Totalt antall sidevisninger

søndag 10. mars 2013

2013-03-09 Isfiskekonkurranse på Rokosjøen

Jeg og Tonje var litt usikre på hva vi skulle finne på av isfiske på lørdag, men i løpet av turen på Lyseren så bestemte vi oss for å ta turen til Rokosjøen. Vi vet jo at det normalt ikke er all verdens av fiske der, men er jo god trening det og. Pimpel kan vi jo, så er mysking og tafsing som man egentlig bør fiske mere med for å bli bedre på det.

Ble kun meg og Tonje fra Acerina på Rokosjøen.

Pratet med brodern og Jim på telefonen oppover. Dem var på vei til Falun for å pimple der i helga. Hørte Jim sa i bakgrunnen at jeg burde gå til øya. Og jeg hadde ingen planer som var hogd i stein, så da dro jeg til øya.

Første hullet borret jeg opp et gammelt hull. Var blank is der, mens det var mye snø på isen ellers. Tenkte at der ble det sluppet ned mere lys til abboren, og det bruker jo å fungere.  Fikk faktisk fisk i første hullet også, men dessverre bare 1. Borret 3 hull rundt, men ingenting. Borret meg videre langs med øya bortover.

Mens jeg borret bortover øya så syntes jeg Mora Nova borret oppførte seg rart. Tok liksom ikke så godt. Tittet på skjæret, og da hadde ene skruen som er mellom komposittkrona og selve borret forsvunnet. Vet jo at det er litt utfordringer med dette borret, så hadde jo selvsagt et helt arsenal av reservedeler i sekken min. Fant en ny skrue og strammet til så hard jeg turte. Har hørt at noen har strammet så hardt at kompositten har sprukket, så brukte ikke all makt jeg klarte.

Etter et par hull til så oppførte borret seg rart igjen. Så i snøen rundt hullet, og der lå skruen løs igjen. Faen da!!! Inn igjen med skruen og dro til ennå kraftigere, og heldigvis sprakk ikke kompositten. Og borret virket som det skulle resten av dagen.

Etter 50 meter kom jeg til et nytt gammelt hull der det kom ned sol. Fikk min fisk nr.2 for dagen i det hullet. Men bare den ene. Fikk en fisk til i hullet ved siden av, men så fikk jeg 3 nye bomhull. Borret på innsiden i stedet, selv om jeg var litt redd for at det var grunt der. Gikk bra. Var over 1 meter dypt der. Og fikk 6 fisker i det hullet. Borret et hull til ved siden av, og fikk 6 til der.  Kanskje jeg har truffet et bra område?

Fikk ikke noe i neste hull. Ingenting. Prøvde på andre siden, ingenting. Borret ennå mere på innsiden, men ingenting. Borret meg 10 meter lengre bort igjen. I retning der Magne satt 50 meter lenger bort, og fikk 3 til der. Men ingenting i hulla rundt. Magne satt å plukket litt så jeg. Håpet på det var fisk hele veien fra der jeg satt og bort til Magne. Så borret på bortover der, men eneida, ikke en fisk på 10 hull.

Måtte ta noen valg. Bli å rote i området rundt der jeg hadde 2 hull med 6 fisk i hver, eller lete opp et helt nytt område?

Vlagte å lete opp nye områder. Hadde sjekket et dybdekart kveden i forvegen, og hadde sett at det skulle gå en lang og smal grunne mellom øya og en odde. Så borret bare fra øya og rett over mot odden. Sto en kar og fiska med 1 meters fiskestang og balanse utpå der, men så ikke han fikk noe.

Når jeg var på 20 meter avstand til han så var jeg inne på grunna. Så han visste tydeligvis hvor han prøvde etter de store. Fikk en fisk i det hullet, og fikk litt troa igjen. Kom 2 andre som hadde sittet på utsiden av Magne også nå. Og han ene av dem fikk 3 kjappe 30 meter bortenfor meg. Relativt greie fisker også. Så ut som 60-70 grammere.

Fikk ikke noe mere rundt, så borret meg utover der jeg trodde grunna gikk, og fikk et hull med 3 fisk i der. Borret videre utover, men ble dypere, så falt av grunna. Snudde i stedet og fisket på innsiden av han med balansen, men fant ikke noe mere fisk.

Valgte å gå inn til land med odden og fiske meg mot venstre. 10-12 hull innover der, men ikke et napp. 15 min igjen, så stakk ut på odden der Tonje satt. Jeg hadde da 35 fisker, og Tonje kunne rapportere om 69 fisk. Aiaiai, doblet meg altså. Jeg klarte ikke få noe fisk på slutten der, mens Tonje fikk lurt opp 2 til.

Så da endte jeg opp med 35 fisker, og dem veide 1100 gram. Snitt på 31,42 gram

Det ga meg en delt 13 plass i HS med Viggo. Vi var totalt 34 mann i klassen. Og det var 72 mann med på stevnet.


Så ut til å være greie gavepremier i dag. En del pilkedunker og greier. Og den loddet ut et 135mm rantanenborr på startnummeret. Unni Moløkken stakk avgårde med den premien. J

Tonje vant dameklassen og ble nr.10 totalt i dag. Meget bra. Hu hadde 1960 gram. Med sine 71 fisker så hadde hu et snitt på 27,60 gram.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment