Totalt antall sidevisninger

torsdag 26. februar 2015

2015-02-25 Onsdagspimpel på Rommen

Ikke fått vært med på onsdagspimpelen dem 2 siste ukene, men denne uka fikk jeg til å ta turen igjen. Fikk med meg Jan Morten også. Jarle og Jack fra klubben tok også turen bortover.

Pratet med Kalle kvelden i forveien for å høre om jeg kunne få noe info slik at jeg kunne rigge stikkene riktig. Viste seg at han og heller ingen han kjente visste noe som helst om vannet. Lå ganske nært i kilometer i fohold til Billing som vi var på for 3 uker siden, så kunne jo hende fisket var noenlunde likt. Fikk da i det minste tittet litt på kart på eniro kvelden i forveien, og sett meg ut noen plasser som så interessante ut.

Var grått og regn og en 3-4 plussgrader i dag, men shit au, uansett kulere å pilke en å sitte på jobben. Hehe. Møtte opp 28 stk i dag. En del mindre en dem 59 som var med på Kyrkviken forrige onsdagen. Men Kyrkviken er vel en mere kjent og en populær sjø, og mulig det var bedre vær forrige onsdag også.

Vet ikke om det var noen lokale Värmlendinger som hadde vært på denne sjøen, så holdt igjen litt når gangtiden startet. Var en par av dem yngre gutta som gikk avgårde i hard tempo utover. Plassene jeg hadde sett på kartet tilsa at jeg også burde henge meg på dem om jeg ville dit. Som tenkt, så gjort.

Var fremme etter 25 minutter, og satte meg ved noen øyer nede mot sørenden. Hadde en par lokale i samme område.

Startskuddet gikk, og ikke noe i første hullet selvsagt. I hull nr.3 fikk jeg noen fisker på tafsen. Virket som det var en del abbor der, så gikk over til pimpel. Hullet døde ut etter 20 fisker. Men en grei start i alle fall.

Så han ene svensken gikk på baksiden av øyene og ble sittende. Jeg borret meg rundt hjørnet på øya og i retning han. Fikk ikke noe før jeg var på 20 meter til han, og der traff jeg noen få fisker. I hullet ved siden av traff jeg bedre. 4-5 fisker på tafs, så over på pimpel. Dem startet å ta på vei ned, så startet å fiske høyere i vannet. Ble sittende en stund i dette hullet, og fikk vel en 60-70 fisker der.

Kom en svenske til, så nå var vi 4 stk her. Han satte seg rett i et bra hull. Han som først fant fisken stakk da over til landsiden og ble sittende en stund. En av dem andre dro videre bortover og ble sittende relativt rolig han og. Borret et hull hvert 5 min eller noe, 5 og 5 meter bortover.

Ser ut til at det går greit å treffe fisk i dag, så da er det ingen vits å sitte sammen med andre. Jeg dro da avgårde til innerst inne i ei sivvik. 4-5 hull, og kun 1 fisk. Var i tillegg møkkete vann her, så kom vel ut en bekk inne i sivet et sted. Møkkete vann og abbor er sjelden en bra kombinasjon, så da dro jeg ut av vika og oppetter landet der han som stakk først satt.

Bommet på 5-6 hull til. Fikk noen fisker når jeg kom på 20 meter til han. 30 fisk i ene hullet der i alle fall. Nå kom dem 2 andre også, så da var vi igjen alle 4 fra dem som satt ved øya i ste. Og i tillegg kom Per-Einar Fjeld også. Han ene svensken fikk et godt hull der han dro 50 stk på 10-15 minutter.

Jeg stakk ikke fra øya for å sitte i ei ny klynge. Jeg heiv sekken på ryggen og dro 300-400 meter slik at dem andre ikke kunne se meg, og da heller ikke om jeg ble sittende stille. Satt en lokalkar der med med 2 unger. Var en del gamle hull i området, så måtte gjøre noen hull der. Fikk en 10-15 i noen av hullene, men dette var ikke bra nok. Etter 6-7 hull der så dro jeg ennå 150 meter til, der det var en sivgard.

Hørte når jeg kom til sivet at det sildret i en bekk. Så ikke akkurat hvor bekken kom, men var inne i sivet der et sted. Var litt redd for at det da kanskje var møkkete vann her og, men når jeg fikk borret hullet så var vannet blankt.

Slapp ned tafsen, og det satt på en før jeg fikk loddet dypet. Ned igjen og hugg med en gang. 45 minutter igjen eller noe nå. Kan ikke sitte her med tafsen. Merket jo at det var mye fisk her. Nedi med pimpel, og dem gikk på med livet som innsats, bokstavelig talt. Kom opp å møtte pimpelen, så her var det bare om å gjøre å lokke dem høyt i vannet så fort om mulig. Fikk dem så høyt at jeg kunne dra dem rett i hånda. Ingen av konkurrentene som så meg her jeg satt, så da kunne jeg veive med armen så mye jeg ville.

Usikker på hvor lenge jeg satt i dette hullet, men ca 30-35 minutter, og fikk 140 fisk i dette hullet. Døde dessverre ut når det var igjen 10 minutter. Borret 5 meter lengre bort. Fikk vel 20 stk her, men var nok for nærme mitt forrige hull, så løpte 10 meter til. Her var det full gass igjen. Fisk nr.400 kom opp 2 min før slutt, men så klarte sena å ryke. Er jo en del slitasje på sena å dra 400 fisker. Brådro opp ei stikke til og lurte 5 til før jeg hørte skuddet til Kalle.

405 fisk på telleren, og så ut til å være i overkant av 6 kilo. Så da var det i så fall 15 gram i snitt, og det kunne nok stemme brukbart.

På vei inn igjen så gikk jeg å tenkte på at selv om jeg har 400 fisk, så tror jeg ikke det holder i dag. Jeg hadde jo fått 180 fisker siste timen. Hadde noen fått sitte alene, i fisk, i 4 timer, så kunne nok den personen ha både 500 og 600 fisker.

Kom inn på land, og så at det ikke var altfor store poser å se. Andresen fra Knallen hadde ikke truffet så det ut som. Kom bort til bilen min, og da så jeg en kar med 5 kilo. Senere så jeg også ei dame som hadde rundt 6 kilo. Men så foreløpig ingen poser som helt sikkert ville slå meg i alle fall.

Trakk kort fra Kalle og fikk ruter 6. Aner jo selvsagt ikke hvem som har den andre ruter 6ern. Dem startet å veie inn ruter ess, så ruter 2 osv. Ruter 6 kom, og så hvem som startet å gå frem, og det var hu dama med den posen jeg hadde sett tidligere. Den posen som så ut til å være nærmest min i størrelse. Det var Maj-Britt Nilsson, og hu veide inn 5828 gram. Min pose veide 6594 gram. Det ga meg et snitt på 16,28 gram. Til sammen hadde jeg og Maj-Britt 12.422 gram. Vi hadde dem 2 største posene i dag, så var ingen som kunne true oss på seieren i 2-mannalag.

Lag nr.2 veide inn 7993.



Ellers kan jeg jo nevne av Jack fikk en gjørs på 1,5 kilo. Artig å få på pilking.

Kort oppsummert var dette en veldig artig sjø. Var nok litt vårstemning på fisken, så langt fra sikkert at det ville vært like bra her i januar. Men slik bettet var i dag, og sett i ettertid, så hadde det vært fullt mulig med litt flyt, samt sitte alene, å få 600-800 fisker. Jeg drar gjerne tilbake for å si det slik.

Takk for i går Kalle. Som alltid veldig trivelig å komme på dine onsdagspimpel-tävlinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment