Totalt antall sidevisninger

mandag 22. april 2013

2013-04-20 Isfiskekonkurranse på Søndre Ulvsjøen

Jeg har ikke tidligere vært på denne sjøen. Fikk litt info av en kompis i Trysil uka føre, og forsto at mort antagelig ble viktig. Men om abboren var i bettet, så er disse større, og kan bygge raskere vekt.

Jeg, Tonje, Christer og Jan Morten dro fra Askim kl 05.30. Vi var fremme i passe tid, ca 1 time før utgang. Vi så kjapt at det begynte faktisk å bli litt vår i Trysil og. Mye overvann langs land. Så mye at dem måtte lage en snøbro dagen i forvegen for at vi greit skulle ta oss utpå.


Arrangøren opplyste at det var Sportsfiskernes (les NJFF) regler som gjelder. Men han sa samtidig at det ikke er lov med hele eller deler av fisk, altså ikke lov med abborøye. Utdrag fra NJFF's regelverk:

"4.2.4 Agn Bruk av agn er tillatt. Levende eller medbrakt fisk er forbudt å bruke som agn. Arrangør kan begrense valg av agn." 


http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/22889011.PDF

Så det han opplyste om at hele fisk eller deler av fisk er et gammelt regelverk. Det er fortsatt ikke lov med hel fisk eller medbrakt fisk, men det er lov med del av fisk, altså øye. Men arrangøren har lov til å begrense valg av agn, og det var vel det dem valgte å gjøre denne gangen antar jeg.

Jeg hadde ikke fått tittet noe på kartet i forkant, så fikk velge startplass ut fra hvor andre satte seg og litt magefølelse. Ble til at jeg dro nesten opp til nord. Var et råk midt på sjøen der, og så at det sto opp litt gress. Så var da ei grunne. Ingen lokale som startet der, så er vel kanskje ikke all verdens plass, men man kan da prøve.

Startskuddet gikk, og borret 6-7 hull langs råket, men ingen fisk. Dro inn til land, men fikk ikke noe. Borret meg sørover. Så at Magne Olav fikk en, men var bare den ene virket det som. Jeg borret videre ut i midten av ei stor vik. Fikk plutselig en mort på tafsen. Men ikke noen flere, og ikke noen rundt.

Brodern kom fra andre siden av sjøen, og han hadde heller ikke fått noe. Men 15 min etter han kom så fikk han plutselig 3 morter. Var ikke noe særlig i nærheten, så måtte finne på noe snart. Hadde vel gått en par timer allerede, og jeg hadde kun denne ene morten.

Satt ei klynge litt nord for øya, og dem hadde sittet lenge rolig. Jeg liker meg normalt ikke i klynger, men når man er desperat så spiser til og med fanden fluer. Møtte Atle på veien dit, og han hadde fått 12 abborer. Og en av dem var på 150 gram. Men jeg fortsatte bare i retning klynga.

Satt en del kjentfolk der. KIR, Ødegård, Stormen. Gjorde et hull bak Andreas Moen, men kjente ikke noe der. Var plass til et hull forran han og 5 meter til side for han som jeg hadde sett sittet lengst rolig. Lagde meg et hull der, og i det hullet beit det litt.

Kom litt Tryslinger og. Sjøli var innom, Svein kom bare et par minutter etter meg, og satte seg på innsiden av klynga. Kjell Joar og Kronvald kom også. Fleste av oss fisket tafs, men Tryslinga fisket myska. Og Ødegård tror jeg fisket litt begge deler.

På ca 45 min - 1 time fikk jeg vel lurt opp 50 stk i det hullet. Men brått ble det steindødt. Og i dem samme minuttene ble det dødt for stort sett resten som tafset også. Mens Tryslinga fortsatte å få fisk på myskaen. Jeg testet selvsagt myska, men fikk ikke på det. Dreiv med noe 0,12mm sene og 3,5 mm myska i kobber. Ikke akkurat mortutstyr.

Jeg borret meg på innsiden av klynga, 7-8 meter fra Svein, og fikk noen til der. Jeg hadde fulgt mye med på Svein helt fra han kom. Han fikk noen flere en meg, men det er greit. Han er jo litt sånn mortspesialist på isen. Men det som overrasket meg litt var at jeg syns han fikk bedre snitt på morten. Jeg selv fikk mange som var under 10 gram, men selvsagt fikk jeg jo også 20 grammere og noen større en det også.

Tiden rant ut og jeg endte på 70 fisker. 68 mort og 2 abbor. Dette veide 1130 gram. Snitt på 16,14 gram.

Svein hadde visst nesten ingenting når han kom til klynga, men fisket meget bra etter han kom dit. Og han endte på hele 3996 gram. Som jeg sa tidligere så føler jeg han hadde bedre snitt en meg, men om han hadde likt snitt som meg så hadde han i så fall fått 247 fisker. Så han fikk i alle fall over 200 fisk på den tiden jeg klarte 70 fisker. Ca 3-dobbling i antall ift meg. Bra av Svein med over 200 på kanskje 1,5-2timer i den klynga. Svein ble nr.2 i HS med denne vekta.

Ødegård satt også i den klynga, og han pratet på at han hadde sittet 2-2,5 timer i et hull. Og han fikk også en abbor på ca 0,5 kg når jeg satt i hullet 6-7 meter fra Svein. Da satt også Thomas 6-7 meter fra meg. Thomas endte på 3552 gram. Thomas ble nr.5 i HS.

Vant i dag gjorde Harald Hovde med 4424 gram. Nr 2 totalt var Ole Omang på 4404 gram. Per Erik Hellerud vant HS med 4102 gram.

Else Skjennem hadde rusla rett utenfor starten, og hun fant jagende abbor. Og hun fikk hele 3886 gram. Meget bra. Hun vant DV med dette.


Jeg selv fikk en 41 plass av 59 i HS. Og 93 plass av de 153 deltagende. Ikke bra. Men ingen overraskelse når det er mortfiske. Skal jeg være med her igjen så må jeg i alle fall stille bedre forberedt. Altså med myskastikker med 0,08mm og 0,09m sene. Og 2-2,5 mm myskaer med 18 og 20 kroker loddet på.

1 kommentar:

  1. Fant denne oversikten på internett. Det viser hva en kan bruke til agn for forskjellig fisk. Den er vel ikke perfekt (jeg har fått hai på reke), men kan hjelpe.

    SvarSlett

Post Comment