Totalt antall sidevisninger

torsdag 27. september 2012

2012-09-27 Oppsummering av VM - del 7


Første konkurransedag - Lørdag:

A12 – Håvard

B27 – Dag Even

C35 – Finn Erik

D5 – Rune

E20 – Thomas

Ingen kanter eller nestkanter i dag, så da visste jeg at jeg ville trekke minimum 1 kant eller nestkant på søndag. Om jeg er riktig heldig så kan jeg være 1 av de maximalt 3 landene som kunne trekke 2 stk nestkanter. Det er jo totalt 40 kanter eller nestkanter, og 37 deltagende nasjoner, så da må det bli slik at 3 nasjoner kan trekke 2 nestkanter.

Håvard på A-seksjonen kunne kjøre alene i sin bil, så den var grei. Han tok med seg sin bankrunner på A-seksjonen som var Fjellis.

For Dag Even på B-seksjonen, så hadde han alt sitt utstyr i hengeren. Finn kjørte hengeren til parkeringen på B-seksjonen, koblet av hengeren og satte igjen Dag E. Rolf Magnus var med her, for han skulle være bankrunner på B. Jeg og brodern var også med en tur på B og hjalp Dag E å bære utstyr til boxen hans.

Finn og bankrunner på C, Tonje kjørte videre til C-seksjonen.

Thomas kjørte Rune til krysset på D-seksjonen, lempet ut han og utstyret hans, før Thomas kjørte selv videre til sin peg oppe på E-seksjonen.

Jeg og brodern kjørte selv til D-seksjonen. Det var min seksjon, og brodern ruslet opp til E-seksjonen for å være bankrunner for Thomas.

Alt gikk raskt og smertefritt.

Jeg hadde 100% fokus på lave nummer (D1-D19) på D-seksjonen både lørdag og søndag, og kjenner veldig lite detaljer fra hva som skjedde på de andre seksjonene. Jeg håper at fiskere på de forskjellige seksjonene kunne skrevet noen ord om hvordan dem opplevde VM, og kanskje spesielt hvordan de hadde det og følte det på konkurransedagene.

Rune på D5 hadde da Jamie Masson på nedstrøms kant, D1. Sean Ashby satt på D3, og den peggen hadde en liten odde som gjorde at han hadde seksjonenens fineste bakevje å fiske i. Ellers så satt Freddan fra Sverige på Runes høyre side, D6. På D9 satt Ilya Ykushin fra Russland.

Ble lauefiske på alle mann stort sett hele dagen. Kun Ykushin fra Russland som hadde baller å gå på 13 siste 1,5-2 timene.

Etter 1 time hadde Rune 67 fisk, Freddan 78 fisk og Ashby 172 fisk. Var 4 nasjoner som hadde over 100 fisk første timen, og det var altså Ashby på 172, Serberen på D16 med 133, karen fra Montenegro på Runes venstre side med 106, og han fra Slovakia på D11 med 101 fisk. Rune hadde 5 fiskere bak seg etter første timen. Irlenderen, Portugiseren, Latvieren, Dansken og Ungareren.

I time 2 hadde Rune 51 fisker, og da totalt 118 fisker. Etter 2 timer fiske hadde Rune 4 fiskere bak seg. Dansken, Svensken (hadde kun 40 fisk i time 2), Channel Island og Portugiseren. Ashby var nå allerede oppe i 318 fisk og ledet suverent på nr.2 på fishcount som var Serberen med 225 fisker.

I time 3 så fikk Rune kun 25 fisker, og hadde da totalt 143 fisker. Nå var det bare 2 nasjoner bak og en som lå likt med Rune. Portugiseren og Dansken var bak, og Hviterusseren lå likt som Rune på fishcount. Ykushin fra Russland hadde på dette tidspunktet også lavere antall fisk en Rune, men han hadde en 3hg skimmers og en par 60-70 grammere til. Han lå nede på 12-13 plass tipper jeg, og det er jo ikke bra nok for en Russer. Så han gamblet og satt på 13 meter resten av dagen.

Når det var 15 min igjen av konkurransen så hadde Rune veeeldig lyst til å prøve brasmeplassen. Freddan hadde akkurat gått ut, og det var noen andre som hadde gått ut og. Men var bare Ykushin som hadde fått stor fisk ute. Den ene 3hg skimmeren, og så hadde han fått ei kilosbrasme i tillegg.

Jeg og Rune diskuterte litt. Om han fortsatte på laue ut konkurransen så kunne han fiske seg opp 4-5 plasser. Men samtidig, om han går ut, får ei brasme, så er han plutselig topp 5 på seksjonen. Jeg mente han burde bli på laua, men sa at det var helt og holdent hans valg.

Og Rune gikk ut. Og fikk ikke noe.

Når vi veier inn, så havner Rune 60 gram bak Irland, 63 gram bak Sverige, 140 gram bak Channel Island, 223 gram bak Skottland, 227 gram bak Ungarn og 356 gram bak Latvia.
Rune sin fangst på dag 1 - 2258 gram
Jeg er helt sikker på Rune hadde slått Irland, Sverige og Channel Island om han hadde blitt på laua. Og han kunne fort ha slått Skottland og Ungarn også…

Rune fikk en 16 plass på seksjonen av 19 fiskere. Ikke så gæli til å være første VM-deltakelse, men altså bare «millimetre» fra 10.plass.

På de andre seksjonene så hadde dessverre Håvard blitt sist på A-seksjonen. På B-seksjonen så ble Dag Even nr.17. På C-seksjonen så hadde Finn Erik fått et par brasmer og en catfish og fått en meget flott 5.plass. Og Thomas på E-seksjonen fikk en 15 plass.

Totalt lå Norge på en 34 plass av 37 nasjoner. Vi lå forran Danmark, Irland og Sør-Afrika.

Men det var kort vei oppover på lista. Vi var a poeng med San Marino, men dårligere vekt. Det var kun 1 poeng opp til Wales og 3 poeng opp til Romania. Og vi hadde 10 poeng opp til Sverige på 27 plass.

Lørdag kl 17 så var det tid for kapteinsmøte for meg igjen. Trekke seksjoner for gutta. Ut av laget gikk Håvard, og inn på laget kom Rolf Magnus.

Slik ble mine 5 fiskere fordelt på seksjonene:

Rune på A-seksjonen

Rolf Magnus på B seksjonen

Thomas på C-seksjonen

Dag Even på D-seksjonen

Finn Erik på E-seksjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment