping av klipt mark, caster og død maggot, samtidig som jeg stadig vekk sprayer levende maggot med spretterten for å dra inn vederbuk. Krzy har rykket så langt ifra nå at jeg ikke har sjans til å ta han igjen. Men tror jeg fortsatt ligger en kilo eller 2 forran brodern.

Når det gjenstår kun 30 minutter så får jeg faktisk en skimmer på 4-5 hg. Kan jeg få inn noe brasmer på slutten å få til en sluttspurt? Nei, var bare den ene skimmeren så var det kun vederbuk igjen. De fleste 2-3 hg, men fikk en på over 1,5 kilo når det gjensto 15 minutter.

Jeg kjemper på til the bitter end, men det vil seg liksom ikke helt inne på den grunne peggen min. Hadde litt morter og en og annen hektosabbor på starten og etter storfisken kom så hadde jeg vel 25 vederbuker, dem fleste små, men også 2 store. Tror jeg ender på ca 60 fisker totalt og tipper jeg kan ha ca 10 kilo. Tipper brodern har 8-9, mens Krzy antagelig har over 15 kilo.

Veier hos meg først ettersom jeg må dra så fort som overhode mulig. Mine fisker veier 12730 gram. Ganske bra vekt egentlig, men irriterte meg at peggen var for grunn til å få inn brasmene.


Krzy veier inn 18790 og ville komfortabelt vinne seksjonen. Brodern veide inn 9230 gram, så da fikk jeg en 2.plass i dag. Tonje fikk hele 6370 gram på fastmatchen sin og det syns jeg var kjempebra. Hu kom på 4.plass med det.

Jeg pakket så fort jeg kunne og trallet dem 200-300 meterne til bilen. Klokka hadde allerede blitt 15.50 og jeg hadde veldig dårlig tid. Hadde mere utstyr på peg, men rakk ikke hente det. Tenkte å ringe brodern på vei mot Gardermoen å be han bære det til Tonje sin bil.

Kom ikke gjennom på telefonen til han av en eller annen grunn, men forsto det slik at snille Tonje hadde fått det med seg til bilen.

Var mye biler på veien i dag, så gikk litt sakte. Jeg var ikke på Gardermoen før kl 17.30 og hadde ikke tid til å parkere. Bare stilte meg på korttid oppe på avgang og løpte inn. Innsjekk på rad H. Løpte dit men var ikke noe innsjekk på Turkish Airlines der. Gikk alikevel til ei dame som satt i innsjekken og lurte på hvordan jeg kunne få sjekket inn på Turkish. Innskjekk stengte for 15 minutter siden. Jeg ba hu ta en telefon å sjekke. Etter 5 minutter fikk hu svar og dem i gate’n sa at jeg kunne på nød få bli med om jeg løpte til gate. Jeg sa ja, uten å fortelle at jeg måtte parkere bilen etc før jeg kunne komme meg gjennom sikkerhetskontrollen og videre til gate.

Når dama ga meg baggasjetag å sendte kofferten inn på båndet visste jeg igrunn at jeg ville få blitt med på flyet selv om jeg kanskje ville forsinke det litt. Har du ikke håndbaggasje da, spurte hun? Joda, den ligger i bilen. Har du ikke parkert ennå? :-O Nei, men jeg lover å være raskere en Usain Bolt, så løp jeg til bilen.

Måtte kjøre til parkeringshuset, rakk ikke skifte, så måtte dra i fisketrøya og joggebuksa. Skitt au, det må bare gå. Fisk luktet jeg sikkert også. Løpte konstant fra parkeringshuset og inn til sikkerhetskontrollen, og det er sikkert over 1 km. Hadde ikke tid til sikkerhetskontroll så løpte bort på businesskontrollen og ba pent om å gå der selv om jeg ikke fløy business. Flyet mitt hadde allerede «gate closing». Hu slapp meg gjennom. Jeg skulle absolutt ha stoppet for å kjøpe snus, men kunne ikke det, så løpte ned til gaten, som selvsagt var så lengst ned på utland som man kommer. Men jeg rakk det, og forsinket ikke flyet.

Håper jeg aldri igjen opplever det stresset jeg hadde i dag. Men jeg fikk da fisket, og skrapet inn en 2.plass samtidig som jeg kom meg på flyet så jeg rakk jobben min i Tyrkia neste morgen. Puhh

Fikk etter hvert vite at Wojtek på nestkant venstre hadde satt soleklar ny Sildvannetrekord med 35.740 gram. Helt Rått. Steinar på hans høyre side hadde også over 20 kilo noe som gjorde at Krzy ble nr.3 totalt i dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment