Totalt antall sidevisninger

tirsdag 13. januar 2015

2015-01-11 NC nr.2 - Vingersjøen

Vingersjøen ja. På en måte en vanskelig sjø. Alle metoder kan levere. Kan være bra når andre sjøer er dårlige. Kan være dårlig når andre sjøer er bra. Men kan også være bra når andre sjøer er bra. Rimelig uberegnelig altså.

Etter et massivt snøfall i går, så virket det som fisket var dårlig på dem fleste sjøer, og folk antok at også Vingersjøen ville være dårlig.

123 deltakere møtte til start. Like bra oppmøte som det var på Skumsjøen altså. Veldig moro.

Arrangøren, SFK Raufjøringen, testet nye klasser i dag. Yngre og eldre veteran damer og herrer. Fikk aldri med meg hvor grensene gikk, men tipper yngre veteran var fra og med året man fyller 55 år og til og med det året man fyller 64 år. Og da blir selvsagt eldre veteran fra og med det året man fyller 65 år og oppover. Og fikk heller ikke med meg hva motivasjonen var for å teste dette, men antar at det kan være at dem andre nordiske nasjoner har slike klasser, og da kanskje også ønsker slike klasser på nordisk mesterskap i isfiske.

Vi gikk veien bort til roklubben, sekkekontroll, og så ut på isen der. Da jeg var ute på isen som en av dem første 30 så var klokken allerede kl 09.31, så vi som sto utpå der bestemte oss for å bare gå. Gangtiden hadde jo begynt. Ikke at det var noe stress for min del da, for jeg skulle ikke spesielt langt utpå sjøen.

Gikk dit jeg bruker å gå. Vi er ofte en 5-6 stk der, men i dag så var vi vel nærmere 15 mann. Kan nok skyldes at det var høyt deltakerantall i dag. Selveste formfiskeren Hesmyr var en av disse. Så skulle bli artig å se om jeg hadde gått rett for engangs skyld, eller om Hesmyr skulle få lide ved å være nærmere 1 km fra der jeg også fisker. Jeg går jo feil 95 av 100 ganger kan det virke som siste 2 årene.

Startet nærme land denne gangen. Litt for nærme syns jeg, for var bare 30-40 cm vann under isen. Flyttet meg kjapt utover. I hull nr.4 var det vel, så gikk det på en 2 hg fisk. Godt å se at det er noe kvalitetsfisk her i dag også.

Thomas H så ut til å treffe bra fra start, for han satt nok første 15 min i første 1-2 hulla. Og det medførte at en del av dem andre rundt der borret på han. Jeg og Tonje holdt oss litt på avstand. Jeg var en tur bortom og prøvde 30 meter på utsiden av Thomas, men snudde igjen.

Virket dessverre som det var dårlig på denne plassen i dag. For få fisk, og også for små i størrelse. Problemet er at når man har startet her og tapt tid, så er det veldig vanskelig å dra andre steder på sjøen for å ta igjen det tapte. For antar jo at dem som har startet andre steder da har en times forsprang som blir særdeles vanskelig å ta inn igjen. Håpet mitt er da at dem større fiskene dukker opp i løpet av dagen, og gjør dem det, så blir det veldig for vekt i sekken.

Siste timen nærmet seg allerede, og jeg hadde vel max 2 kilo i sekken. Kan være at det er dårlig bett på sjøen, men selv med dårlig bett så tror jeg man må ha 5 kilo for å være med oppe i toppen. Jeg borret meg i retning start, og var noe mindre fisker å plukke her. Egentlig kun for å pynte litt på resultatet. For uten storfisk har jeg ikke sjans fra denne plassen.

Endte opp med 59 fisker, og tippet ca 3 kilo. Tonje hadde vel rundt 80 fisker og antagelig, mere vekt en meg også.

På veien inn kom Luci bortom, og han hadde nærmere 200 små, og antagelig ca 5 kilo. Traff på brodern, og han hadde bommet, men kunne opplyse om at både Ødegård og Finn E hadde rundt 8 kilo. Han ene med tafs og han andre med pimpel hørtes det ut som. Da var det jo ikke noe tvil om at det hadde vært bra bett i dag, og jeg ville havne langt ned og også ryke ut av KO-cupen.

Så veiekøen, og fikk igjen bekreftet at det var mange poser på 5 kilo pluss.

Ødegård pratet på at han hadde fått 15-20 fisker i alle 5 førte hullene. Og det fra en annen plass en det han vant fra sist gang. Snakk om å gå rett, og sette seg rett i fisk da. Bra fiska Thomas.

Mine 59 fisker veide 3018 gram. Snitt på 51,15 gram. Stusselig.

Hesmyr da. Han sa han hadde fått all fisken sin første 2 timene, og han veide inn 3632 gram, og havnet nede på 32 plass. Tips til deg Thomas. Ser du jeg sitter nærmere en 1000 meter fra deg, så bytt plass. Jeg sitter alltid feil :-P

Vinneren i dag ble Kongsvingermannen Bjørn Bjørnseth med 10340 gram. Ikke fisket særlig siste 8 år, men han fisket som han ikke hadde vært borte en eneste dag. Grattis Bjørn!

Dem 8 første i HS hadde alle over 8 kilo. Vingersjøen leverte i dag for å si det slik. Mot alle odds vil vel mange si.

Tok litt lengre tid en normalt før Raufjøringen kom i gang med premieutdelingen. Men ikke sent, for vi var på vei hjemover kl 16.10. Vil påstå det tok litt lengre tid en normalt for Raufjøringen å være fordi dem kun brukte 1 rist og ikke 2. Knallbra at dere brukte rist da. Burde vært et krav til alle NC-arrangører, men NJFF «turte» ikke sette det opp som et absoluttkrav, men valgte å gå for følgende tekst i det nye regelverket:

«4.2.11 Innveiing - Arrangøren fastsetter sluttfrist for innveiing. Ved innveiing skal startkortet leveres sammen med fangsten. Arrangør bør ved innveiing tilstrebe å bruke rist, balje eller lignende slik at all fisk som veies inn kan inspiseres. Hver deltaker skal ha kvittering etter veiing.»  

Fullstendige resultater fra dagen finnes her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=941

Resultater KO-cupen:

Jeg hadde nesten 2 kilo opp for å klart å bli nr.16 i KO-cupen i dag, så var ikke i nærheten engang. Var jo cupbomber i dag og. Hesmyr, Riksfjord, Hellerud, Runden, RM med flere. Hårda bud. Jaja, kommer vel en ny KO-cup i 2016, så satse på å ta meg lengre en runde 2 da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment