Totalt antall sidevisninger

onsdag 21. januar 2015

2015-01-17 Pimpeltävling på Borgviksjön

Jeg har tydelig vært her i alle fall en gang før, for fant mitt navn på resultatlista fra denne sjøen tilbake til 31 januar 2009. Den gangen hadde jeg 2583 gram og kom på 13 plass i HS. Husker ikke noe fra dette stevnet, og hjalp heller ikke å komme til startområdet og se sjøen heller. Pratet med Jim, og han mente at han selv, jeg, brodern og Finn hadde fisket ute på øya. Jeg hadde visst fått 2 norsabbor og resten smått. Gikk fortsatt ikke opp noe lys for meg. Dårlig husk.

Ut fra å ha sjekket resultatlister i forkant så lå vinnervekter på alt fra 2,5 og opp til 5,4 kilo. Ganske lavt til å være på en sjø som skal kunne levere norsabbor. Hørte etter konkurransen at ofte så blir stevnene på denne sjøen lagt såpass sent på sesongen at dem lokale fiskerne allerede hadde dratt opp det meste av norsabbor som var i sjøen fra sommeren.

Følte jeg måtte være positiv, så valgte å starte på øya. Minner jo veldig om øya på Glafsfjorden, og den leverer jo alltid norsabbor. Var nok 20-30 andre som også startet på øya, så må da være en plass som normalt kan levere litt fisk.

Lagde raskt 7-8 hull på forskjellige dyp, og ikke et eneste lugg. Så heller ingen andre som fikk en eneste fisk, så dette var nok ikke rette plassen i dag. Og at jeg starter i feil område er jo blitt en vane nå, så rister det bare av meg og jobber på videre.

Vurderte å stikke rett inn til land på andre siden, men var en til fra øya som dro avgårde, og han dro innover rundt sperringene bak elva. Fikk det for meg å dra i den retningen jeg og. Kom på 50 meter fra land, og så en del hull som var lagd med 125mm borr. Antok at det kunne vært noen lokale som hadde leitet norsabbor utpå der, så gjorde meg et hull for å se om jeg kunne dumpe i en stim. Men selvsagt ikke et eneste lugg.

Dro inn til land mellom et par karer som satt der. Han ene fikk fisk. Han andre gikk rundt meg og fikk også fisk når han nærmet seg han andre. Jeg gikk mellom dem igjen, men kjente ikke noe. Her sitter dem å drar på begge sider av meg og jeg kjenner ingenting. Utrolig. Litt lengre bort satt det er 80 åring å dro. Borret 10 meter fra han, men kjente ikke noe der heller.

Testet i ene av hans gamle hull, og da fikk jeg mine første fisker. Men ikke noe mere rundt. Kom til en ny kar som også satt å dro yngel. Jeg fikk ikke noe der heller. Begynte å lure på om pilkene mine har ligget i diesel over natten.

Dro på alene nedover landet der, og endelig traff jeg fisk på egenhånd. På ca 3 meter dyp langs sivkanten. Bare yngel da. Testet tafsen etter at hullet begynte å dø ut, og fikk noen på denne også, og underlig nok så var det litt bedre snitt på disse.

Hadde noen hull på rad der som jeg fikk litt fisk. Nærmet meg 5-6 fiskere som satt videre nedover kanten.  Ble dødt igjen der jeg var, og ikke noe mere å borre på. Klynga lengre ned hadde heller ikke noe mere å borre på, så dem hadde startet å gå i gamle hull. Men flyttet mye på seg, så virket ikke som gamle hull var tingen.

Heiv sekken på ryggen og krysset sjøen. Bommet noen hull så klart. Kom til en kar som hadde borret litt i et område. Fikk en 8-10 fisk fordelt på 3 hull der, men dette var for dårlig. Det forsto han som satt der også, så han dro videre. Så jeg dro videre selv. Mye var ferdigborret videre bortover her, så jeg bare fortsatte. Kom til et område som så meget innbydende ut, og utrolig nok var det ikke borret her. Så en sprekk i isen og lurte på om det kanskje var så grunt at det ikke var fiskbart her, og derfor folk ikke hadde borret? Krysset sprekken med 10 meter å gjorde meg et hull. Fikk vel 30 raske her, og var fort 2,5 meter, så absolutt ikke for grunt. Var borret ei rose på 5-6 hull 10 meter lengre frem, så valgte å borre meg bakover igjen i stedet. Så gjorde meg et hull 5 meter bak det forrige, og dro 30 kjappe til. Ennå et hull, og fikk 20 her. Ennå et hull og nye 15 fisker. Ble litt dårligere, så prøvde på yttersiden i stedet. Og dro 10 nye fisker her, og bittelitt bedre snitt, samt en halvmeter dypere. Ennå et hull og nye 10 fisker, så gikk sluttsignalet.

Her skulle jeg gjerne hatt en time til. Gikk fra rundt 100-120 på telleren til 270 siste timen. Men ville nok ikke få noen fremskutt plassering i dag heller ettersom jeg ikke hadde noe fisk første timen, en ok 2.time med ca 100 fisk, og kun noen slengfisker i time 3. Var jo bra nok bett at dem som er kjent på sjøen sikkert kunne ha 400-500 fisk ved å sitte noenlunde i fisk hele dagen.

Pratet lit med Jonas Stridh på vei inn. Han hadde satset norsabbor, men dem var ikke i draget i dag som han sa. Men når han hadde gått ned til litt mere pinglete utstyr så hadde han fått dem i gang tilslutt. Hadde vist fått ca 2,5 kilo siste kvarteret.

Kom inn mot land å så veiekøen. Så ikke noen veldig store poser. Mange poser på 2-3 kilo så det ut til, men selvsagt en og annen på rundt 4 kilo også. Jeg tippet at snittet mitt kanskje kunne være 15 gram, så slo inn 15 x 270 på kalkulatoren på telefonen, og den sa 4050 gram. Om så stemte så kunne det se ut som det ville bli en relativt grei plasseringen i dag.

Viste seg at jeg ikke hadde 15 gram i snitt, så ble litt skuffet da jeg veide inn 3584 gram. Snitt på 13,3 gram.

Christer hadde ikke funnet yngel i dag, så han hadde blitt gående ute på 8-10 meter å leite nors. Og hadde truffet på noen fisker i alle fall. Han sa blant annet at han hadde fått en på 8 hg. Han klarte å snike seg så vidt forran meg med sine 3644 gram. 60 gram. Jaja, ingen skam å bli slått av han.

Vinneren i dag hadde 5,7 kilo med nors. Jim klarte en 2.plass totalt i dag med 5015 gram. Hans fangst besto også av nors. 3.plassen gikk til Leijon med 4905. Også han hadde nors på sin favorittpilk, Vänernpilken.

Christer ble nr.9 i dag, og jeg på plassen bak han. Så da ble det jaggu en konvolutt på meg. Lenge siden sist nå.

Men må si jeg er overrasket over at det ikke var noen som hadde satset på småfisk som var helt på toppen. Folk som er kjent på sjøen burde absolutt hatt mulighet til å sitte i fisk i bortimot 4 timer i strekk vil jeg tro, og da burde dem klare opp mot 500 fisk. 500 fisk med mitt snitt på 13,3 ville jo gitt seier med ca 6,5 kilo.

Er artig å leite nors, men vil nok gå all-in på yngelfiske på denne sjøen ved neste korsvei også. Nå har jeg jo funnet et par områder som gir småfisk, og har da kanskje muligheten til å sitte i fisk i tilnærmet 4 timer. Og skulle ikke yngelen være i bettet, så fikk jeg med meg en 2-3 plasser som normalt gir nors også. Ser frem til neste gang det blir besøk til denne sjøen. J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment