Totalt antall sidevisninger

mandag 13. oktober 2014

2014-10-12 Klubbmesterskap i moderne meite for SFK Acerina - Aremarksjøen, Strømsfoss

Dette er den 4de gangen jeg fisker Aremarksjøen, Strømsfoss. For hver gang man er her lærer man seg litt nytt. I dag skulle vi fiske strekka som ligger i hovedkanalen, og den strekka har jeg kun fisket 1 gang før og det var en treningstur jeg og Runar hadde for NØYAKTIG 1 år siden. Den dagen var det rent mortfiske som gjaldt. Referat fra turen finnes her: http://gabloggen.blogspot.no/2013/10/2013-10-12-test-av-nye-strekka-i.html

Jeg og Tonje var tidlig på plass, og satt vel å ventet i 30 minutter før neste bil kom, og det var Håvard. Han hadde med peggpinner, så da tok vi oss av peggingen. Vi valgte å bruke annenhver peg i hovedkanalen ettersom vi visste at det max kom 6 mann i dag. Peg 1 er i dag den samme peggen som brodern vant GP’n fra.  Peg 6 er nedstrøms kant, helt nede på oden på halvøya. De 3 nederste peggene i dag var ikke i bruk på GP’n.

Etter hvert kom også Krzy, så Leszek og tilslutt Andrzej. Det var dem vi forventet skulle dukke opp idag. Hadde dette vært for 3 år siden, så hadde ikke Tonje startet å meite ennå, jeg og Krzy var medlemmer i Raufjøringen og Leszek samt Andrzej hadde ikke startet å meite i Norge ennå. Det hadde betydd at Håvard hadde vært eneste mann fra SFK Acerina og ville da enkelt ha blitt klubbmester. Hehe.

Trekkingen startet og jeg havnet på peg 4. Midt på strekka og en peg som ikke har blitt fisket tidligere. Krzy havnet på peg 1 og han måtte vel da leve med et favorittstempel. Klar vinner av GP-serien i år, 4 plass i KlubblagsVM individuelt og trakk plassen GP-stevnet her tidligere i år ble vunnet fra.

Håvard trakk nedstrøms kant, og det kan jo fort være bra i strømmende vann. Ellers var det Tonje på peg 5,  Andrzej på peg 3 og Leszek på peg 2.

Startet å rigge opp og oppdaget fort at det var helt paddeflatt fra topp 5 og helt ut til 13 meter TAP. Topp 4 var ca 20 cm grunnere en topp 5. Så da la jeg mortplassen min akkurat i kanten der det flater ut.

Hadde ikke den helst store troa på brasme. Var ikke borti noe selv på treningsturen for 1 år siden, og så vidt jeg har fått med meg var det ingen i hovedkanalen som fikk brasmer under GP’n. Så jeg valgte å heller lage en abborplass på 13 TAP. Satte opp en 2 grams rund til denne plassen. Var lite strøm, så kunne holde den rolig der ute.

Ellers så måtte jeg jo rigge opp litt lauestenger da. Vet Runar var å fisket litt laue her forrige helga, men da satt han helt opp ved kraftanlegget. Så ut til at det var dødt for laue, men etter bare et par minutter så var det fullt øs fortalte han.

Lauestengene mine var rigget om fra Hobølelva til kroker, sener og dupper som passer bedre inn til Aremarklauer. Er jo fort nesten dobbelt størrelse på lauene her i forhold til i Hobøl.

La i 2 baller med 70% leem og noen få pinkies og litt død joker i, på mortplassen. På 13 TAP la jeg i 5 baller med leem/matjord ispedd en del oppklipt mark og casters med intensjon om å fiske abbor på 13 TAP.

Starten gikk og jeg prøvde etter laua, men var ingen her. Så gikk fort over til topp 5 etter mort. Men fortsatte selvsagt å fòre til laua kontinuerlig. Var en og annen mort tilstede, men var ganske så trått. Etter 40 minutter så spurte jeg Tonje hvor mye hun hadde (jeg så hverken hu eller dem oppstrøms meg pga av alle krattene) og hun rapporterte om 30 fisker. Jeg selv hadde kun 25 fisk.

Jeg kastet i 2 håndfulle baller for å dra inn mere fisk og gikk ut for å teste 13 TAP. I det duppen stilte seg så fortsatte den bare under. Kroket, og der satt det på noe litt større. Kom litt som ei brasme, men halvveis inn så tok den seg en tur ut mot midten av elva igjen, og da antok jeg at det var abbor. Fikk den relativt greit inn på blå hydro og viste seg å være en abbor som nærmet seg kiloen. Dæven å kult det hadde vært om jeg kunne plukke en del slike i løpet av dagen.

Gikk ut igjen, men fikk bare en 80 grams abbor, så på tide å legge i mere mat. Jeg hadde hatt bøtta med leem/jordblandinga mi stående ved siden av meg i vannet. Men tror du ikke at det var hull i bunne på bøtta. Dritt. Hele blandinga på 7-8 liter var bare ei overbløt gjørme som ikke kunne nyttes til fòring.

Så 15 meter bak meg at det lå en stor haug med sand/stein/jord. La i 5 liter av det og blandet i benotnitt som jeg hadde i bilen. Trengte ikke å fukte ettersom det hadde regnet en del i dag. Og dette bandt faktisk ganske greit etter å ha fått oppi rett mengde bentonitt. Var en del stein opp mot golfballstørrelse oppi der, så er vel den rareste blandinga jeg noen gang har brukt. Men så lenge den klarer å transportere mark og kasters til bunn, så er det greit nok for meg.

La i 2 baller med relativt mye klipt mark og casters med denne nye blandinga og gikk inn for å fiske mort igjen.

Tonje lå forran meg på antall fisk, så jeg måtte få fisk raskere en jeg hadde gjort så langt. Jeg hadde satt opp en 5 meter med en 1 grams dupp på, så prøvde å fiske med denne. Fikk fisk på den også, men var absolutt ikke fart. Prøvde å kaste 1 ball pr mort, men syns det ble dårligere da. Så prøvde meg med 1 ball pr 3 fisk. La i 2 håndfulle til og latt plassen hvile mens jeg prøvde litt på 13 TAP igjen.

På første driftet så kroket jeg en pen fisk igjen. Viste seg å være ei brasme på 6-7 hg. Nydelig. Neste drift fikk jeg en abbor på litt over 100 gram, så fikk jeg en hektosmort. Mort for meg er et signal om å fòre mere. Så la i 2 baller til med mye mark og kaster i denne merkelige blandinga.

Var litt mere fart på 5 meter toppknytt nå. Så prøvde å fore på annehver fisk, så etter hvert på hver fisk. Men så ble det dårligere igjen. Hadde jeg fòret for hardt igjen nå tro? Uti med 2 håndfulle og ut på 13 igjen.

Mort med en gang der. Og ennå en på neste drift. Greie morter på 13 TAP da. 80-120 gram, men er jo abbor eller barsme jeg vil ha her ute. Føler at jeg må være raskere på 5 meter toppknytt selv om morten inne er en del mindre i størrelse. Så koppet på ny inn mere mark og caster langt og gikk inn.

Slik dreiv jeg på hele dagen. Klarte aldri å fòre i hjel morten på 13 m selv om jeg virkelig prøvde. Siste timen fikk jeg litt mere fart i morten inne på 5 meter toppknytt. Kastet en liten ball på hvert utlegg siste timen og det gikk bra. Jeg fòret etter laua i 3 timer i strekk, men når det fortsatt ikke hadde kommet noen, så gadd jeg ikke dette lengre.

Jeg endte opp på 196 morter (noen abborer og var vel 4 lauer jeg hadde gått innimellom fra halvdyp til nede ved bunnen også) 1 pen abbor og ei brasme.

Følte ikke jeg hadde fisket noe særlig bra. Brukte for lang tid for å få morten ordentlig i gang. Var jo i grunn bare sistetimen jeg var fornøyd med mortfisket. Kjekt at jeg klarte å lure 2 bonuser, men om dem andre hadde hatt morteflyt hele dagen så ville det jo ikke hjelpe.

Måtte ut å prate med dem andre. Tonje hadde ca 130 fisker, var vel forran hu. Var redd Håvard hadde mye på kanten, men han mente han max hadde 150 fisker. Så da skulle jeg vel ta han og. Gikk oppstrøms, og Andrzej hadde telt 2 stk 15 minuttere og hadde 15-16 fisker begge kvarterene. Og han hadde fisket 11 meter TAP hele dagen. Han kunne da ha et sted mellom 200 og 240 fisker, men mente ca 200 selv for det var roligere perioder innimellom dem kvarterene han hadde telt. Leszek bare ristet på hodet. Han var ikke fornøyd og hadde ikke mye sa han. Krzy da. 150 fisker sier han. Måtte ut på 7-8 meter toppknytt for å få noe fart på det mente han.

Vi startet innveeingen, og Krzy fikk 8020 gram. 150 fisker vil da si et snitt på 53,4 gram. Kan vel fort stemme det. Da jeg og Runar var her i fjor så hadde han et snitt på 41,63 mens jeg hadde på 50,5. Nestemann var Leszek og han veide inn 4300 gram. Andrzej da, med 200 fisker. Når han tok opp nettet så lignet det veldig på Krzy sin fangst. Viste saeg å være noen gram mindre også. 7880 gram. Med 200 fisker blir det et snitt på 39,4. Ennå 2 gram lavere en Runar hadde i fjor. Tipper fort Krzy hadde noen flere fisker en han ville innrømme og at Andrzej kanskje hadde noen færre en 200.

Mine 198 fisker dro vekta til 10980 gram. Om man trekker fra de 2 bonusene så hadde jeg vel hatt ca 9,5 kilo delt på 196 fisker er lik 48,4 gram i snitt.


Tonje veide inn 6380 gram. Hu hadde blant annet 4 skimmers/flirer på feeder (ingen over 200 gram) samt fått bra med mort på 5 og 4 meter toppknytt. Bra fisket Tonje.

Håvard veide inn 20 gram mindre en Tonje, så endte på 6360 gram.


Så da klarte jeg å bli klubbmester i moderne meite for SFK Acerina i 2014.


Syns denne strekka virker veldig lovende. Ser ut til at fisken står spredt på hele strekka. Kantene er ikke suverene. Det er tidvis bra med mort å få. Noen ganger er det mye laue inne. Så langt kun en og annen brasme. Og forundrer meg ikke om at det plutselig kan komme en seier på denne strekka bestående av en del pen abbor. Og skader jo ikke at det er toalettfaciliteter, bra parkeringsmuligheter og at man kan kjøre helt frem og parkere på alle pegger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment