Totalt antall sidevisninger

lørdag 23. mars 2013

2013-03-23 Kule på Hemnessjøen v/Ydersbunn

Var diverse konkurranser man kunne delta på i dag. Påskecup på Sillongen. Kjent for at man må fiske mort om man skal kunne vinne, så den gadd jeg ikke dra på. Var et stevne i nord-Värmland, på Hån. Når jeg så resultatlista fra et stevne som var arrangert der i januar, med ei vinnervekt på 470 gram, så slo jeg fra meg den også. Og det var et stevne på Speketjärn ved Arvika. En sjø som er ca halve størrelsen av Prestgårdstjernet. Hele  0,32 kvadratkilometer. Vinnervekter siste 2 år hadde vært 2,8 og 4,1 kg. Valgte og heller ikke dra på den når Acerina bestemte seg for å dra i gang kule på Hemnes, og 15 stk ville stille til start der. 11 stk fra Acerina samt Jim og Kjersti + Remi og Luci.

Jeg og Tonje parkerte på rasteplassen på Ydersbunn, for å rusle over vannet til hytta til Jan Morten.  Var et par andre bilder som valgte samme løsningen, mens det også var 4-5 biler som valgte å parkere på den bratte veien ned til hytta. Jeg og Tonje var på plass 45 min før utgang, slik at vi kunne preke litt før start. Fin hytte du har Jan Morten J

Jeg kjente på veien over sjøen at jeg var skikkelig død i kroppen. Var tungt å gå de 500 meterene. Uvanlig. Må være fordi jeg hadde en 30 min joggetur etter jobben på torsdag. Så jeg ble stående igjen ved start, og så at alle uten Christer og Jon dro nordover.

Jeg valgte å gå sørover. Christer gikk etter hvert 200-300 meter nordover, og Jon krysset sjøen tilbake til der bilene sto. Mest for å hente røykpakka han hadde glemt i bilen tror jeg. Hehe..

Fisket startet kl 11.00. Ikke noe fisk i dem 4 første hullene. Men i hull nr.5 gikk det på noe bedre. Opp kom en norsabbor på 2,5-3 hg. Rett ned igjen og en kladd i samme størrelse kom opp. Men ikke et lugg etter den. Borret et hull 5 meter lengre ut. Tok et par lokkedrag, så ringte det på telefonen. Bruker normalt ikke å sjekke når jeg pilker, men har hjemmevakt denne uka, så da må jeg jo sjekke. Var Christer. Snodig. Han sa at Jon lå i snøen, og var bekymret for han. Jeg tittet i retning av der Jon skulle sitte, og sannelig så lå han i snøen ute på isen.

Vi avtalte å stikke over begge 2 å sjekke om noe hadde skjedd med han. Kom frem etter 6-7 min gange. Christer 50 meter før meg. Christer dytta borti han, og viste seg at han hadde sklidd på isen og falt i snøen. Ingen skade, men han landet så godt at han valgte å ta seg en lur. Haha. Rå mann!

Da stakk jeg tilbake til sekken min. Når jeg var tilbake var 22 min av konkurransen gått allerede. Fant ei lita rose med noen få fisker på litt nærmere land. Men absolutt ikke drag. Fortsatte og borre meg nordover. Christer borret fra Jon, rundt sørenden og tok kjapt igjen meg. Når han kom hadde han 4 små, og tror jeg da hadde 22 fisker.

Christer traff litt utenfor en liten sivgard. Jeg fikk også noe rett sør for denne sivgarden. Fikk blant annet ei gjedde på 6-7 hg. Christer borret seg ned til meg, og kunne fortelle om at han siste 30 min hadde mistet 4 pimpler på gjedde. Kjipt. Vi borret oss sammen oppover, og forbi hytta til Jan Morten. Enkelte hull vi fikk noe i, men var generelt svært dårlig.

Kom til en odde som stakk langt ut i sjøen. Var vel her Christer hadde startet dagen med 5 hull før han løp over til Jon. Hadde vel ikke fått noe der. Jeg fikk et hull med 5-6 fisker i rett sør for odden. Så at folkene som hadde dratt nordover nå satt rett nord for odden. I alle fall Remi, Tonje og Terje.

Valgte da å hive sekken på ryggen å stikke over på motsatt side av sjøen. Borret 10 hull i ei vik der, men ga meg max 5 abborer. Heiv sekken på ryggen igjen, og stakk til det omådet som Christer hadde mistet 4 pimpler. Christer satt nå utenfor hytta til Jan Morten. Når han så hvor jeg hadde tenkt meg, så heiv han også sekken på ryggen og dro sørover til samme område.

Første hullet der, så fikk jeg en 5-6 stk 30-50 grammere. Fikk en i et gammelt hull. Prøvde utenfor der igjen, og gikk på ei gjedde på 4-5 hg. Fikk opp denne. Ned igjen og 30 sek senere, så gikk det på ei gjedde til. Fikk også opp denne, og den va vel ca 1 kg. ingen av gjeddene hadde Christers pimpler i munnvika. Hehe.. Fikk en liten abbor etter de 2 gjeddene i samme hullet.

Borret 5 meter lengre sør igjen, og fikk kjapt 2 smånors. 130 og 180 gram tipper jeg. Borret på videre sørover mellom de gamle hulla til Christer. Fikk noen få her og der. Christer lå forran meg og han begynte å nærme seg det hullet jeg fikk mine 2 første norser i dag. Tok da sekken på ryggen å stakk ned til det hullet. Men var kun en stk 30 grammer der nå.

Borret på innsiden på vei nordover igjen. Lite å kjenne. Stakk opp til dem gamle hulla mine sør for sivgarden. Hadde fiska hullene 2 ganger allerede, så valgte å fiske tafsen siste 20 minuttene. Fikk vel testet 10-12 hull, og rakk vel rundt 20 fisk på den. Grei avslutning. Mulig jeg hadde fått mere om jeg hadde gått med tafsen hele dagen. Det får jeg aldri vite.

Endte med 140 fisker.

Ruslet opp til hytta til Jan Morten. Han hadde fyrt opp grillen og det lå 50 pølser og varmet seg. Deilig. Av de 8-10 som hadde kommet så hadde Luci mest, og han tippet på ca 4 kg. Jeg var ikke helt oppe i plexiglasset i dunken min, så jeg lå nok litt under 4 kg. Tipper 3,8.

Lennart og Runar var dem som hadde dratt lengst. Runar kom inn først av de 2. Han hadde 317 abbor tror jeg det var. Så da leder han klockrent. Det må jo være over 5 kg. Han hadde pratet med Lennart litt ut i konkurransen, og han tippet at Lennart hadde 100-150 fisker. Så han og kunne vel bli farlig i forhold til meg og Luci. Plassen han antagelig fisket i dag er jo kjent for å ha litt bedre snitt en normalt på Hemnes.

Lennart kom inn som sistemann av oss 15. etter 41 minutter gangtid. Han hadde 140 fisker og tippet på rundt 3 kg. Altså hadde han i så fall ikke så skremmende stort snitt.

Vi spiste og koset oss i solveggen. Pratet om løst og fast. Når alle var forsynt så startet vi veiinga. Luci veide inn 3480 gram. Jeg følte jeg kunne ha mere en det. Jeg trodde jo som sagt jeg hadde 3,8. Opp på vekta med fisken min, og den veide 3840 gram.

3840 delt på 140 fisker gir meg da et snitt på 27,42 gram. Ganske bra til å være Hemnes. Kan virke som det er litt mere norsabborslengere her nede på Ydersbunn en det er lengre nord i sjøen.

Helt til slutt veide Runar inn sine 317 fisker, og dem veide 6160 ram. Suveren seier i dag. Grattis til Maskinen/Norgesmesteren fra Kykkelsrud.

 Fullstendige resultater fra dagen ser dere her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment