Totalt antall sidevisninger

mandag 8. april 2013

2013-04-07 Næra-nappet

Ble relativt lavt oppmøte til Næra-nappet å være. Bare 64 mann. Mye på grunn av at plutselig den 24.mars så hadde Svein Kristensen bestemt seg for å arrangere en åpen isfiskekonkurranse den 7.april på et av Norges råeste vann, nemlig Steinsfjorden. Helt uten å ta hensyn til NJFF terminliste. Det gjorde det vel heller ikke bedre at lørdagens stevne på Sør-Næra viste seg å bli en relativt tråfisket dag. Og at det i tillegg var ganske tungt gangføre på isen. Er vel for mye vinter ennå vel.

Jaja, stevne ble det da uansett. Jeg og Tonje stakk opp i retning Hemma som vi har fisket på tidligere. Var fremme omtrent akkurat på 30 min. Tonje fikk 1 abbor i første hullet, og 6 til i hull nr.2. Relativt grei størrelse var det på dem og. Jeg kjente ikke fisk på de 10 første hullene. Ca hull nr.11 så fikk jeg 7 kjappe. Men var dårlig snitt på fisken. Noen hull etterpå så slapp jeg pilken til bunn, skulle justere spolen for å finne rett dyp, så satt plutselig pilken bom fast i bunn. Snodig. Virket nesten som det lå noe fiskegarn på bunn eller noe. Var bare å dra til sena røyk.

Bare 7-8 hull senere. 100 meter lengre nord så skjedde akkurat det samme. Og jeg var ennå en pilk fattigere. Kjipt. Aldri opplevd dette på denne strekka før. Knøyt på en ny pilk og fortsatte å borre meg nordover. Fant litt fisk rundt et lite skjær. Mye forskjellige årsklasser. Fra 15 grammere og opp til fisker på 250-300 gram. Etter litt over 2 timer så hadde jeg vel bare 34 fisker. Så kom det vanlige valget da. Gnu på rundt denne steinen, eller dra på tur å se om jeg kan finne andre plasser det var mere drag.

I dag valgte jeg å dra på tur. Stakk nordover. Prøvde ei strekke som har levert før. Dag E og Hellerud satt oppi der. Så at Hellerud fikk litt, men virket trått. Stakk videre til der brodern bruker å starte, men ingenting. Stakk litt sørover igjen til der jeg har fått bra på de januarstevnene som har vært på Næra, men ingenting. Videre inn til et skjær ved de store øyene, men ingenting der heller. Så da stakk jeg tilbake til Hemma. Brukte vel 1 time på denne runden, og hadde ikke et eneste napp. Ufattelig!

Siste 30 min eller noe fikk jeg i nærheten av Hemma, og plukket 15 fisker til på den tiden. Og en av dem var ca 250 gram. I etterpåklokskapens ånd skulle jeg nok gnudd på i dette området hele dagen.

Mine 49 fisker veide 2556 gram. Snitt på 52,16 gram.

Vant gjorde Hellerud på rett over 8065 gram. Han hadde plukket jevnt og trutt hele dagen, og traff litt siste 10 min. Opp mot 2 kg på slutten der. Uansett en sterk seier på en vanskelig dag på Nord-Næra. Er vel laveste vinnervekt på Næra som jeg kan huske. På 90tallet vet jeg brodern vant et stevne på Næra med 8,8kg. Nr.2 ble Benterud med 7373 gram. Hadde fått rundt 6 kg første timen. Traff såpass bra at han fisket en del med 65mm Brum gikk det rykter på. Jeg så han mesteparten av dagen, og så han satt mye rolig, men ville ikke dit å plage han. Siste premierte i HS og bestemann fra Acerina i dag var Runar med 8 plass i HS og 2964 gram. Hvem skulle ha trodd i forkant at man ville få premie på Næra på under 3 kg. Hehe. Jeg fikk en 10 plass i HS.

Lagkonkurransen vant Benterud, Kalfoss og Grenberg senior. Rett over 10 kg tror jeg. Så da kan dere vel tippe dere frem til hvor mye Kalfoss og Grenberg hadde :-P Men grattis til lagseieren uansett.

Tove vant DS med 4646 gram. Hennes første napp i Næra-nappet vandrepokal for damer tror jeg, så vandrepokalen fortsetter. Lurer på om Kjersti, Torild, May og nå Tove har et napp i den hver, mens Tonje har 2 napp i den.
Tonje hadde 2790 gram og var beste i bilen (2xFossen + meg selv) i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment