Totalt antall sidevisninger

mandag 9. februar 2015

2015-02-08 NC nr.5 – Heivannet i Siljan

Dette stevnet skulle egentlig gå på Hallevannet, men grunnet dårlig is så måtte dem flytte det i siste liten. Det ble faktisk flyttet så sent som utpå dagen på mandagen føre stevnet. Noe som igjen gjorde at ingen hadde mulighet til å få prøvefisket. Jeg selv hadde vært der på en konkurranse i 2008, så visse da i alle fall litt om hva som ventet meg.

Relativt liten sjø som er ca 1,6 km lang og ganske brådyp overalt. På de fleste steder er sjøen dypere en 10 meter når man kommer 20-30 meter fra land. Så skulle det komme 120-140 mann som det har vært på årets 4 første NC-stevner, så ville det bli fort oppborret.

Viste seg at det kun kom ca 75 stk, så da skal det vel gå noenlunde greit.


Målet mitt er alltid å vinne stevnene jeg er med på, men med knallhard konkurranse og veldig mange med samme mål, så sier det seg selv at det ikke skjer hver gang. Ikke engang hver sesong for min del. Hehe. Har gått såpass trått siste par årene at jeg har startet å sette meg delmål. Dagens delmål var å få minimum 2 poeng i NC-cupen totalt slik at jeg før siste NC-stevnet er inne på førstelaget til SFK Acerina til Lag-NM. Før dagens stevne så leder jo selvsagt Christer suverent på 48 poeng internt i Acerina, med Lennart på 19 poeng, Lars Erik på 15 poeng og jeg selv på 14 poeng. Rett bak meg igjen ligger Gunnar på 13 poeng.

Vi skulle fiske fra 10 til 14 i dag, og utgangen startet som vanlig 30 min før det. Jeg sto igjen på starten å så hvor folk gikk. Hadde vel uansett tenkt meg dit jeg fisket sist, men håpet det ikke var så altfor mange som hadde samme startstedet. Så at 25-30 mann gikk i den retningen. Uff da. Noen skar av til andre steder, men var vel likevel 21 stk som startet i området jeg fisket sist.

Jaja, jeg får vel tusle etter og sette meg til sånn litt i utkanten av klynga. Sto å skravlet litt med Dag Even frem til starten gikk. Han pratet på at han normalt sleit med å få bra i disse vannene i «Hesmyrland». Hår jo håpe for hans del at det snur i dag da.

Starten gikk og jeg bommet de 3 første hullene. Dem som satt mere midt i klynga fikk fisk så jeg. Christer fikk vel blant annet 9 stk i første hullet. Odd Henning fikk vel ennå flere i sitt første hull.

I mitt 4de hull fikk jeg en, men ble med den ene. Bomma i neste hull, og så fikk jeg 2 stk i hullet etter der igjen. Med 21 startende i dette område så begynte jaggu plassen å bli oppborret alt. 3-4 mann hadde allerede gitt opp plassen å dratt til andre steder på sjøen.

Jeg prøvde allerede myskaen i et par av hullene som jeg så Knut Vadholm hadde fått fisk i fra start. Ene hullet der ga 5 fisker. Men ellers var der null eller en i hullene rundt. Over 1 time hadde gått allerede.

Tonje kom fra midt i klynga og bort til meg. Hun hadde 25 fisker. Jeg hadde bare 12. Hu borret litt utover i sjøen forran meg før hu heiv dunken på ryggen og krysset sjøen. Litt senere kom Christer innom, og han hadde 34 fisker. Da hadde jeg kommet meg opp i 21 fisker. Var litt bak, men er vel ikke helt kjørt ennå.

Nærmet seg 2 timer nå, og bare 3 mann igjen i området vi startet. Blant annet Ottosen. Kunne jeg gå å gnu i gamle hull siste 2 timene, eller burde jeg dra på tur å finne nye områder? Nei, for defensivt å sitte igjen, så jeg borret meg i retning starten igjen.

Var allerede oppborret fra 20 til 30 meter fra land nedover hele strekka. Syns det var snodig at dem hadde borret så langt ut, men viste seg at 10 meter fra land var det bare 1-1,5 meter, så da forstår jeg jo. Jeg gadd ikke borre mellom gamle hull, så lagde noen hull på innsiden av dem andre hullene. Fikk ingenting på 5-6 hull bortover her. Kom til et gammelt hull som var borret i den linja jeg dreiv. Fikk en på myska i det hullet.

Prøvde en par gamle hull lengre ut, men fikk ikke noe der. Så lenger fremme at folk begynte å snu. Tydeligvis ikke noe fisk lengre fremme. Tok et defensivt valg og tenkte å stikke tilbake til der jeg startet. På veien dit så jeg et hull som det lå 6-7 mygg rundt hullet. Her må jo noen å ha fått fisk vel?

Slipper ned å får 4-5 raske fisker, så ble det dødt. Tar hullet 5 meter unna på samme linje, og får fisk med en gang der og. Etter 3-4 fisker så starter dem å ta før jeg kommer til bunnen. Rene norsdraget på myska. Men på fisk nr.15 i det hullet eller noe så ryker sena. Faen. Så at gummien i myskaen var litt skadd, så kanten på wolfram'en hadde nok skåret av sena.

Knyter om så fort jeg kan, men det var selvsagt dødt når jeg var i gang å fiske igjen. Prøver flere gamle hull, og lager også noen nye innimellom. Får noe her og der, men stort sett bare 1-2 i hullene. Prøver en av hullene jeg tidligere borret nærme land, og får 5-6 stk i det hullet. Men dessverre var det kun det av em grunne hullene som leverte mere en 1 fisk.

Tiden renner ettehvert ut, og jeg avslutter med 65 på telleren. Christer avslutter litt lengre borti der, og han kan rapportere om 71 fisk. Jeg syns det er positivt at jeg er så nærme i antall på han, mens han syns det er negativt at han ikke har større gap ned til meg. Hehe. Christer fikk vel på en måte rett igjen, for både jeg og han havnet litt ned på lista.

Kommer i innveiingskøen og ser at både Ødegård og Remi har over 5 kilo. Jeg og Christer har vel kun rundt 3 kilo. Thomas forteller om at han fikk fisk i stort sett alle hull i alle fall første timen. Litt senere treffer jeg på Finn Erik, og han hadde fått 91 fisk FØRSTE TIMEN. Satan. Men han endte vel på 134 fisk, så var da kun førstetimen som var megabra. Resterende 3 timer så hadde jeg jo greit fulgt han. Visste at Remi, Thomas Ø, Thomas H, Finn E, Tom Erling med flere var forran meg allerede. Kan jeg klare å få 2 NC-poeng i dag?
Mine 65 fisker veide 2815 gram. Snitt på 43,3 gram.

Hadde kjøpt meg 4 lodd i dag. Må jo kjøpe lodd for er ikke så ofte jeg får premie på fiskinga lenger. Hehe. Dem hadde et sinnsykt loddbord i dag. Tror dem hadde tett på 15 fruktkurver. Premie på premie på premie forsvant. Runar Holmen vant vel 3-4 premier tror jeg. Han hadde sikkert kjøpt mange lodd. På aller siste loddtrekningen så klarte jaggu jeg å vinne også. En «frukt»kurv full i sjokolade, potetgull etc. Sikkert 20.000 kcal i den. Bare å spise opp for å ha fulladede batterier til kampen på Lyseren til helga.  

Premieutdelingen startet, og jeg prøvde å telle hvor mange som var forran meg. Junioren Sila kom forran meg, samme gjorde topp 5 i HV. HV hadde også totalvinneren i dag med Lindgren. Han veide inn 6450 gram. Så startet HS-klassen. Tom Erling vant på 5440 gram. 5 gram forran Finn Erik. Så kom Ødegård, Hesmyr, Premie-Andre, Suter-Hansen, Riksen, Luci, Jim, Christer og Bent Fjeld. Ikke mange turgubber i den rekka der. Bent var siste premierte i HS på sine 2820 gram. Jeg tippet jeg da var på neste plass ettersom jeg hadde 5 gram mindre en Bent.

Så da var det 1 junior, 5 veteraner og 11 HS’ere som slo meg. Det betyr at jeg ble nr.12 i HS og nr.18 totalt i dag, og det skulle tilsi 3 poeng i NC-cupen totalt. Delmålet for dagen er da nådd! Før siste stevnet er jeg inne på førstelaget til SFK Acerina til Lag-NM. Hovedmålet gikk det som vanlig dårligere med. Hehe.

Lyseren er jo på en måte hjemmevannet til SFK Acerina, så her kan mye skje da. Har klubbens fiskere klaff så kan vi fort ha 5 mann med i topp 10. Tiden vil vise.

Tonje som ledet på meg etter førstetimen hadde ikke funnet så mye etter hu krysset sjøen. Så hu endte på 1635 gram og ble nr.3 i DS med den vekten.

Dag Even, som sier han sliter i «Hesmyrland», ser ut til å fortsette med å slite, for han veide kun inn 1140 gram. Tror det sitter mentalt Dag Even, så er bare å nullstille. J
Ottosen som ble sittende igjen der vi startet var jeg redd for hadde fått mye. Han er god på slikt fiske. Men han hadde 2505 gram, så da havnet jeg forran han. Så sånn sett er jeg glad jeg ikke ble sittende igjen jeg også.
Dette var også semifinalen i KO-cupen. Christer og Bent gikk videre til finalen, mens Gilbu og Dag Even er ferdige i KO-cupen for i år. Christer har kommet til finalen alle 3 årene KO har blitt arrangert. Sterkt!


I nordisk uttak, så begynner lagene å tilspisse seg. Hesmyr er klar for HS. Finn Erik og Tom Erling er inne på laget pr i dag, men Ødegård og Riksen kan dytte dem ut om dem blir 1 og 2 på Lyseren samtidig som Tom E og Finn da må plassere seg dårlig.

I HV så ser Roy ut til å klare det, og hakk i hjel ligger Moløkken og Lindgren. Men her kan mye skje på Lyseren.

I dameklassen så ligger Kjersti, Tonje og Lisbeth an til laget pr nå, men også i denne klassen kan mye skje på Lyseren.

Sees til helga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment