Totalt antall sidevisninger

søndag 17. mars 2013

2013-03-16 Isfiskekonkurranse på Nuggurn

Jeg og Tonje valgte å dra på konkurranse på Nuggurn i dag. Jeg har vel kun vært på denne sjøen en gang før, og det var en treningstur jeg hadde alene for over 10 år siden. Mener å huske jeg satt i utløpet av Nuggursåa den gangen. Regnet med at det ble mye folk der i dag, ettersom starten omtrent er der.

Snødde ganske kraftig ved start og første timen i konkurransen, men krummet nakken og satte kursen nordover. Gikk et scooterspor oppover mot nord, men var delvis snøblind i været, så var vanskelig å holde seg i sporet. Var mange ganger på veien oppover som jeg havnet ut i løssnøen.

Tom Erling og Bent var med ganske langt oppover, men dem skar inn til land etter hvert å satte seg til. Jeg fortsatte nesten helt opp til råket der Nuggurn går i ei lita elv til Glomma. Stoppet 300 meter før råket. Så en del gamle hull i snøen der, så det var et greit utgangspunkt å starte på. Da jeg satte fra meg sekken og startet å borre så hadde det allerede gått 20 min av fisketiden.

Slapp ned i første hullet, og det var ca 5 meter her. Satt på fisk så fort jeg løftet pilken fra bunn. Fikk opp den, men ikke noe flere i dette hullet. Borret 5 meter lengre inn, og fikk en kjapt i det hullet også. Borret 2 hull til innover på denne linje, men kjente ikke noe. 5 meter lenger inn så var det et nytt gammelt hull fra en lokal kar som nå satt å pilket rett ved råket. Ikke noe der heller.

Så på hullene til han lokale at han hadde kommet ut på sjøen helt oppe i nordøstre hjørnet på sjøen. Han hadde gått til råket, så borret på en rett linje, 50 meter mellom hullene helt til han var på høyde med den store rosa med gamle hull. Der hadde han borret med 15 meters mellomrom 5-6 hull vestover. Så snudde han igjen og fisket nordover i 5 hull. Så hadde han lagd 5 hull med 30 meters mellomrom nord/nordøst mot råket. Akkurat nå så hadde han lagd 5 hull i klynge ved råket.

Jeg borret rundt omkring på den rosa med alle de gamle hullene. Fikk en og annen her og der. Hadde også et hull med 5 fisker i. Etter en 10-12 hull så gikk det på en bedre fisk. Drillet den i 1-2 minutter. Hadde den oppunder hullet 2-3 ganger, men den ville ikke skli opp i hullet. Var en del sørpe i hullet også, men det gjør jeg med vilje. Ønsker ikke å se fisken om jeg skulle miste den. For da overbeviser jeg meg selv om at det er gjedde jeg mister. Og mistet fisken gjorde jeg også. Tafsen på 0,16mm røyk ca 2-3 cm over kroken. Kjipt!

Borret på videre rundt der, men var mest bomhull, noen hull med 1-2 i. Han lokale dro hjem ca 1 time ut i fisketiden. Ikke noe godt tegn. Betyr vel at alle stedene hans i nord ikke leverte, og da drar han vel bare hjem for å prøve her igjen dagen etter eller noe.

Jeg borret meg til råket. Ingenting. Testet et par av hullene til han lokale, men ingenting. Borret meg litt over mot østsiden, men ingenting. Borret meg utover mot midten. Var vel ute på 8 meter, men ingenting.

Gikk da tilbake til den rosa med gamle hull, og der var det som vanlig en og annen fisk. Var bare 20 meter unna der jeg mistet den store tidligere i dag, og da gikk det faktisk på en til. Drillet også denne i 1-2 minutter, og hadde den flere ganger oppunder hullet, men den ville ikke opp i hullet. Unngikk å titte i hullet denne gangen også. Tok det meget pent og pyntelig, men alikevel klarte 0,16 tafsen å ryke igjen. Møøøk.

Kjente ikke noe flere store i dag. Hadde kun 38 abbor, og klokka viste 14.35. Gadd ikke stresse maksimalt for å ta meg inn igjen med de ca 1,5 kiloene jeg hadde, så heiv sekken på ryggen nå og tuslet inn.

Brukte 1 time på å gå inn igjen. Hørte kjapt at Tom Erling ledet suverent med sine 7390 gram. Han hadde fått mesteparten av fisken sin i 3 hull. Stort sett bare pen abbor på 1-5 hg. Grattis til Tom Erling med totalen i dag! Nordiskformen holder seg ser det ut som J

Bent hadde også fått ganske så bra med sine 4790 gram.

Jeg veide inn min lille pose, og dem veide 1590 gram. Snitt på 41,84 gram.

Dette ga meg en 6 plass i HS. Men skal sies at det kun var med 14 personer i klassen da.

Tonje vant klassen sin på 1790 gram, fordelt på 77 fisker. Snitt på 23,24 gram. Dette var Tonje sin 3je strake seier i DS. Vårformen har tydeligvis kommet nå. J


Jeg var selvsagt ikke fornøyd med fangsten min, men var greit å bli litt kjent oppe i nord. Veldig fint område. 100 meter fra råket tror jeg det kun var 1,5 meter dypt. Mange lange slake kanter. Har troa på denne plassen, men var dessverre ikke noe abbordrag jeg klarte å finne i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment