Totalt antall sidevisninger

fredag 11. desember 2015

2015-12-05 Isfiske Landsjøen

Årets første konkurranse gikk av stabelen på Landsjøen i Trysil. Jeg får jo ikke helt taket på disse trysilsjøene. Tror jeg har litt for mye lopper i blodet. Men da må jeg vel bare lære meg å sitte rolig. Vi får se om jeg klarer det i dag da.

Har et område jeg vet det er litt fisk, men veldig mange andre som også vet om dette området. Min backup er plassen brodern bruker å fiske, og han har også vunnet derifra en gang. Eneste problemet var at brodern ikke var med i dag, og jeg er ikke kjent nok på den plassen til å klare å finne igjen grunntoppen selv uten å legge i litt for mye tid. Men vet jo ca hvor det er, så ser jeg folk som blir sittende rolig i det området, så kan jeg alltids stikke dit selv også.

Men startet da der jeg hadde tenkt, og der startet vel 20-25 andre også. Fikk fisk i første hullet gjorde jeg og. 3-4 på tafs og en par til på myskaen. Så at både Kaspersen og Lisbeth fikk bra i sine første hull. Så var foreløpig litt bak dem. Men var også folk som ikke fikk så mye.

Etter en stund traff jeg på Christer som hadde sittet noenlunde i samme område, og vi hadde omtrent identisk antall fisk. 28 vs 29 fisk.

Ble klart dårligere etter 1 time, så tok meg en tur bortover landet for å se om jeg kunne finne noe mere fisk. Men var lite fisk å få. Fikk en fin 3 hg ved siden av Christer. Dro videre og sjekket i nærheten av der Benterud og Sjøli satt, men fikk ikke noe der. Så ikke ut til at dem fikk så mye nå heller.

Dro tilbake til der jeg startet og fisket gamle hull. Fikk en og annen, men egentlig svært få.

Så det satt en par personer i området der brodern bruker å fiske, men dem satt for nærme land til å fiske der brodern vant engang. Jeg turte ikke stikke dit for å prøve å finne grunna til brodern, så ble gående å true i gamle hull.

Var et av dem gamle hullene jeg var innom 5 ganger, og fikk fisk der alle 5 gangene. Prøvde også gamlehulla til Ole G 2-3 ganger, for han hadde fått en kilo i dem helt i starten, men kjente aldri en fisk der.

Tiden ebbet ut mens jeg gnudde i gamle hull, og endte på 49 fisk. Var et sted mellom 4,5 og 5 kilo så det ut til. Christer trodde jeg hadde tatt han i dag, men når jeg sa jeg kun hadde 49 fisker, mens han hadde 56 tror jeg det var, så slo han meg nok igjen ja. Sto høyere i dunken hans også, så da var det jo ikke noen tvil. Han hadde fått flere av disse 250-300 grammerne en jeg hadde.

Men forsto fort at ingen av oss uansett kom til å havne helt der oppe i dag. Benterud hadde fått veldig bra første timen. Bare første 10-15 minuttene hadde han 4 kilo trodde han.

Viste seg at dagens vinner ble Premie-Andre med pene 10341 gram. Benterud nr.2 med 10124 gram og Tom Erling tok 3.plassen med 9723. Tonje vant dameklassen med sine 3,8 kilo. Det var jo moro. Spes med tanke på at hu kun hadde 8 fisk etter 1,5-2 timer. Hu hadde funnet fisk på slutten og dro 30 fisker siste timen. Christer fikk siste premie i HS. 9.plass med 6075 gram. Jeg ble 15.plass i HS med 4842 gram. Snitt på nesten hektoen er greit da. Men det har jo alle andre som fisker denne sjøen også.

Dagens resultater finner dere her:

Jeg gjorde vel ingen direkte feil i dag, men ble litt mange folk i området jeg fisket. Jeg kjenner ikke så mange flere plasser på denne sjøen, så ble litt låst av det. Satt også litt feil i starten, for satt folk ikke så langt unna som fikk en del bedre første timen. Første timen var veldig dominerende. Satt mann ikke rett første timen så var det vel så si umulig å ta igjen dem som hadde sittet rett.

4842 er vel ny pers for min del på Landsjøen, så krabber vel stadig nærmere en godkjent plassering på denne sjøen får jeg håpe. Sjøen er det ingen feil på i alle fall. Store fine abborer, og topp 14 i HS har over 5 kilo forteller om kvalitet. Er bare jeg som må lære meg trysilfiske, og finne meg en plan B og C på denne sjøen. Ikke bra å legge alle eggene i samme kurv.

I morgen er det NC på Eltsjøen, som også er første runde i KO-cupen. Da gjelder det å være skjerpet. Får håpe plassen jeg fisket NC på høsten på denne sjøen for en del år siden fortsatt leverer. Har flere topp 10 plasseringer fra denne sjøen tidligere i alle fall. Vanskelig å tippe vinnervekt, men over 10 kilo på Landsjøen i dag på kun 3 timer vil vel tilsi at man i alle fall må over 10 kilo på Eltsjøen i morgen ettersom det er 4 timers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment