Totalt antall sidevisninger

tirsdag 23. april 2013

2013-04-21 Isfiskekonkurranse på Eltsjøen

Etter konkurransen på Søndre Ulvsjøen reiste vi opp til Trysil Hotell i Innbygda. Var ute og spiste en bedre middag på kinarestauranten rett borte i gata, og tok oss også en tur opp til Jordet Camping for å hilse på Arnfinn, Kjersti og Jim. Alltid artig å prate fisking.

Var i seng kl 22.00 og klar for Eltsjøen neste morgen.

En bedre hotellfrokost så bar det i veg til Eltsjøen. Var fremme 45 min før utgang. Var hele 173 startende i dag. Mange svensker som deltar, og det er moro. På oppropet hadde Ola en artig sak. Han ba gårsdagens vinner av Trysilcup del 1 komme frem. Harald Hovde gikk frem, og Ola ba han sette på seg en gul refleksvest, slik at vi lett skulle se han. En artig sak til stor applaus.

Jeg og Tonje ruslet opp til ei vik jeg har fisket før på denne sjøen. Kun fisket her på høsten før, så aner jo ikke om det står noe fisk her på våren. Vi fant oss hvert vårt smeltehull som vi skulle starte i.

Startskuddet gikk, og jeg fikk kjapt 2 stk 1 hg + abbor. Og samme fikk Tonje. Var en og annen rundt, men særdeles dårlig bett virket det som. Jeg fisket med tafsen, men prøvde myska i tillegg i alle hullene jeg hadde fått fisk i. Men ikke ett eneste lugg i mysken.

Svein kom fra en annen del av sjøen etter ca 1 time. Han kunne fortelle om 2 fisker så langt. Da hadde jeg 9 stk. Han hadde fisket på rundt 2 meter, og virket som fisken ikke ville stå så grunt i dag.

Etter ennå et kvarter eller noe så kom Ivar fra grunna. Jeg var lysten på å gå dit, men når Ivar forteller at han kun hadde 2 fisker så tok jeg avgjørelsen på at jeg satt i et noenlunde greit område og fortsatte litt til her.

Etterhvert kom Bjørn Kristian Bekkensten og Lars Bekkensten. Dem fisket mye i gamle hull, og jeg så dem begge plukket greit på mysken i blant annet Tonje sine gamle hull. Jeg borret meg litt i retning klynga, men fikk nesten ingenting, så dro tilbake der jeg startet. Tonje hadde gått over på myska nå, og hadde plukket litt på dette.

Jeg byttet også til myska da, men ikke stikka med 0,12mm sene og en 3,5mm kobbermyska. Tok heller opp stikka med 0,10mm sene og en 2,5mm svart myska. Fikk en par kjappe på den, men så ble det dødt igjen.

Borret meg litt sørover, og traff et hull der jeg fikk 3 stk på tafsen. Slapp ned mysaken og fikk 5 til. Men det gikk både 1 og 2 og 3 minutter mellom hver fisk. Den åttende og siste fisken jeg fikk i det hullet var en abbor på rundt 4 hg. Grei bonus for min del.

Tiden rant etter hvert ut, og jeg endte på 28 fisker. Tonje slo meg på antall igjen med sine 33 fisker. Men jeg hadde en bra bonusfisk, så håpet igjen på å ta hu på vekta.

Møtte på Christer og han hadde bare 26 fisk sa han. Slår jeg han i dag tro? Neida, hans 26 fisker 5922 gram, og mine 28 kunne max være 2 kg. Christer hadde da et snitt på 227,76 gram. Rimelig rått snitt til å være på Eltsjøen.

Fikk etter hvert veid inn mine fisker, og dem veide 1792 gram. Snitt på 64 gram. Tonje sto rett bak meg i køen, og hennes fisker veide 1680 gram. Så da tok jeg hu igjen pga bedre snitt. Slik skal det være :-P

Så mange store poser i innveiingskøen, så viste at jeg havnet laaangt ned.

Jeg ble tilslutt 37 i HS og 62 plass totalt i dag.

Dagens vinner ble Frank Hønsen med 8346 gram. Nr.2 totalt ble Jörgen Storm med 8182 gram. Han var relativt høyt i går også, så han ble kåret til Trysil Cup mester. Du er en grym pimplar Stormen! Grattis!

Bjørn Kristian Bekkensten som kom til der jeg og Tonje fisket etter hvert, veide inn 6868 gram og ble nr.3 i HS. Så det var fisk nok i området jeg satt til å gjøre det bra i dag. Jeg var rett og slett ikke god nok! Lars Bekkensten veide inn 4614 gram og vant med det HV-klassen. Også han fra området jeg satt i.

Tonje ble nr.4 av 18 i DS klassen med sine 1680 og var relativt fornøyd med det. Hun har aldri vært på Eltsjøen før, og man skal vel ikke stikke under en stol at Tonje særdeles sjelden slipper en myska ned i et pilkehull. Men hun er ivrig på å lære, og vil gjerne tilbake til Trysil for å få revansje. Og da selvsagt med bedre tilpasset utstyr både for småmortmysking på Søndre Ulvsjøen, og også myska og tynne sener for mysking på Eltsjøen.


Pilkesesongen er nå over for min del. Nå er det frem med meiteutstyret, og allerede søndag førstkommende er det VM-uttak i moderne meite i Hobølelva evt Rakkestadelva. Ser frem til det. Blir spesielt å sitte og fiske med ei 13 meter lang karbonstang etter å ha fisket siste 6 måneder med ei 24 centimeter lang karbonstikke. Men det blir som med syklinga. Har man en gang lært å fiske take-a-part så er man tilbake i gamle takter etter kun få minutter. J

God sommer folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment