Totalt antall sidevisninger

fredag 26. desember 2014

2014-12-26 Kosetur på Lyseren

Jeg, Christer og Tonje tok oss en liten lokaltur i dag. Kun rusle rundt å kosefiske med pimpel. Var 11 cm is på Lyseren, så isen har grodd bra siste dagene. Vi var ute på isen i 11 tiden og skulle fiske frem til kl 14. Vi gikk sammen å borret hele dagen.

Christer fikk en hektos i første hullet, så det virket lovende. Jeg bommet på 3-4 hull før jeg fikk min første, men var kun den ene. Noen hull senere så traff jeg litt bedre. Fikk 7 raske og dem begynte å komme oppover å møte pilken. Ga meg på 7. For alt jeg vet hadde det stoppet på 7 også, men tipper det var et hull jeg kunne dratt 20-30 i alle fall.

Midt uti en stor vik traff jeg neste hull med litt flere en 1-2 fisker i. Tok 15 i dette hullet før jeg gikk ifra fisken igjen. Mistet en på 8hg-1kg i hullkanten også. Virket som det sto mange flere små under der og.

Var ei lang strekke jeg normalt får fisk på som det knapt nok var en pinne i dag. Borret litt midt utpå, men var bare noen små slengere der. Lange tynne jagerfisker.

Gikk inn mot land igjen og hadde et nytt hull som jeg tok ca 10 i før jeg gikk fra hullet. Ellers bare strøfisker videre. Kom til en plass som alltid leverer, så også i dag. Jeg og Christer satt i hvert vårt hull 10 meter fra hverandre å dro bra. I starten var det mye 60-100 grammere, men ettersom vi fortsatte å dra så ble snittet dårligere og dårligere. Ga meg vel etter 30-40 fisker og da var hullet stort sett tømt også.

På siste strekka vi prøvde så hadde jeg et hull med mye fisk i, men dårlig snitt, så ga meg etter 10-15 fisk i det hullet. Tonje sitt siste hull for dagen så fikk hu bra. Ca 30 fisker, med blant annet en på ca halvkiloen, en 3hg, 3-4 stk 150-200 grammere og resten blandet fra 20 til 100 gram.

Klokken hadde da blitt 14, så vi ruslet i land igjen.

Jeg hadde 110 fisker, Christer 95 og Tonje 55 fisker.  Mine fisker veide ca 4,5 kilo, så ca 40 gram i snitt. Tok da ikke med i beregningen dem jeg fikk over 100 gram som jeg slapp tilbake.
Var godt å få fisket litt pimpel igjen. På en ordentlig sjø. Ikke drive å gnu med tafsen og myskaen i noen små myrhull langt inn på innlandet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment