Totalt antall sidevisninger

mandag 5. januar 2015

2015-01-03 Julecup nr.3 - Lyseren, Kommunestranda

Da sto 3je og siste runde i julecupen for tur. Hesmyr som vant både julecup 1 & 2 hadde allerede avgjort cupen, og jeg selv hadde ikke sjans å ta igjen Christer som foreløpig lå 2 plass heller. Med max flyt kunne jeg kanskje fiske meg forbi Remi på 3.plass.

Vi i SFK Acerina som skulle arrangere dette stevnet. Da får vi testet den nye vekta vi har kjøpt inn til isfiskekonkurranser, samt at vi også tok sikte på å teste ene av dem 2 ristene som Lennart har lagd for klubben. Greit å se at alt er i orden til Acerina skal arrangere NC på Hemnessjøen 1.feb.

Kom 48 stk i dag. Ikke verst med tanke på at dette kun er en julecup som ikke er all verdens annonsert i forkant. Men bare navnet Lyseren lokker vel til seg en del folk. Er jo en av dem bedre sjøene på Østlandet vil jeg påstå.

Etter kjapp info om isforhold etc fra meg så dro folkene utover på isen kl 09.30. Vi skulle fiske fra 10 til 14 og 45 minutter inngangstid.

Jeg tok det pent og pyntelig i dag. Hadde bare tenkt å rusle ut til Vatn å se om det kunne være noe drag der i dag. Var noen andre som også tenkte å teste Vatn, men det går bra, for er store områder som kan levere der. Vi var vel 7 stk som var spredd over en strekning på 300 meter der.

Startet på en plass som normalt skal levere en kilo, men ikke et lugg. Fisket meg sørover og fikk 3 fisk i hull nr 6 eller noe. Ikke noe rundt. Fortsatte sørover, men ikke noe fisk å kjenne nedover. Nærmet meg Kjersti som satt lengre sør en meg. Vi satt nå 20 meter fra hverandre med, for meg, en bankersplass midt imellom oss. Hu fikk en og annen liten fisk, mens jeg ikke fikk noe, så da så jeg mitt snitt til å borre bankersplassen selv.

Bankersplasser leverer jo som regel 9 av 10 ganger, så den leverte i dag. Fikk vel 28 fisker i det hullet. Noen greie fisker på 50-100 gram i starten, så ble snittet mindre å mindre jo flere jeg fikk i hullet. Men fikk vel rundt 1,5 kilo i  det hullet i alle fall. J

Kjersti hadde da borret opp det som lå videre sørover, så da snudde jeg og dro nordover igjen. Så at Nerberg satt å fikk litt, så gjorde meg et hull 20 meter på innsiden av han. Fikk noen få der, men ikke all verden. Tonje gjorde et hull mellom meg og Nerberg, og hu fikk et bra hull der. Tipper hu dro rundt 2 kilo der. Jeg borret fremfor og på yttersiden av Tonje og Nerberg, men fant ikke noe særlig med fisk. Dro da videre nordover i sjøen. Der hadde Bjørnstad far og sønn borret opp en del, men gjorde et hull på utsiden av demmes gamle hull her og der. Uten hell.

Tok da kjapt inn Bjørnstadene og borret fremfor dem. Fikk noe med ikke mye. Tonje borret også der, og igjen traff hu og ble sittende en stund. Jeg dro på videre nordover og rundt en odde. Også der var det ferdigborret. Prøvde litt mellom hullene som var der. Fikk litt, men relativt dårlig snitt. Prøvde noen av dem gamle hullene, og var en og annen å få, men ikke nok.

Gikk på en halvkilosfisk som jeg fikk opp. Hjalp da på litt i dunken.

Hadde ikke noe videre troa lengre nordover, og så at noen potensielle plasser på andre siden av vika var oppborret, så da var ikke det noen opsjon heller. Uhorvelig langt til andre plasser jeg kjenner på denne sjøen, så det var eller ikke en opsjon nå når det gjensto en time. Får vel bare håpe på at det kan ha kommet inn noen ny fisk på plassene som allerede var oppborret da.

Dro sørover igjen, og så at det ikke var borret inne ved sivet ene stedet der. Gjorde et hull der, og fikk kjapt en 10-15 fisker med grei størrelse. Ble vel i overkant av en kilo i det hullet. Men ikke noe rundt.

Dro ennå lengre sør men fant aldri noe særlig mere. Fikk 3 stk 150 grammere i siste hullet kun 20 meter fra der jeg gjorde dagens første hull.

Endte opp med 95 fisker og mellom 5 og 6 kilo, og visste jo selvsagt at jeg ville havne langt ned i dag. Vatn var ikke rette plassen å sitte.

Ruslet inn igjen sammen med Tonje. Hu hadde 135 fisker, så hu kom til å slå meg i dag. Kom inn til land og tok ut rista fra bilen til Lennart. Klargjorde vekta baki bilen min og jeg og Tonje kunne starte å veie inn dem som allerede hadde kommet.

Rista Lennart har lagd fungerte meget bra. Vekta jeg har kjøpt inn til klubben virker også bra. Viktig å vatre den, ellers står den å vipper litt mellom 0 gr og 5 gr. Er jo bare å «tare» da så står den på 0 gr igjen.

Tonje ledet en stund med sine 6650 gram. Så tok Bjørnstad over ledelsen med 7810 gram. Så begynte det å komme folk som hadde gått langt og da kom vektene også. Ble tilslutt 8 mann som veide inn over 10 kilo fisk, og mest av alle hadde Hesmyr. 13060 gram. Han virker ustoppelig for tiden.

Hele 5 mann måtte diskes for å komme for sent inn.

Tafsen lokkmeitekrok hadde sponset 10 lokkmeitekroker til beste junior og beste dame. Lars Magnus og Tonje stakk avgårde med dem. Junior og barn fikk en sjokolade i premie for innsatsen sin. Dem 6 beste ble premiert med pengene som kom inn på stevnet i dag. Siste premierte gikk på 10.430 gram.

I cupen ble det ingen endringer fra før dagens stevne. Thomas vant med 1+1, og kunne stryke en 1’er :-P Nr.2 ble Christer med 3+3 og Remi på 3je med 5+4.

Fullstendige resultater fra dagen kan leses her: http://gabloggen.blogspot.no/2015/01/2015-01-03-resultater-julecup-nr3.html


Mine 95 fisker veide 5540. Det gir et snitt på 58,31 gram. Var kun bra nok til en 20.plass.

Jeg fikk ikke noe drag på 47mm pilken i dag, så ble gående stort sett hele dagen med 37mm pilk. Det er ikke optimalt på Lyseren. Da sitter man rett og slett i feil område. Bjørnstad tafset antagelig en del, og han slo meg jo lett i dag. Når tafsen slår pimpelen på Lyseren så er det dårlig bett, i alle fall på den delen av sjøen vi satt. Var ikke så farlig at det ikke gikk all verdens i dag da, for det er NC’n på Lyseren den 15.februar som er viktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment