Totalt antall sidevisninger

torsdag 5. februar 2015

2015-02-04 Onsdagspimpel på Billingen

Måtte fikse ei sprukket frontrute på bilen, så det kunne jeg jo kombinere med onsdagspimpel i Värmland. Leverte bilen min på Hurtigruta i Askim på tirsdag ettermiddag, og satset på å hente den ut igjen torsdags morgen. Tonje hadde også ordnet seg fri. Lennart var klar, og vi kunne ake med han fra Ramstad, med oppmøte kl 6.30. Mulig Christer hadde mulighet også, men kvelden i forvegen var han 50/50 på å delta eller ikke.

Lennart sto klar når jeg og Tonje ankom Ramstad. Tonje sjekka facebook og sa at Christer ikke hadde vært pålogget siste 8 timer, så da ble det nok ikke noe med han. Begynte å lesse over i bilen til Lennart, så dukket plutselig Christer opp alikevel. Kult.

Så da ble vi en firerbob på vei bortover. Var fremme ca 1 time før utgang. Pratet litt med folket som var der. Var som vanlig også andre nordmenn med. Lars og Jorunn var der, Erik Tjernsmo, Erik Aarstad, og så kom også Svendsrud og Komperud. Totalt på stevnet ble vi 36 stk.

Spurte litt om folk visste noe om sjøen, men var lite info å finne. Tonje hadde pratet med ei som hadde vært med her på tradmeite på sommeren og blant annet fått 3 abborer over kiloen. Høres jo da ut som en norssjø.

Hadde sett meg ut dem 3 øyene dagen i forveien, så gikk for å starte der.  http://kartor.eniro.se/m/Tjy1g

Ikke noe fisk første 3-4 hulla langs den ene øya. Fikk 1-2 slengere i et par hull nord for Trolløya. Men abborene var bare 14-18 gram. Fikk en og annen her og der, men igrunn veldig dårlig. Hadde vel kun 12 abborer etter 1,5 timer.

Gikk bort til et par svensker som hadde borret ei rose. Borret på ene siden av den rosa og fikk et hull med 5-6 fisker i, men det var også det eneste hullet jeg fikk noe i der. Så da var det bare å borre videre.

Prøvde litt lengre utpå, for så at Tonje og Tjernsmo satt 100 meter fra land. Forsto grunnen til det, for var ikke noe dypere der en det var inne ved land. 50 meter fra land gikk det plutselig på en bedre fisk på tafsen. Ikke større en at jeg varpet den rolig oppover. Den sto å fightet litt rett under hullet, men så kom den gliende opp, og viste seg å være en abbor på i overkant av 200 gram. Den veide jo fort nesten like mye/lite som «all» fisken jeg hadde fått så langt i dag.

Fikk en par små til i samme hullet, så ble det dødt. Borret 5 meter bortenfor, og da gikk det på en bedre fisk igjen. Ny fisk på tett opp mot 200 gram. Ned igjen og gikk på ennå en brukbar fisk. Litt mindre, men rundt hektoen i alle fall. Og fikk 2-3 små til etter den igjen.

Borret litt rundt i området uten å få noe mere. Borret da med 10-15 meters mellomrom på skrå over mot andre siden igjen, og allerede i andre hullet så gikk det på en ny fin abbor på rundt 150 gram. Så kom det mange bomhull på rad. 8-10 stk, så snudde tilslutt og tenkte å prøve andre veien for der jeg hadde fått dem første store i stedet.

Etter et par hull andre veien fikk jeg på ny en 150 grammer, men ikke noe mere i det hullet eller hullene rundt. Området så ut som en tesil nå, så følte ingen vits for å borre mere i det området. Testet 2 gammelhull jeg hadde fått pen abbor i, men kjente ikke noe, så da dro jeg videre.

Stakk ut mot der Tonje og Tjernsmo hadde sittet litt tidligere. Nest siste hullet fikk jeg 3 småabbor. Ikke noe i siste hullet, og så var konkurransen slutt. 44 fisk på telleren.

Hadde et dårlig antall, men kunne disse 6-7 halvpene abborene hjelpe meg til en respektabel plassering da tro? Tippet jeg hadde rundt 2 kilo. Kom inn på land igjen og første posen jeg så var Mikael Andresen sin. Så ut til å være ca 1,5 kilo i den. Jeg skulle vel ha litt mere en det. Videre så jeg mye slunkne poser på halvkiloen.

Christer, Lennart og Tonje sto borte med bilen og diskuterte. Så på telleren til Tonje, men den sto på null. Visste jo hu hadde fått fisk, så måtte jo være at hu hadde nullet den ut allerede. Spurte hu hvor mye hu hadde, men det var hemmelig. Javel. Lennart da. 9 fisker. Så da hadde han bommet, men ga likevel en indikasjon på at det ikke kunne være all verdens bett i dag. Christer da. 140 fisk. Satan å den gutten fisker. Vet ikke hva jeg kunne fått om jeg ikke hadde blitt i område å gnudd halvnors, men følte ikke at jeg var i noen områder som kunne gitt så mye fisk. Men han hadde kun småtasser da. Han så oppi sekken min og mente at vi hadde omtrent likt i vekt. Ca 2 kilo. Og det stemte at fisken våres bygget omtrent like høyt i sekken. Men småfisk bygger nok mere vekt en storfisk, for det blir mindre luft mellom småfiskene.

Som vanlig på onsdager så trekker vi kort fra en kortstokk. Jeg trakk som sistemann og fikk ruter kong.

Startet å veie inn på ruter ess, og Christer hadde det kortet. Han veide inn 2169 gram og havnet på lag med Monica Högman som hadde 468 gram. Totalt 2637.

Så at Bo Nilsson hadde en fin pose. Han hadde blant annet fått dagens største fisk, i det siste hullet han fisket for dagen. Abboren veide 616 gram, og posen hans veide 1900. Jeg hørte ikke eksakt hva han hadde, men visste det var på 1900-tallet et sted.

Etter hvert ble det min tur på ruter kong, og jeg veide inn 1906 gram. Bare så vidt over 1,9 altså, så var da nesten sikker på at Bo hadde slått meg. Og det var da også sikkert at Christer hadde vunnet stevnet individuelt i dag. Jeg trakk sammen med Torbjörn Karlsson, og han hadde litt over 700 gram. Fikk ikke med meg eksakt hva han hadde.

Jeg og Christer begynte da å regne på mitt lag mot hans lag. Han hadde ca 2160 og var på lag med ei som hadde ca 450 gram = ca 2610 gram. Jeg hadde rett over 1,9 kilo og trakk med en som hadde litt over 7hg, så laget mitt hadde ca 2600+ gram det også.

Viste seg at Bo med sine 1900 blank hadde trukket med Allan Dalberg på 956 gram, så dem hadde til sammen 2856 gram og vant 2mannatävlingen. Christer og Monica ble ropt opp på andre plass med 2637 gram, og 25 gram bak, 2612 gram, havnet jeg og Torbjörn på 3.plass.

Tonje med sine 70 fisker og 923 gram ble på lag med Outi Pollari med 818 gram, så dem fikk 5.plass med 1741 gram.

Det irriterte meg litt at jeg trodde jeg havnet på 3 plass, og ikke på 2plassen bak Christer, så når jeg våket opp i dag tidlig og kunne se på resultatlista at jeg faktisk hadde blitt nr.2 så var alt så meget bedre. Bo hadde 1900 blank, så slo han med 6 gram. Og han var da den som hadde fått abboren på 616 gram.


For dem som har tid og mulighet til å ta seg fri en onsdag i løpet av vinteren så kan jeg anbefale på det sterkeste å være med på Kalle’s onsdagspimpler. Utrolig artig system det med å trekke kort å se hvem man havner på lag med.  Er jo selvsagt bare en kosetur med diverse veteraner inne i Värmland, men er en veldig fin atmosfære, og jeg blir rett og slett glad til sinns av å være med på dette.

Noen nominerte meg til ildsjelpris i vinter, og jeg er bare en smågutt i ildsjel-jobbing i forhold til Kalle. DET er ILDSJEL det. En fantastisk mann som gjør utrolig mye for fiskemiljøet i Värmland. Fortsett den gode jobben Kalle. Mange som setter stor pris på den jobber du gjør.
Foto: Kalle
http://teamvidarssafir.blogspot.no/2015/02/resultaten-fran-billingen.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment