Totalt antall sidevisninger

fredag 8. mars 2013

2013-03-08 Treningstur på Lyseren

Tok meg fri fra jobben i dag, og valgte å tilbringe den med Tonje ute på Lyseren. Knallsol og påskestemning.

Startet på en plass jeg har fisket mye tidligere, men fikk ikke et napp i den vika i dag. Var først da vi kom oss til utgangen av vika det det ble noe fisk. Litt rart, for denne vika bruker alltid å levere. Men var for så vidt greit å vite at vika ikke leverte i dag, for planen med dagen var jo å finne alternative plasser om de vanlige ikke leverer.

Kom inn i ei ny stor vik, men denne var mye grunnere inne ved land en jeg hadde trodd. Fisken sto 100 meter + fra land i denne vika. Tonje hadde et hull ute på kanten der med ca 30 fisker i. Hu hadde vel 60 stk når jeg hadde 30.
Foto: Tonje
Fortsatte opp langs landet der, og hadde en parhundre meter som det var veldig dårlig. Kom til en liten odde der det hadde vært noen turgubber og borret. Lå en 3hg i skisporet der. Fant etter hvert 5-6 stk til rundt diverse hull. Og alle var 3-4 hg. Snodige greier. Hvorfor drepe 3-4 hg abborer og legge den igjen til å råtne rundt hullene? Og hvor var fisken på 30-100 gram som dem mest sansynlig også hadde fått litt av? Mulig kråkene hadde tatt dem.

Borret opp et av de gamle hulla deres, og fikk en par 2 hektoser. Men ellers var det bare smått. Fortsatte videre oppover landet, og fikk litt her og der. Var relativt lite vann på Lyseren nå, så det stakk opp noen skjær ut fra land noen steder, og disse plassene var ganske bra.

Begynte å nærme oss 4 timer, så jeg stakk ennå 200 meter oppover landet, til en ny odde. Og tenkte å fiske meg tilbake den vika til jeg traff på Tonje igjen. Borret opp et gammelt hull der, og fikk 5 kjappe fisker som nok veide 7-8 hg til sammen. Blir fort vekt på Lyseren når man først treffer. Borret et par ekstra hull der, men var ikke noen flere store i nærheten.

De siste 4 hulla i retning Tonje var det bra med fisk i. Tror jeg hadde over 15 fisk i alle de 4 siste hulla. Så denne vika setter jeg i hukommelsen som en potensiell bra plass. Får teste den neste gang jeg er på Lyseren igjen, og se om det er drag her da også.

Jeg endte opp med 213 fisker og 8,7 kg. Snitt på 40,8 gram.

Tonje slo meg i antall med sine 224 fisker. Dem veide 8,2 kg. Snitt på 36,6 gram. Hu fikk også en abbor på ca 4hg. Den satte hu levende tilbake igjen.

I morgen ser det ut til at turen bærer til fjorårets NM-arena, Rokosjøen. Bare å knyte tafs og myskastikker, for blir vel neppe noe pimpelfiske der. J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment