Totalt antall sidevisninger

mandag 9. februar 2015

2015-02-07 Pilkekonkurranse på Øyeren v/Lund gård

Da var det tid for Øyeren igjen. 4 timers konkurranse. Muligheter for norsfiske. Men dem 2 gangene jeg har vært her har det blitt vunnet på 4-5 kilo begge gangene, og det er jo ikke norsfiske. Får håpe på bedre bett i dag.

De 2 forrige gangene har jeg startet med å leite nors, men måtte tatt til takke med å safe inn litt fisk mot slutten. Denne gangen tenkte å jeg å starte med å safe inn på småfisk, og evt jage nors om jeg ikke traff noe.

Båstad hadde satt opp 2000,-, 1000,- og 500,- til topp 3 i dag, så absolutt bra premiering. Stevnet krasjet med konkurransen oppe på Hersjøen på Eidsvoll, så ikke lett å vite hvor mange som kom til å ta turen.  Viste seg å bli ca 50 stk.

Det var sol og et par minusgrader i luften. Stormen Ole skulle trekke inn over sjøen utover dagen. Vinden kom fra vest, så den kunne ta fart over hele Øyeren før den traff oss.

Jeg ruslet bare rett ut på platået ved starten. Hadde truffet litt plukkfiske her sist konkurranse. Hadde vel avsluttet med 27 fisker siste kvarteret den dagen. Ville gå å lete på kanten som går fra 5 meter og ut til 10 +.


Foto: Tonje

Ble helt alene på denne delen av platået fra start. 5 meter dypt i første hullet, og ingen fisk. I andre hullet så var det 6 meter, og fikk en 5 grams abboryngel. Neste hull var det 10 meter og ikke fisk. Borret da på skrå innover og nordover. Fikk en ny 5 grams yngel på ca 5 meter. Borret sikksakk langs kanten nordover. Etter 20-25 hull så hadde jeg kun 3 stk 5 grams yngel i sekken, og begynte å nærme seg en time allerede.

Neste hullet jeg fikk yngel i hadde jeg bestemt meg for å prøve tafsen. Så tenkt så gjort. En yngel på pimpel, og når jeg slapp nedi tafsen så beit det bra. Etter en 7-8 yngel kom det en abbor på 30 gram. Som bonus å regne så langt i dag. Hehe.

8-10 yngel til, så kom de en 70 grammer. Interessant. Fikk vel 35 fisk i dette hullet, og 2 av dem var over 5 gram. Borret 5 meter ved siden av, og her var det mere yngel. Tok vel en 20 stk her, og en «bonus» til på ca 50 gram. Tonje kom utover, for hun så at jeg hadde blitt sittende stille. Hun ble meget skuffet av å oppdage at jeg hadde satt meg til for å fiske yngel. Hehe. Så hu borret bare videre oppover langs kanten nordover.

Kroket plutselig en meget stor fisk. Kom med en par meter oppover, men så gikk den ned igjen. Jeg hadde ikke rukket å åpne spolen. Den gikk sakte og gyngende nedover, og prøvde å åpne spolen når føleren på stikka var nedi hulet, men rakk ikke før tafsen røyk. Dritt. Tror faktisk det var en stor abbor. Kiloen pluss.

Christer kom seg en tur ut etter hvert også. Da hadde jeg sittet der ute i ca 1 time, og vi var 2 timer ute i konkurransen. Jeg hadde 78 fisk på telleren, og 4 av dem var mellom 30 og 100 gram. Christer hadde 12 fisk sa han. Mest yngel. Men han sa også at Jan Morten hadde ca 2 kilo i dunken allerede, og mente at jeg ikke burde sitte å leke med yngel.

Jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre. 1 fisk på mellom 30 og 100 gram for hver 20 yngel. Samt at jeg hadde vært borti en stor fisk, som kunne vært abbor. Med kun yngel måtte jeg ha tatt 400 bare for å ta vekta til Jan Morten etter 2 timer. Var 5 meter dypt, og ikke sååå bra drag på dem. Hadde 75 av dem i time 2. Christer hadde vel antagelig rett i at jeg burde dra på leting, så gjorde det.

Tonje hadde kommet ned igjen fra turen sin nordover. Var ikke noe annet en yngel oppover der heller. Så da gikk jeg ned dit jeg hadde startet, og borret meg langs kanten sørover mot øya i stedet. Kanten gikk mye lengre inn rett nord for øya, men så gikk kanten utover igjen. Traff på Langsæter’n der, og så han fikk 2-3 stk 30 grammere på pimpelen. Jeg fikk vel 7-8 yngel og 1 stk 50 grammer.

Borret videre sørover, og så at Tonje fikk en 100 gram + på tafsen. Borret litt rundt der, men traff ikke noe særlig. Hu stakk lengre inn mot øya og sør for øya. Jeg gjorde meg da et hull ganske tett inn mot øya, og der gikk det på en 70grammer på nedsleppet. Ned igjen, og fikk en til. Måtte jobbe 30 sekunder til, så fikk jeg ennå en. Fikk så en yngel, så kom det ennå en 70 grammer. Etter den rakk jeg 3-4 yngel til før sluttsignalet lød. Dagens site hull ble da dagens beste hull. Det er jo typisk. Sto 107 fisk på telleren.

8-10 fisker var over 30 gram, mens ca 100 var av disse 5 grams yngelen. Så det blir vel ca 500 gram med "bonuser" og 500 gram med yngel. Totalt ca 1 kilo.

Gikk forbi Terje Jakobsen på vei inn. Han hadde en fin pose. Måtte da være 2,5 kilo i alle fall. Han hadde fått så si alt i et hull en halvtime tidligere sa han. Kom inn i veiekøen, og var mange småposer. Jan Morten hadde ikke fått så mye siste 2 timene, men han veide inn til ledelse på 2850 gram tror jeg det var.

Terje Jakobsen tok ledesen i HS med ca 2,7 kilo. Vi så at en av polakkene hadde en bra pose, med blant annet en abbor tett opp mot 1 kilo.

Viste seg at ingen klarte å passere Jan Morten og hans 2850 gram. Så han vant 2000,- samt en batteridrill og noe annet. Terje Bøen ble nr.2 totalt med 2750 gram og Terje Jakobsen ble nr.3 med ca 2,7 kilo. Mine 1084 gram rakk ikke til noen premie.

Fullstendige resultater: Oyeren070215.pdf (oslosportsfiskere.no)
Da ble det dessverre en ny dårligste-notering på Øyeren. Totalvinneren gikk fra 5,4 i 2012, til 4,1 i 2013 og da 2,8 nå i 2015. 2014 var det for dårlig is til å arrangere. Dem er utrolig uheldige med arrangeringen der. Alle vet jo at Øyeren har mye å by på, men dessverre har det vært dårlig fiske alle 3 gangene jeg har vært med. Men jeg dukker opp med neste korsvei igjen uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment