Totalt antall sidevisninger

mandag 15. april 2013

2013-04-14 Isfiskekonkurranse på Hemnessjøen v/Dekkverkstedet

Dette var del 2 i Østfoldcup. Del 1 gikk i går på Aremarksjøen. Jeg fikk ikke vært med i går pga at min far er syk, så jeg tilbrakte dagen på Kongsvinger. I dag hadde jeg lyst til å koble av å være med på isen. Hadde ingen ambisjon om noen plassering. Bare komme seg ut å slappe av å tenke på noe annet.

De andre i Acerina tok seg av arrangeringen, og det gikk veldig bra.
Det ble 44 deltakere i dag.
Utgang startet 09.30 og vi skulle fiske fra 10 til 14. Ruslet avgårde sørover, og fikk se hvor langt jeg tok meg uten å stresse noe særlig. Etter 25 min så var jeg ikke så langt fra der jeg kunne tenkt meg å begynne, så brukte 4-5 minutter over gangtiden for å starte i ei vik jeg har troa på.

Ikke noe i første par hullene, men i hull nr.3 så fikk jeg 30 fisker. Ikke noe rundt, men fikk vel 5 fisker til i utgangen av vika. Borret rundt noen skjær på utsiden av vika, og hadde 3 hull på rad med en del fisk i. Etter 1 time så var jeg oppe i ca 100 fisker.

Ikke noe mere fisk i området, så fortsatte sørover. Tenkte meg til en plass som Christer og Jan Morten har fått bra engang. Når jeg kom på 100 meter fra plassen, så fikk jeg se at Christer satt der. Da gjorde jeg meg ett hull der jeg sto, men kjente ingenting, så da dro jeg heller nordover igjen. Ikke aktuelt for meg å borre ned en klubbkompis.

Gikk 10-12 minutter nordover og satte meg et sted jeg bruker å få litt. Normalt ikke noe øsefiske der, men kan ofte være 5-10 gram større snitt her en de andre plassene jeg fisker. Så at noen hadde vært og borret 8-10 hull med stor spredning der. Så antagelig ikke fått noe. Jeg testet det ene hullet som lå nærmest den rosa jeg liker best på den plassen.

Plukket en 8-10 fisker i dette hullet. Og snittet her var vel rundt 25 gram. De 100 første jeg hadde fått i dag snittet vel max på 17-18 gram. Borret videre rundt i dette området, og var litt fisk rundt omkring. Fisk i dem fleste hull, men varierende antall. 5 i noen hull, 10-12 i andre hull, de beste hullene var vel oppe i rundt 20 fisker.

Når det kun var igjen 10 minutter så begynte det å bli tomt. Hadde bommet med 3 hull på rad. Tok med meg sekken og stakk til senter av rosa, der jeg hadde fått mest. Rakk bare det første gamle hullet jeg testet. For jeg fikk vel rundt 20 stk der, og tror fort snittet i dette hullet var 30 gram. Veldig dumt at jeg ikke testet gamle hull før dette. Så jo ut til at mere og større fisk hadde trukket inn i området.

Jaja, endte på 350 fisk blank, og dem veide 7050 gram. Snitt på 20,14 gram.

Ikke uventet så hadde Christer dagens største pose. Han er veldig dyktig på denne sjøen. Han veide inn 9030 gram. Tror han hadde ca 460 fisk. Nr.2 ble Jarle Pedersen med 8310 gram. Han hadde visstnok fisket rundt i 10 hull hele dagen. Meget bra fisket. Nr.3 ble Syver på 7620 gram. Og så kom jeg selv på 4 plass med mine 7050 gram.

Tonje vant DS med 6,6 kg, og hun ble også nr.5 totalt med denne vekta. Bra!

Jan Morten vant HV med 3100 gram.

Jeg, Tonje og Jon Michalsen hadde meldt på et lag, og vi hadde til sammen 19.690 gram, og vant klart lagkonkurransen med dette. Lag nr.2 med Christer, Runar og Jan Morten hadde 15.630 gram.

Jeg hørte at noen mumlet/viste missnøye med at det kun var 1 dameklasse i Østfold Cup. Ikke Damer Senior og Damer Veteran som det normalt er. Men dette var annonsert fra første stund. Altså et par uker før konkurransen. Vi skulle gjerne hatt begge klasser, men når det ofte kun møter opp f.eks 2 i DS og 3 i DV så er det økonomisk veldig utfordrende å få til. NJFF sier jo at man skal tilstrebe og gi lik toppremie i alle klasser. Når man legger seg på 500 kr i førstepremie, så vil man gå i underskudd på arrangementet om man må gi det i alle klasser.

Syns SFK Acerina hadde et kjempeflott arrangement. Synd jeg ikke kunne hjelpe til mere denne gangen, men hodet mitt var ikke helt tilstede til å ta på meg tyngre oppgaver.


I Østfoldcupen over 2 dager vant Christer med 3 poeng og 17.270 gram. Nr.2 ble Syver med 13 poeng og 9720 gram og nr.3 i cupen ble Frank Hønsen med 15 poeng og 9540 gram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment