mandag 25. august 2014

2014-08-17 Individuelt NM moderne meite - Mjøsa, Hamar - Dag 2

Etter gårsdagens råe fiske på Esperen, samt at fisken kom bra inn på Fugletårnet siste timen, så var håpet stort om bra fiske på alle 3 seksjoner. Tok da ingen sjanser og blandet mye fòr for å kunne fiske effektivt i 4 timer. Både jeg og Tonje hadde lagd over 30 liter hver til dagens fiske.

Tid for trekking og Tonje havnet på A5 på Fugletårnet, mens jeg skulle på C13 som var Tonje sin peg fra gårsdagen. Jeg fikk jo da info fra hu på hva hun hadde fòret hvor.

Fikk rigget meg til på C13, og hadde klokketroa på bagging. Satte da først opp Power 100 baggerstang på både 5 og 7 meters lengde. Så satte jeg opp vanlig toppknytt på 5 og 7 meter. Men ettersom man aldri vet hvordan fisket blir her på berget, så satte jeg opp TAP med en superfølsom 0,75 grams dupp på TAP 11. Det er da samme plassen som 7 meter toppknytt.

Jeg tok tiden på denne strekka og ropte fòring kl 10.50. Jeg kastet i 7-8 baller på 7 meter og 5 baller på 5 meter, og startet og loosefeede over mens jeg ventet på at klokka skulle bli 11.00.

Fisket startet og dødt på hele strekka. Steinar på min venstre side, kant C12, gikk relativt raskt ut på feeder, og han var den første på hele Esperen som fikk fisk. Tok vel fort 30 min før han fikk den. Nesten samtidig fikk Rune på den andre seksjonen på Esperen også en mort. Han fikk den på slider.

Jeg gikk bak på peggen for å ta frem feederstanga. Første 5 kastene mine så latt jeg kun feederen ligge 1 minutt, for å relativt raskt får bygd opp en liten fòrplass. Steinar fisket på ca 30-35 meter, mens Tom Erling på min høyre side fisket rundt 25 meter. Jeg valgte å legge med ute på 40-45 meter.

Steinar hadde vel 3 fisker, Tom Erling 1 og Ole Omang 1 før jeg fikk min første. Jeg bommet faktisk på 3 napp før jeg fikk min første fisk på mitt 4 napp for dagen. Steinar fikk en til, så svarte jeg med en gang og fikk en selv, så fikk jeg ennå en. Men så ble det litt dødt igjen.

Satt hele tiden og håpet på at toppknyttfisket skulle starte, men det drøyde og drøyde. Når det var igjen 1 time så fikk Espen på andre enden av Esperen en mort på toppknytt. Kunne det være starten på noe? Neida, var den eneste fisken som ble tatt på toppknytt på denne strekka i dag.

Det endte opp med at Steinar fikk lurt opp 8 fisker på ca 15 napp, mens jeg selv kun fikk opp 6 morter på ca 20 napp. Resten av seksjonen hadde 4 fisk eller mindre. Følte jeg sleit med å kroke fordi feederen på en måte sto igjen i vannet i tilslaget. Hadde jeg hatt med meg blysøkker, så skulle jeg ha kastet feeder 5 ganger eller noe for å få fòret plassen, så fisket 15 minutter med blysøkke. Da for å selvsagt kunne kroke bedre. Så kunne jeg ha satt på feeder igjen og fòret 5 kast for så å gå tilbake til bly. Etc. Men jeg hadde jo ikke med meg bly, så da fikk jeg ikke gjort det. Er jo relativt rusten på feederfiske. Har jo ikke fisket mye med feeder på mange år nå.

Steinar vant da seksjonen vår med 2080 gram. Jeg selv ble nr.2 med 1580 gram og Ole Omang nr.3 med 580 gram.

Rune vant den andre seksjonen på Esperen med 2 mort på slider og 400 gram. Nr.2 her ble Finn Erik med 1 abbor på feeder og 260 gram.

På Tjuvholmen var det trått i dag igjen og Jørn gikk av med seieren der med 13 mort på feeder og 3240 gram.

På Fugletårnet venstre seksjon så vant Thomas med 4230 fra peg A4 forran Tonje med 3990 gram og Jonny ble nr.3 her fra kant A1 og 3640 gram.

På Fugletårnet høyre så vant Ivar med dagens høyeste vekt, 9020 gram fra peg B7 . Nr.2 her ble Ralf fra B10 med 7750 og Lars Roar nr.3 med 6870 gram fra peg B6 . Fangsten til Lars Roar besto av 2 stk 3 kilos brasmer pluss noen småtasser attåt.

Ingen av dem 5 som vant sine seksjoner i går klarte å gjenta bragden, så da ville man vinne med 1+2. Det som da var viktig var å ha sittet på Esperen på dag 1, for da har jo man med seg en høy vekt mot andre som også scoret 1+2. Det var 3 mann som hadde 1+2 og det var Thomas, Finn Erik og Steinar. Steinar var den eneste av de som hadde 1+2 som hadde sittet på Esperen dag 1, og han vant da NM. Grattis Steinar! Finn Erik fikk sølv i NM og Thomas bronsen.

Det er som alltid små marginer i NM.

Thomas ble slått med 80 gram av Ole Omang dag 1, ellers kunne han hatt 1+1.

Steinar slo Ralf med 40 gram (17920 mot 17880) på dag 1 på Esperen i kamp om 2.plassen på seksjonen.

Jeg hadde 20 napp mot Steinar’s 15 napp i dag, og jeg burde jo ha tatt dagens seksjon.

Finn Erik hadde et par bonusvedere på dag 1 som gjorde at han havnet forran Lars Roar på dag 1.

Men det er jo dette som gjør meitinga så artig. Adrenalin-rush!

Dagens seksjonsresultater ser dere her:

Fugletårnet A

Jørn A Jørgensen
3240g

480g

Og her er totalresultatene fra NM: