torsdag 21. august 2014

2014-08-11 Havfisketur til Værøy - Dag 3

Ble lite fiske og mye hvile i går, så i dag var vi ekstra taggad på å fiske. Vi kom oss ut tidlig, og vi valgte å fiske vestsiden av Værøy. Er masse fine skaller der i likhet med sørsiden som vi hadde fisket så langt.

Man vet aldri helt hvilken himmelretning man vil drifte. Avhenger jo en del av tidevannet og vindretning. Vi bruker å starte et drift med å stille oss midt oppå en skalle og drifte ned skråningen. Når vi vet hvilken vei vi drifter så kan vi legge oss slik at vi drifter over en topp, eller langs etter skråningen på toppen.

Vi prøvde flere topper uten at det ga noe særlig. Vi prøvde også å drifte over en topp, så ser vi på kartplotteren at vi vil drifte perfekt til neste topp, og disse rennene mellom toppene kan ofte gi dem største torskene.

Vi fant også ut etter hvert at det ikke er så lurt å dunke i bunn når vi er på 20 meter eller grunnere, for da setter vi oss fast i vegetasjonen i bunn og denne vegetasjonen er sinnsykt sterk. Ikke som å snagge i vannliljer i innsjøer akkurat. Det gikk med en del shad før vi sluttet å dunke i bunn på grunnere en 20 meter. Man lærer så lenge man lever.

På en av driftene mellom 2 topper så gikk denne fine 18 kilos torsken på. Slukte shadden nede på ca 50-60 meters dyp. En 25cm og 465 grams stor shad blir seende VELDIG liten ut i munnen på en 18 kilos torsk.

Bare 10-15 min senere så dreiv jeg å veiet opp, og bare 3 meter under båten hugg det til. Var jo så grunt at jeg så med en gang hva det var. Det var ei lita kveite som hadde fulgt med oppover og hugg rett under båten. Fisken var kun 78 cm, så denne gikk selvsagt levende tilbake. Minstemål på kveita er 80 cm

Jørn testet en del med slep i dag. Bruker et 0,5 kilos halvmånesøkke, så en senestubb på 1-1,5 meter til 2 stk treblekroker som man da agner med en f.eks sei eller makrell. Han fikk en relativt fin torsk på dette i dag. Bikket vel så vidt 10 kilo iallefall.

Når det dro litt utpå dagen så hørte vi Jesper pratet med Henrik på radioen. Vi hørte hva Jesper sa, men ikke hva Henrik sa. Jesper sin båt lå vel ca midt imellom vår og Henrik sin båt. Jesper kalte opp oss og fortalte hva Henrik hadde sagt til dem. Det viste seg at Henrik sin båt hadde truffet på seirace på en av toppene langt sør for Værøy. Vi veiet opp i full fart og kjørte så raskt vi turte i retning Henrik. Men vi brukte vel nært 20-30 min for å nå frem til dem.

Da vi kom frem viste det seg at seiracet var over for denne gang. Vi driftet en del drift over toppen, men kom aldri noe mere sei fra denne plassen denne dagen. Men vi bestemte oss for å teste her i morgen igjen. Jeg personlig dro til Værøy for å få stor sei, evt store torsker og kveiter ville i så fall bare være bonus for meg. Min pers på torsk er fra før 23,4 fra Røst, kveite har jeg 14,5, og den fra Røst og sei på 12,8 og denne fikk jeg vel ved Grytøya i Harstad.

Båten til Jesper, Thomas og Erik valgte å bli der dem var i stedet for å dra til Henrik’s seirace. Dette fordi dem hadde fått et par mindre kveiter og brent noen til, og i tillegg hadde dem fått ganske mange torsker opp mot 15 kilo.

Henrik blogget om seiracet til båten sin her: http://www.rapalaproguide.se/2014/08/storsejar-pa-vaeroy/

Mener å huske at dem største dem fikk var 16,8 kilo, og det var Christer som fikk den. Og Roger fikk vel på 16,5 kilo. Tror dem hadde rundt 10 seier på den ca timen det var seirace.

Ser frem til i morgen, da skal vi gå all-in etter seirace.