Totalt antall sidevisninger

mandag 22. desember 2014

2014-12-20 Isfisketur lokalt. Lundebyvannet

Lørdag, fri, og dagen føre årets første NC som skal gå på Skumsjøen. Blir ikke det helt store krumspringet, for man må være taggad og klart til søndagen. Men  både meg selv, Christer og Jan Morten var lystene på å komme oss ut på is for å få ristet litt med pilkestikkene.

Vi bestemte oss for å se om det kunne ha lagt seg is på Lundebyvannet. Jeg plukket opp Christer, for så å plukke opp Jan Morten i Mysen. Kom til Lundeby, og så da med en gang at det var is over hele vannet. Ikke verst bare det. Tok med et isborr og ruslet ut på stranden. Så ut til å være grei is, så vi gikk langt nok ut så vi slapp å borre i bunn. Ikke noe knaking eller noe når vi gikk utover, så denne isen var nok 10 +.

Lagde et hull, og så ut til at isen var rundt 12 cm på øyemål. Overraskende bra. Har jo ikke akkurat vært kaldt i Østfold ennå i år. Men bra, da fikk vi fisket litt i dag også.

Vi gikk opp igjen i bilen for å få på pilkeklærne og kunne sette i gang med dagens økt. Vet aldri helt hva denne sjøen kan levere. Er vel mest kjent for å levere 1-1,5 kilo til bestemann, men jeg har også vært borti å fått nesten 9 kilo på 3 timer her.

Ettersom dette bare var en kosetur så bestemte vi oss for å klyngefiske oss rundt sjøen. Jeg fikk en 10grammer i hvert av dem 3 første hullene før det kom noen bomhull. Jan Morten var den første som traff litt bedre. Hadde et hull med 8-10 fisker der dem største var opp mot hektoen. Jeg og Christer hadde da kommet oss 100 meter forbi Jan Morten. Fikk en liten en langt utpå sjøen, før det gikk på en pen fisk. Fikk den oppunder hullet og så ut til å være en abbor på ca 7 hg. Hadde nesa på den oppe over iskanten 2 ganger, men gadd ikke stikke hånda nedi vannet for å plukke den opp for ville uansett sette den levende tilbake. 3je gangen den hadde nesa over iskanten så datt den av og forsvant ned i dypet igjen.

Fortsatte videre og kom til en plass som bruker å gi litt. Var litt høyrere vannstand en normalt så visste ikke helt hvor jeg skulle borre her. Fare for å borre i bunn. Virket ikke som det var noe særlig fisk der i dag, så vi fortsatte bare videre.

Kom til en annen plass som kan levere, men her var det ikke fisk i dag. Kom da til en 3je plass som bruker å levere, og her var det da noe fisk i alle fall. Men en del plagsom mort også. Jeg fikk en 3hg abbor som jeg satt tilbake. Christer fikk en hektos og en 4hg samt noen små til. Og han hadde visstnok mistet en abbor på 6-7 hg også.

Stakk videre til ennå en plass som bruker å levere, men var ikke noe særlig der heller idag. Fikk 3 stk 30-40 grammere i ene av dem 3 hulla jeg prøvde der. JM og Christer fikk ingen så vidt jeg så.

Testet siste plassen. Var det ikke bra her så hadde vi bestemt oss for å dra å teste en liten sjø borte ved Svenskegrensa. Var noe fisk her, men ikke noe drag. Siste hullet fikk jeg vel 7-8 fisker i, og så også at Christer fikk en hektosfisk til og en liten en.

Vi ga oss der og gikk opp til bilen. Som konkurransemennesker som vi er så måtte vi jo se hvor mye vi hadde. FAFO hadde 18 fisker og dem veide 780 gram mener jeg det var. Jeg hadde 22 fisker som veide til sammen 500 gram i sekken + den 300 grammeren jeg satt tilbake så 800 gram. Den 700 grammeren som jeg hadde nesa over vannet på 3 ganger fikk jeg ikke lov til å telle av dem 2 andre. Hehe. Men jeg vet jo jeg kunne ha tatt den om det var konkurranse, så da hadde jeg 1500 gram ;-) Christer hadde 27 fisker samt at han satte tilbake en fisk på 4 hg. Så fiskene hans veide vel til sammen ca 1400 gram.

Vi heiv oss i bilen og dro til dette lille vannet borte ved svenskegrensa. JM og Christer hadde fisket her i fjor og det var fin fisk der. Ikke veldig mange, men fiskene snittet på 1-2 hg.

Var litt tynnere is her. 8-9 cm tipper jeg, men gikk greit å gå på. Begge dem 2 krysset over sjøen og satte seg til å truge. Jeg borret på uten å kjenne en fisk på 20 hull. Nærmet meg Christer og da sa han at jeg måtte sitte lengre i hullene. Trysilsjø dette eller? Jaja, så på klokka og valgte å sitte minimum 3-4 minutter i hvert hull. Etter 2 minutter i førte hullet jeg startet å sitte lenge fikk jeg en hektosfisk. Og rett etter kom det en til.

Fikk en til 3 hull etterpå. Også den beit etter ca 2,5 min i hullet. Prøvde et av dem gamle hulla til JM eller Christer, og der fikk jeg en med en gang jeg slapp ned. Tror Christer begynte å bli nervøs for at jeg skulle ta han igjen så han foreslo at vi skulle gi oss for dagen. JM var enig og da må vel jeg være enig og. Syns jo uansett det ikke er veldig artig å sitte å true 5 minutter i hullene etter fisk. Er spes kjipt i dem hullene som ikke leverer. Føler man har kastet bort 4 minutter liksom.

Vi gikk til bilen og jeg hadde ikke overraskende minst her. 4 fisker. Christer hadde 6 fisker, og JM hadde 22 fisker. Mange av JM sine var små, men var aldri tvil om at han hadde klart mest på denne 1 timeskula. Tror fisken hans veide ca 1,3 kilo.
Fin og avslappende oppvarming til morgendagens NC på Skumsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment