Totalt antall sidevisninger

søndag 24. mars 2013

2013-03-24 Isfiskekonkurranse på Øyangen

Hadde sett frem til dette stevnet. Vinnervekter på over 11 kg de siste 3 gangene denne konkurransen har blitt arrangert. I fjor ble det ikke noe stevne her fordi isen brått forsvant dagene før konkurransen. De 3 forrige ble da 5 april 09, 28 mars 10 og 10 april 11. Så i år ble da konkurransen arrangert en del tidligere en normalt. Og med tanke på at dette har vært en hard vinter, så er det ikke sikkert det blir like bra fiske som vi er vant til på denne sjøen.

Nydelig vær og fin temperatur. Litt trekk fra nord slik det har vært i hele vinter. 10-20 cm snø på isen.

Arrangøren var sterk og klar ved oppropet i dag. Hadde lagd ei stripe i snøen. Det var den stripa folk måtte ha krysset senest 45 minutter etter sluttsignalet. Arrangørens klokke gjaldt, og ha sa hva den var. Kommer det folk inn på 45 min og 1 sekund så ville det bli diskvalifikasjon.

Ut på isen bar det. Tungt føre for meg som veier ca 115 kg i fullt pilkeutstyr. Folk med matchvekt på 80 kg og lavere spradet elegant utover OPPÅ skaraen.

Kom meg frem dit jeg ville fiske etter 28 minutter, så det gikk greit. Startet ca 10 stk der. Var vel stort sett ingen som fikk noe fisk, for etter 20 minutter så var det vel bare 2-3 stk igjen. Min første fisk fikk jeg i hull nr 7 eller 8. Fikk en 4-5 fisker på tafsen, så fikk jeg en del napp som jeg ikke klarte å kroke. Virket som dem støtet i pilken. Bort med tafsstikka og nedi med pimpel. Fikk 2-3 til på den så ble det dødt. Nedi med tafs igjen og fikk vel 1 til.

Borret bortenfor, ingenting. Borret utenfor, ingenting. Borret bakenfor, ingenting. Siste hullet i stjerna, altså innenfor, og der var det noen til. Fikk vel 7-8 fisker der. Alle på tafsen. Testet myska i begge disse hulla, men fikk ikke noen på det. Hadde en par bevegelser i føleren når jeg satte stikka i snøen, men så mere ut som linere en napp.

Eskildsen satt litt bortenfor meg. Så han fikk noen få. Men så stakk han. Fisket etter hvert på utsiden av hullene hans, og fikk 2 i ene hullet, og 4 i et annet. Resten av hullene jeg lagde der kjente jeg ikke noe i.

Valgte å stikke fra denne plassen. Stakk forbi dem som satt 100-200 meter lengre nord-vest for meg. Borret 10-12 hull oppover landet der, men fikk kun 1 abbor når jeg satt 30 meter fra Hans Holen. Så at han hadde 8-10 fisk i det ene hullet der, men latt han få fiske i fred.

Kom nesten opp til sundet. Så på dem 6-7 personene som satt oppi der, men syns dem flyttet seg mye, så krysset heller over til motsatt side av sundet, men på sørsiden. Gjorde 5-6 hull der, og fikk 2 fisk i ene hullet. En 20 grammer og en 40 grammer. Mine 2 minste fisker i dag.

Slang da sekken på ryggen og stakk i retning av der jeg hadde startet. Var ingen personer der lengre nå. Så at Eskildsen fikk noen fisker i et område når jeg passerte han på vei nordvestover. Borret 5 meter nord for de 3 hullene han hadde borret tett der. Fikk en 5-6 fisker i det hullet. Fikk ikke noe i hullet vest for der. Gikk øst for hullet i stedet, og plukket 3-4 til.

Tok med meg sekken og testet ene av de gamle hulla til Eskildsen, og fikk vel nærmere 10 stk i det ene, og 5-6 i det andre. 2 av mine bedre hull i dag. Fikk 1-2-3 fisker i noen andre hull i området der også. Men så ble det dødt.

Borret lengre ut, og ble faktisk grunnere jo lengre fra land jeg kom. Fikk 2 fisk i ene hullet uti der, men ikke noe i dem andre. Skar innover mot land igjen. Fikk 2 fisk i siste hullet mitt. 10 minutter igjen på klokka, men ettersom det var såpass tungt føre, så valgte jeg å gi meg. La posen oppå abboren, jakka oppå der. Regnet med det ville bli varmt på turen inn igjen, så var på sin plass med lettelse i antrekket.

Var bedre føre innover en det hadde vært utover, så var inne i god tid. Kunne lett ha fisket ut tiden, men skitt au. 57 fisker og 3620 gram ville uansett ikke gi noen plassering å skrive hjem om. Snittet mitt i dag ble 63,50 gram.

Vant i dag gjorde Odd H med 9,1 kg. Hadde fått 2 hull nesten på rad som ga 3 kg i hver av dem. Åge R kom til han omtrent akkurat da, og han hadde også skrapt sammen kjappe 5 kg på kun kort tid.  Tydelig en plass som det sto mye og bitevillig abbor. Og dette ble da første året på lenge at vinnervekten ble under 10 kg på denne sjøen.

Jim ble nr.2 i dag. Han fortalte om at han hadde fått 50 abbor i et hull. Gull verdt på en dag som dette.

Tonje vant klassen sin igjen i dag. Hu hadde 3 fisker mere en meg, altså 60 fisk, men jeg klarte å slå hu med 20 gram. Hehe. Hu har faktisk vunnet klassen sin 6 ganger på rad nå. Rokosjøen, Lauvnesvatnet ,Nuggurn ,Skjeklesjøen ,Hemnes-Ydersbunn og altså i dag på Øyangen. Sterkt!

Jan Morten ble bestemann fra SFK Acerina i dag med litt over 5 kg. Det ga han en 3.plass i herrer veteran.
Christer ble nr.11 og siste premierte i HS med sine ca 4,4 kg. Så jeg var ikke i nærheten av premie idag. Jeg ble nr.17 av 32 i HS.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment