mandag 18. august 2014

2014-08-02 Orsa Match Open - Dag 1

Jeg og Tonje dro oppover tidlig på fredag. Booket oss inn på vandrerhjemmet på campingen. Tittet litt i Storån og Lillån. Trekking av strekninger var jo gjort et par dager tidligere, så jeg visste jeg skulle i Lillån, mens Tonje skulle i Storån første dagen. Peggingen var endret litt i Storån. Alle plasser var flyttet 1 plass nedstrøms på den nedre seksjonen. Peg 1 var da ny, mens peg 2 var den plassen jeg vant fra andre dagen i fjor. Peg 8 var før nedstrøms kant på den øvre seksjonen, mens nå så var den oppstrøms kant på nedre seksjonen.

På øvre seksjonen så var nå nedstrøms kant peg 9, og den lå på samme plass som peg 9 i fjor. 10 meter ned på gressbanken inne i skogen. Gressbanken har vist seg å gi svært lite stor fisk i forhold til resten av peggene på seksjonen. Peg 10 som er øverst på gressbanken gir noe stor fisk. Tonje satt på den peggen siste dagen i fjor og hadde over 10 kilo der.

Lørdags morgen kom, og jeg trakk peg D16. Det er den seksjonen som er lengst ute på brygga. D19 var siste peg, og der satt junioren Oscar Storm. Så jeg hadde da 3 stk til høyre for meg, og 5 til venstre for meg. Den lengst til venstre på min seksjon var hjemmefiskern Kenneth Lilja på peg D11.

Viste seg at D16 var samme peggen som Tonje vant fra på dag 1 i fjor. Men da var jo dette kanten, og ikke 3 mann til på høyre side, noe som helt sikkert har stor innvirkning. Rigget opp topp 6 til å fiske ved nærmeste vannliljer etter mort. Valgte en 0,5 grams dupp med stålstamme her for ekstra sensitivitet. Rigget videre opp 13 meter til brasma. Vurderte 11 meter, men syns jeg da havnet litt kort i forhold til en vannliljeklase jeg hadde ute på den distansen. Her satte jeg opp 3 forskjellige tackler. En 1,5 grams dupp med hollow antenne om det skulle bli bra drag. En 1 grams dupp med stålstamme til trått fiske, og en 0,3 grams dupp til ultratrått fiske. Satte videre opp en fastmatch til å fiske ca 23-24 meter ute. Dette var jo metoden jeg måtte sverge til i fjor da jeg klarte å skrape sammen 8 fisker og hele 90 gram ved å kaste på lauer jeg så vaket over mot andre siden. Tilslutt rigget jeg opp 2 stk slidere til brasme på andre siden.

La i veldig sparsommelig med fòr og agn på alle stedene. Og koppet alt løst inn på TAP slik at ikke noe skulle synke ned i silten. Hadde også alt fòr/leem helt svart for å ikke skremme disse lysskye fiskene i denne premenstruelle Lillån.

Fisket startet og var faktisk en og annen abbor å få på kortplassen. En og annen micromort innimellom abborene også. Det samme fikk Peter på min venstre side. Dag Even på høyresiden min fikk litt færre fisker, men litt bedre størrelse, og kun abbor.

Plukket litt nå og da i 2 timer, så begynte jeg å bli plaget av et par gjedder som terroriserte plassen min. Ei på ca 3 kilo, og ei til på ca 1,5 kilo. Hadde dem på 4 ganger. Dem 2 første gangene klarte dem å knabbe fisken min ved å bite av fortommen, mens dem 2 siste gangene dro jeg det jeg orket og da slapp dem faktisk fisken og jeg fikk opp 2 maltrakterte morter.

Jeg tror jeg ledet seksjonen min til det var igjen litt over 1 time, men da ble fisket ennå litt bedre. Noe som gjorde at Peter og Dag Even startet å bagge på 4 meter toppknytt. Jeg hadde ikke med meg noen toppknyttstenger ettersom dem 2 gangene jeg har vært her før så har det aldri blitt tatt noen mengder med småfisk. Fra å lede på Dag Even med 20 fisker eller noe så var jeg nå plutselig 30 fisk bak, og han hadde i tillegg fått ei 6-7 hg bonusbrasme på toppknytten.

Etter å apatisk ha tittet på at Dag E rykket fra meg så fikk jeg fingern ut og satte på et 3,5 meter tackel på en topp 4 TAP. Startet bare å loosefeede og kaste fòr på den nye plassen litt nærmere og fikk fisk fra første utkast der. Jeg utlignet farten til Dag Even, men klarte aldri å ta inn igjen det forspranget jeg hadde gitt han i min apatiske periode.

I tillegg så fikk Krister Bergmann noen fine brasmer mot slutten.

Jeg kjente aldri noe kvalitetsfisk på hverken 13m plassen eller på slider. Prøvde begge disse plassene minimum en gang pr time.

Startet innveiingen på peg 11 hos Lilja. Han hadde 87 fisker, 3 fisker mere en meg i antall, men så at fisken hans var klart mere småfallene en mine. Hans fisker veide 940 gram. Nestemann var Krister og han veide in 3730 gram, og han ville slå meg. Jeg tippet at jeg kunne ha mellom 2,5 og 3 kilo, og tipper at Dag Even hadde rundt 4 kilo. Neste for tur var Benterud, og han hadde kun 300 gram. Tove på neste peg hadde 600 gram. Så kom min nabo på venstresiden, Peter. Han veide inn 3080 gram. Min tur, og mine fisker var dessverre 80 gram for lite, for jeg veide inn 3000 gram blank og var allerede på 3 plass, og viste at Dag E ville slå meg. Dag Even sin tur, og han hadde 4390 gram og vant seksjonen med dette. Kirsti på peg D18 hadde 1300 gram og Oscar på kanten fikk 590 gram.

Så da er jeg allerede borte med tanke på Orsa Match Open 2014. Kjipt, men slik er det. Største feilen idag var å ikke ha med noen toppknyttstenger. Vet jeg hadde gitt Dag Even kamp til døra om jeg hadde hatt med dem. Og helt latterlig av meg å sitte apatisk å se på Dag E ta 50 fisker før jeg reagerer å rigger en reserveløsning med å sette opp et like langt tackel som topp 4 eller topp 5. Man lærer vel så lenge man lever.

Kvelden på bowlingen var koselig med god mat samt lottning av gavepriser etc. Jeg og Tonje trakk oss tidlig tilbake.  På vei tilbake til vandrerhjemmet så observerte jeg en mor og 2 barn stå å prøve å få noe fisk på brygga i Lillån. Jeg ba om å få se på kroken, og det var en størrelse 2 med en mark tredd opp hele kroken. Jeg spurte om dem ville at jeg skulle hjelpe dem å få fisk, og det lød et rungende JA.

Gikk å hentet en fortom, litt maggot og litt fòr. Knøyt på fortommen på sena deres og vippet kjapt opp en par mort for dem. Så latt jeg dem fiske selv. Dem fikk vel en 5-6 raske fisker hver, og da var det mission completed. Artig å glede noen barn.

Da var det natta for min del, og hodet var siktet inn på morgendagen i Storån.

Resultater fra dagen, klippet rett ut fra http://liljaskriver.blogg.se/

Lördag

B15 Steinar Kalfoss 5400 gr 1

B16 Finn Erik Lerdalen 2640 gr 4

C-sektionen Lillån närmast sekretariatet

C1 Junior  Andreas Nygårdseter 1340 gr ( 3 )

C2 Peter Lindh 2150 gr 2

D16 Niklas Strengelsrud 3000 gr 4

D17 Dag Even Nygårdseter 4390 gr 1

D18 Kirsti Opdal Eriksson 1300 gr 5

D19 Junior Oscar Storm 590 gr ( 7 )